Dennis de Vries
Dennis de Vries
Redacteur

TeleVisiebeurs 2012: 'Even tussen jou en mij'

Door: Dennis de Vries | 3 april 2012 21:26

Het MWC van de lage landen. Dé telecom vakbeurs van de twaalf provinciën. Hét mobiele evenement van Nieuwegein en omstreken. Zo kun je TeleVisie het beste omschrijven. Laat de naam je niet in de war brengen, TeleVisie gaat over telefoons. Wij waren er bij.

De TeleVisiebeurs heeft misschien een ongelukkige naam, maar staat wel bekend als de grootste telecom-vakbeurs van Nederland. Jaarlijks dromt de telecomsector samen in Nieuwegein om al het nieuws te zien, om te netwerken, om bij te praten en om naar de concurrentie te loeren. Zie het een beetje als het Mobile World Congress, maar dan voor Nederland.

De vergelijking tussen de TeleVisiebeurs en het MWC is misschien niet helemaal eerlijk. Op het MWC komen honderduizenden professionals uit de hele wereld af om in hartje Barcelona de talloze kolossale hallen af te struinen voor de allernieuwste smartphones. De TeleVisiebeurs wordt gehouden in Nieuwegein. Daar begint het al. Eén zaal, twee dagen en nergens duwen en dringen voor nieuwe smartphones. In de eerste plaats omdat het bij de stands heerlijk rustig is, in de tweede plaats omdat er geen nieuwe toestellen worden gelanceerd. Alles wat op TeleVisiebeurs ligt was al eerder ergens anders te zien.

Maar alle grote namen zijn wel gewoon aanwezig. Bij HTC staan ze te glunderen, de One X ligt net in de winkels en de eerste berichten wijzen op een succes. Bij Nokia kunnen bezoekers hun eigen telefoon laten 'smoken' door een Lumia in een wedstrijdje welke telefoon het snelst is. Op een whiteboard staan de gesneuvelden. iPhone 4S, Galaxy S2, Sensation, allemaal moesten ze het onderspit delven tegen de Nokia Lumia 800. Als wij klaar zijn om de uitdaging aan te gaan, HTC One X in de hand, zijn de medewerkers nergens te bekennen en is de stand verlaten. Bij Sony krijgen we de kans om weer even 'ooh' en 'aah' te zeggen als we floating touch mogen uitproberen op de Xperia Sola. Het toestel bedienen zonder 'm aan te raken, het blijft een gek verhaal. Helemaal vlekkeloos werken ze niet. 'Ze krijgen hier op de beurs teveel stroom' verklaart een medewerker. Dat kan dus blijkbaar ook.

Huawei claimt de Nederlandse markt te gaan veroveren. En waarom om ook niet. Wereldwijd is het één van de grootste telecombedrijven, in Nederland is het personeelsbestand van de smartphone-afdeling flink gegroeid. Van twee naar tien man. Bij Samsung tellen we 21 verschillende apparaten in de 'Galaxy' reeks. "Mensen zeggen wel eens dat je dan door de bomen het bos niet meer ziet", legt een Samsung-medewerker uit. "Maar wij zien het zo: we geven de consument de keuze".

'Even tussen jou en mij'
De TeleVisiebeurs is niet alleen een kans voor fabrikanten om hun eigen waar aan te prijzen, maar ook om even bij de concurrentie te loeren. Natuurlijk, elke fabrikant heeft een mening over een andere fabrikant. En die mening wordt ongevraagd gedeeld. Maar het is niet de bedoeling dat wij, camera en microfoon in de hand, die mening dan weer wereldkundig maken. "Even tussen jou en mij gezegd", is dan ook de zin die we op elke stand te horen krijgen. Gevolgd door opmerkingen als: "Veel mensen zijn blij met hun iPad, tot ze hun foto's er een keertje op willen zetten" of "Ik moet nog maar zien of de HTC One X het inderdaad zo goed gaat doen hoor". Maar ook: "Die Nokia Lumia 900 heeft alleen een groter scherm. Dan denk ik, 'tsja...'" en, ja ook fabrikanten doen er aan mee: "Door al die Galaxy-toestellen zie je door de bomen het bos gewoon niet meer."

Hoewel de TeleVisiebeurs maar een fractie van het aantal exposanten heeft, tellen we in een middag meer 'boothbabes' dan we in een week in Barcelona zijn tegengekomen.

De TeleVisiebeurs mist misschien de grandeur, de hectiek en het keiharde nieuws van het MWC, in andere opzichten is het er beter toeven dan in Barcelona. Was het MWC vooral het domein van talloze groepjes nerveuze Aziaten en onwelriekende journalisten, in de Nederlandse telecombranche gaan de zaken blijkbaar gewoon goed. Het parkeerterrein aan de Symfonielaan in Nieuwegein puilt uit van de dikke BMW's en Audi's en er rijdt een pendelbusje rond om te voorkomen dat bezoekers de 50 meter naar de ingang moeten lopen. Binnen overheersen donkerblauwe maatpakken en gladgekamde haren. En hoewel de TeleVisiebeurs maar een fractie van het aantal exposanten heeft, tellen we in een middag meer 'boothbabes' dan we in een week in Barcelona zijn tegengekomen. Inderdaad, we hebben ze zitten tellen. De Jabra headset-politie sprong eruit.

Ice Cream Sandwich en vers sap
Ook de kans op ondervoeding, op het MWC nadrukkelijk aanwezig door lange rijen voor dure onsmakelijke broodjes, is hier nihil. HTC deelt vers sap uit, bij Samsung kun je een 'Ice Cream Sandwich' krijgen, naast de Connexxie-stand staat iemand wraps uit te delen. En de enige keer dat het duwen en dringen is op TeleVisie, is als de hamburgers met een luid sissend geluid op de bakplaat naast de Vodafone-stand gelegd worden. Ik zou graag willen afsluiten met het klassieke 'en het bleef nog lang onrustig in Nieuwegein' maar om eerlijk te zijn betwijfel ik dat ten zeerste.

Deel dit bericht:
Tags