Online kopen aantrekkelijker door nieuwe Europese wetgeving

Veertien dagen bedenktijd, geen verborgen kosten in de prijs en duidelijkheid over het bedrag dat je moet betalen als je een product wilt terugsturen. Dat zijn de belangrijkste voordelen voor consumenten die online kopen als gevolg van nieuwe Europese regelgeving. De wetten voor kopen op afstand zijn per 13 juni 2014 van kracht geworden en gelden nog steeds. Maar wat houden de regels precies in? En hoe kan het dat je online meer rechten hebt dan bij aankopen in een fysieke winkel?

1. Bedenktijd van 7 naar 14 dagen

Ook als je online een product koopt, kan dat wel eens tegenvallen. Webwinkels bieden je dan de mogelijkheid om het product terug te sturen. In de oude wetgeving had je hiervoor minimaal 7 dagen bedenktijd. Vanaf 13 juni 2014 is die termijn verdubbeld naar minimaal 14 dagen. Webwinkels zijn verplicht deze termijn duidelijk te vermelden. Als de webwinkel niet vermeldt dat je minimaal 14 dagen de tijd hebt, kan de bedenktijd oplopen tot maximaal een jaar. Dit geldt voor alle webwinkels.

Let op: de bedenktijd gaat pas in op de dag dat je het product hebt ontvangen. Als je bestelling wordt geleverd in meerdere deelzendingen, gaat de bedenktijd pas in als je het laatste pakketje hebt gekregen.

2. Geen verborgen kosten en meer duidelijkheid

Bij een online aankoop zijn sinds 13 juni 2014 de zogenoemde verborgen kosten verboden. Deze kosten kwam je wel eens tegen als je bijvoorbeeld een vakantie wilde boeken. Dan stond de verzekering al automatisch aangevinkt op de website, terwijl je deze verzekering niet eens wilde afsluiten. Als je door onoplettendheid dit niet uitzette, moest je extra betalen, zonder dat je er om gevraagd had. Dit mag niet meer. De webwinkel heeft je toestemming nodig om deze dienst voort te zetten. En jij moet zelf het vakje aanvinken als je gebruikt wilt maken van deze dienst. Het vooraf afgevinkte check-boxje mag dus ook niet meer bij websites waar je je gegevens kan achterlaten. Let daar niet te min goed op, want voor je het weet krijg je ongevraagde reclame.

Verder moet de verkoper, de webwinkel, duidelijk de extra kosten vermelden die je als consument moet betalen. Het gaat hierbij om bijvoorbeeld verzendkosten of andere bijkomende kosten, zoals administratie-, boekings- of inpakkosten. Deze kosten moeten worden vermeld, voordat de consument het aanbod aanvaardt. Dit kan bijvoorbeeld bij de productinformatie of in het overzicht in het bestelproces. En mogen dus niet ergens verstopt worden in de algemene voorwaarden of op andere webpagina’s.

Betalingsmethoden

Ook voor kosten van betalingsmethoden, zoals creditcard (Master Card, Visa, American Express), iDeal en PayPal zijn er duidelijkere regels. De webwinkel mag namelijk alleen de kosten op de klant verhalen, die hem als verkoper in rekening worden gebracht. Er mag dus geen extra toeslag worden berekend. Bij PayPal is het basistarief voor bedrijven 3,4% van het transactiebedrag plus €0,35 per transactie. Als een bedrijf meer verkoopt, kan het percentage dalen van 3,4% naar 1,5% per transactie. Voor een creditcard geldt bijna hetzelfde. Alleen de kosten die de webwinkel moet betalen, verschillen per aanbieder. De kosten liggen tussen de €0,10 tot €0,50 + 3% tot 3,5% per transactie.

Hierbij geldt: als de webwinkel niet aangeeft wat de extra kosten zijn, hoeft de consument hier niet voor op te draaien en zijn de kosten voor de webwinkel zelf. Als een webwinkel de kosten niet vermeldt, kan je dit melden bij de webwinkel of de belangenvereniging van webwinkels, Thuiswinkel.org.

3. Snel je aankoopbedrag terug

Het komt wel voor dat je niet tevreden bent met een product en het terug wilt sturen. Maar hoe zit het met het aankoopbedrag? Hoe snel krijg je dat terug? Een product terugsturen kan binnen 14 dagen na ontvangst. Let op: binnen deze bedenktijd, mag de webwinkel de consument vragen om de kosten van de verzending te betalen. Wanneer de webwinkel de teruggestuurde producten heeft ontvangen, heeft hij maximaal 14 dagen de tijd om het aankoopbedrag terug te betalen. Ook hier geldt: als dit niet gebeurt, kun je dit melden aan de webwinkel of Thuiswinkel.org.

4. Online beter beschermd dan in fysieke winkel

Door de wetgeving ben je als online consument beter beschermd dan in fysieke (stenen) winkels. Met name in het herroepingsrecht zitten de grote verschillen. Daar heb je online meer rechten. De achterliggende gedachte is dat je vanaf een beeldscherm minder goed kunt beoordelen of het product naar je wens is. In de winkel kun je het vastpakken en beter bekijken.

Dit kan echter voor verwarring zorgen bij winkels die zowel online als offline producten kopen. De regel is: de wet geldt waar je het product hebt betaald.

Overzicht voor- en nadelen online en offline aankopen
Online Offline
Herroepings­recht Binnen 14 dagen zonder opgave van reden krijg je het hele bedrag terug Winkelier mag zelf bepalen of hij het volledige bedrag teruggeeft. Hij kan er ook voor kiezen je bijvoorbeeld een tegoedbon te geven.
Achteraf betalen Diverse webwinkels bieden deze mogelijkheid. Wordt door winkels zelden toegestaan. Of je koop een product op afbetaling, maar dan zitten daar forse rentes op.
Betalings­methoden Een groot aantal betalings­methoden is mogelijk. Zoals iDeal, PayPal en creditcard. Winkeliers geven de voorkeur aan pinnen. Met een creditcard is ook mogelijk, maar lang niet overal. Cash kan natuurlijk ook.
Kosten betaling Webshops brengen geregeld extra kosten in rekening voor de betalings­methode. In de meeste winkels kun je pinnen. Winkels brengen daar aan de kassa geen extra kosten voor in rekening.