Eelko Wester
Eelko Wester
Redacteur

Panasonic wil overal in huis aanwezig zijn

Door: Eelko Wester | 24 februari 2015 18:23

De televisies staan al jaren in vele huishoudens, de compact- en systeemcamera’s zijn befaamd en ook tussen de audioproducten is Panasonic een bekend gezicht. Maar als het aan de Europese leiding van het Japanse bedrijf ligt, vinden we de naam Panasonic straks óók in Nederland door het hele huis. Van de keuken naar de badkamer tot in de babykamer. 

De televisies staan al jaren in vele huishoudens, de compact- en systeemcamera’s zijn befaamd en ook tussen de audioproducten is Panasonic een bekend gezicht. Maar als het aan de Europese leiding van het Japanse bedrijf ligt, vinden we de naam Panasonic straks óók in Nederland door het hele huis. Van de keuken naar de badkamer tot in de babykamer. 

Tijdens de jaarlijkse Panasonic Convention, dit jaar gehouden in een beursgebouw in het Duitse Frankfurt, presenteerde de fabrikant deze week een enorm range aan producten. Natuurlijk was er veel aandacht voor de nieuwe 4K LED-televisies. En er werden weer tig nieuwe camera’s gepresenteerd. Maar tijdens de presentatie kregen de huishoudelijke apparaten opvallend meer aandacht dan voorgaande jaren. Panasonic wil in Europa binnen twee jaar de omzet in de home appliance verdubbelen naar 15 miljard euro. Een ambitieus streven dat met name in de Europese keukens moet worden verdiend met distinctive kitchen spaces oftewel innovatieve keukenapparaten die er ook nog eens fraai uitzien. 

 

Innovatieve technieken 
Nieuwe stoomovens, inductiekookplaten, vaatwassers, afzuigkappen en koelkasten passeerden de revue. Stuk voor stuk uitgerust met innovatieve technieken, die luisteren naar prachtige namen als BreatheTech, VitaminSafe, VitaminLED en HygieneAir. Of dat voldoende is om consumenten over de streep te trekken hun keukens vol te stoppen met Panasonic apparatuur, is de vraag. “De concurrentie in deze markten is ontzettend groot”, erkende een Panasonic-vertegenwoordiger. “Het wordt een hele klus om ons in die markt in te vechten. Maar bij de camera’s is ons dat inmiddels ook gelukt.”

Weinig subtiel 
Panasonic slaagde er inderdaad in om vanuit het (bijna) niets, een sterke positie bij de compactcamera’s te veroveren tussen erkende namen als Nikon en Canon. Maar Panasonic stapte daar wel in toen die markt volop in beweging en booming was. Binnen de keukenapparatuur zijn de veranderingen veel minder revolutionair en de huidige markt is lastiger. Daar komt bij dat Panasonic er bij de camera’s in slaagde producten te maken die consumenten mooi en praktisch vonden. Bij de keukenapparaten en huishoudelijke apparaten is de vonk duidelijk nog niet overgeslagen. Bij BesteProduct.nl hebben onze testers diverse waterkokers, strijkijzers en espresso-apparaten gereviewd. Over de werking weinig klachten, maar de apparaten werden steevast gekwalificeerd als lomp en zwaar. Ook de nieuwe serie huishoudelijke apparaten die Panasonic dit jaar lanceert, blinken niet uit in subtiliteit. Het lijkt erop dat de ‘kleine’ Japanners denken dat wij ‘grote’ Europeanen ook van grote apparaten houden. Zelf een eenvoudig apparaat als een slowjuicer weten de Japanner onooglijk en omslachtig te maken. Zonde, want de sappen en smoothies die de Japanse keukenprinsen fabriceerden, smaakten heerlijk.

 

Panasonic verzorgingsapparaten 
Maar Panasonic wedt op meer paarden. Wat te denken van een enorme lijn verzorgingsapparaten. Hairstylers, fönhs, scheerapparaten en tegenwoordig ook IPL-ontharingsapparaten. De producten die in Nederland op de markt komen – dat weet je bij Panasonic nooit helemaal zeker – zullen we dan snel laten reviewen door onze consumententesters.

Alarmsystemen
En of dat nog niet genoeg is, lanceerde Panasonic ook nog haar Smart Home systeem. Een draadloos systeem waarmee je je huis kunt beveiligen, op afstand de lampen aan- en uit kunt schakelen en zelfs camera’s in je huis installeert. Middels die camera’s kun je bijvoorbeeld je baby in de gaten houden en er op afstand tegen praten. We hebben het vermoeden dat Panasonic bij de Convention van 2016 op nog veel meer plekken in ons huis zichtbaar wil zijn.

Deel dit bericht:
Tags