Wouter Waayer
Wouter Waayer
Redacteur

Vine verovert hart sociale media gebruiker

Door: Wouter Waayer | 31 januari 2013 08:11

Twitter's nieuwste kindje is nog maar net ter wereld gebracht, maar de videodienst heeft al behoorlijk wat stof doen opwaaien. Wij gingen eens kijken waar al die commotie rond Vine om te doen is.

 

Twitter's nieuwste kindje is nog maar net ter wereld gebracht, maar de videodienst heeft al behoorlijk wat stof doen opwaaien. Wij gingen eens kijken waar al die commotie rond Vine om te doen is.

Vine kan worden gezien als Twitter's antwoord op Instagram, maar dan voor video. Met de videodienst kun je korte filmpjes van maximaal zes seconden opnemen. Dat kan één shot zijn, maar ook meerdere shots achter elkaar geplakt. Vervolgens deel je de creatie met je vrienden binnen Vine, maar ook op andere sociale netwerken zoals Facebook en Twitter. De technologie op zichzelf is niet nieuw. Er zijn immers al vele apps waarmee je korte filmpje of GIF´s kunt maken.

Het is de vorm waarin de applicatie gepresenteerd wordt, wat Vine innovatief maakt. Dankzij de eenvoud en de mogelijkheid tot het verzamelen van likes en comments daagt Vine uit tot creatieve competitie. Daarmee baant het zich een weg in de harten van social media gebruikers. Bovendien is de videodienst bijzonder gemakkelijk in gebruik, waardoor verslaving om de hoek wacht.



De blog Willa's World laat treffend zien waarom Vine beter is dan Instagram

#Adult

Maar ook gevaar ligt op de loer. Want met een paar voor de hand liggende hashtags, vliegen de genitaliën je al snel om de oren. Zo ontdekte ook Nick Bilton van het gerenommeerde Business Insider (zie ook de tweet hieronder). Daar kun je overigens wel iets aan doen: zie je iets in je tijdlijn dat je onwenseljik vindt, dan kun je het filmpje als 'ongewenst' rapporteren. Een bericht dat als zodanig is gemarkeerd, laat een waarschuwing zien voordat je het kunt afspelen. Opvallend was dat tijdens het schrijven van dit artikel, een niets verhullende video door de makers van Vine (per ongeluk) werd geselecteerd als Editor's Pick. Daardoor kwam het dubieuze filmpje bij iedere gebruiker in de tijdlijn terecht.
 

 


Recent verwijderde Apple de fotodienst 500px nog uit de App Store. Hiermee kon je foto´s delen met andere mensen. De app werd door Apple verwijderd, omdat er naar naaktfoto´s gezocht kon worden. En dat is in strijd met de strikte algemene voorwaarden die de gigant uit Cupertino hanteert. Het is dus afwachten wat Apple met Vine gaat doen. Als Tim Cook besluit Vine uit de App Store te halen, moet de CEO misschien ook maar overwegen alle internetbrowsers, sociale media en WhatsApp uit de App Store te halen.


Vine's opmerkelijke keuze voor edito'rs pick.
De opmerkelijke Editor's Pick van Vine

Zoek de pareltjes!
Gelukkig gebeuren er ook een hoop mooie dingen op Vine, waardoor de potentie van het nieuwe sociale netwerk duidelijk zichtbaar wordt. Omdat je maximaal zes seconden kunt filmen, lijkt Vine een uitlaatklep te worden voor de creatieveling die opzoek is naar een nieuwe uitdaging. Zoals bij iedere lancering van een nieuw sociaal netwerk, is het nog even zoeken naar de mogelijkheden. Net als op andere social media, komt er op Vine een hoop rotzooi voorbij. Zo doken er al honderden filmpjes van huisdieren op in de videodienst van Twitter. En ook baby's en kleine kinderen blijven een onuitputtelijke bron van inspiratie voor vele ouders.

Maar wie verder kijkt dan zijn neus lang is, vindt een aantal pareltjes. Zo blaast Vine stop motion geheel nieuw leven in. Met deze techniek lijkt het alsof een object uit zichzelf beweegt. Met de nieuwe videodienst van Twitter is het gemakkelijk om zo'n stop motion filmpje in elkaar te knutselen. Als je een video schiet, hoef je enkel je vinger op het beeldscherm te houden en Vine start met filmen. Haal je de vinger eraf, dan stopt de opname. Op deze manier wordt het kinderspel om razendsnel een stop motion te maken.


Vine als promotietool
Ook bedrijven grijpen hun kansen, door in te spelen op de hype rond Vine. Fabrikanten komen met creatieve manieren om hun producten aan te prijzen. Daardoor wordt reclame kijken soms zelfs even leuk. De absolute topper is op dit moment drankproducent Malibu, met een lekker tropisch filmpje. Nou laat alcohol het hart van menig journalist al gauw sneller kloppen. En dus is het begrijpelijk dat men hier op de redactie al gauw gecharmeerd was van het filmpje, waarin een ananas en een fles Malibu de hoofdrol spelen. Máár Vine wordt ook gebruikt voor nuttige zaken, zoals voorlichting. Zo plaatste een Engelse stichting voor diabetes een filmpje, waarin de vier symptonen van de ziekte aangestipt worden.

Conclusie
Het is te vroeg om te zeggen of Vine net zo gaat bloeien als Instagram. Maar het is wel duidelijk dat Vine barst van de potentie. Zowel voor doorsnee gebruikers als voor bedrijven. Dankzij zijn eenvoud is het aantrekkelijk voor iedereen om even snel een filmpje te schieten en te delen. Bovendien worden filmpjes nooit langdradig, omdat ze maar zes seconden duren. Je scrollt dus snel even door alle filmpjes heen. Wij zijn hier in ieder geval overstag. En jij?
 

 


Vine is gratis te downloaden, maar (momenteel) alleen voor iOS in de App Store.

Deel dit bericht:
Tags