Keurmerken willen staan voor veilig webwinkelen

Elke webshops heeft er wel één, en de meeste zelfs meerdere: keurmerken. Consumenten vinden ze belangrijk, blijkt uit elk onderzoek. Maar waarom zijn er keurmerken, wat heb je er als consument aan, hoe krijgen webshops er één en wat zijn de beste keurmerken? Genoeg vragen. Hier de antwoorden.

Waarom zijn er keurmerken voor webwinkels?

Keurmerken zijn bedoeld om aan de consument te tonen dat webshops zich aan bepaalde regels houden. Thuiswinkel Waarborg (thuiswinkel.org) was het eerste keurmerk. Het Thuiswinkel Waarborg is geïnitieerd door enkele grote webshops die zich stoorden aan de wildgroei van webshops die het met de regels niet zo nauw namen. Een keurmerk heeft gedragsregels en voorwaarden waaraan de leden zich moeten houden. Zo willen de webwinkels het kaf van het koren scheiden én vertrouwen wekken bij de consument.

Wat doet het Keurmerk nog meer?

Het keurmerk controleert of de webwinkels zich aan de regels en voorschriften blijven houden. Sommige keurmerken schakelen daarvoor een speciaal certificeringbureau in. Wie zich niet aan de regels houdt, krijgt vaak eerst een waarschuwing. Als een webshop het te bont maakt, kan hij zijn keurmerk verliezen. Een keurmerk als Keurmerk.info toont op haar site zelfs een lijst met webwinkels die hun keurmerk zijn kwijtgeraakt en adviseert daar geen producten meer te kopen.

Diverse keurmerken hebben ook een geschillencommissie. Daar kun je met je klacht terecht als je er met de webshop zelf niet uitkomt. Een uitspraak van een dergelijke geschillencommissie is vaak bindend voor een webwinkel.

Maar wat als een consument ontevreden is over de uitspraak?

Als een consument ontevreden is over een webwinkel, bestaat ook altijd de mogelijkheid een klacht in te dienen bij de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC). Dit orgaan is onafhankelijk en wordt gesteund door de overheid. Elke commissie heeft een voorzitter, een lid aangewezen door de Consumentenbond en een lid van een branchevereniging. De kosten voor het indienden van een klacht liggen tussen 25 euro en 125 euro. Wel moet het geschil binnen drie maanden aan de commissie worden voorgelegd. Een advocaat kun je meenemen, maar dat is niet noodzakelijk. Meer informatie over de geschillencommissie is te vinden op sgc.nl.

Zijn webwinkels met een keurmerk altijd goed?

Dat kun je zo niet per definitie stellen. Dat hangt helemaal af van het keurmerk. Sommige keurmerken zijn streng, andere maken zich er gemakkelijker van af. Neemt niet weg dat je algemeen wel kunt zeggen dat de basisvoorwaarden, zoals de aanwezigheid van adresgegevens en een werkend telefoonnummer, bij de meeste sites met een keurmerk aanwezig zijn.

Let op: niet alle webshops die een keurmerk op hun site hebben staan, zijn ook gecertificeerd. Er wordt soms misbruik van gemaakt. Controleer bij twijfel op de site van het keurmerk of de webwinkel daadwerkelijk is gecertificeerd. Is dit niet het geval en staat het logo toch op de site, stuur dan het keurmerk een bericht.

Zijn webwinkels zonder keurmerk slecht?

Ook dat kun je zo niet stellen. Sommige shophouders vinden het onzin dat ze jaarlijks contributie moeten betalen om te bewijzen dat ze hun werk goed doen. Een goede indicatie kan ook de beoordeling van consumenten zijn die eerder een product bij die webshop hebben gekocht. Hun beoordeling wordt in het overzicht van de aanbiedingen op onze site weergegeven met sterretjes.

Maar bovenal geldt: gebruik je gezonde verstand. Heb je geen goed gevoel over een webshop, vertrouw je de winkel niet of twijfel je om een andere reden? Koop er dan niet. Er zijn vermoedelijk genoeg andere webshops die hetzelfde product aanbieden. Goedkoop is soms duurkoop.

Welke keurmerken zijn goed en betrouwbaar?

Net zoals er sinds jaren al een wildgroei is aan webwinkels, is er inmiddels ook een keur aan keurmerken. Wij geven hier onder de in onze ogen belangrijkste en meest betrouwbare.


Logo Thuiswinkelwaarborg

Thuiswinkel.org

Het bekendste keurmerk is ongetwijfeld Thuiswinkel. Een branchevereniging met zo’n 2000 leden. Deze leden committeren zich aan de uitspraken van de geschillencommissie, waarin ook de Consumentenbond zitting heeft. De vereniging staat financieel garant voor de uitspraken. Leden betalen contributie naar gelang hun omzet is. Het begint met vijfhonderd euro per jaar voor een lidmaatschap plus keurmerk. Tel. 0318-648575

Logo Qshops

Qshops

Ruim 1400 webwinkels voeren het Qshops keurmerk. De leden moeten 24,95 euro per maand betalen. Het keurmerk heeft een geschillencommissie. Qshops geeft tevens adviezen aan bedrijven die zich begeven op internet. Tel. 0547-334499

Logo webshop keurmerk

Keurmerk.info

Met meer dan 4500 aangesloten webwinkels is de Stichting het grootst erkende Keurmerk van Nederland. De bij het Nederlandse Webshop Keurmerk aangesloten winkels staan onder onafhankelijk toezicht van de Stichting. Aanmelden bij de stichting Keurmerk.info kost 195 euro per lid per jaar. Tel. 020-4201475.