Ger de Gram
Ger de Gram
Redacteur

Huawei: in 2015 derde smartphonemerk van de wereld?

Door: Ger de Gram | 7 september 2012 00:33

Vergeet Samsung. Vergeet HTC. Vergeet Apple. Huawei wordt het helemaal. In 2015 wil de nieuwkomer op de smartphonemarkt het derde merk van de wereld zijn. Hoe gaan ze dat doen? Prijsvechter spelen, vermoedelijk. 

Vergeet Samsung. Vergeet HTC. Vergeet Apple. Huawei wordt het helemaal. In 2015 wil de nieuwkomer op de smartphonemarkt het derde merk van de wereld zijn. Hoe gaan ze dat doen? Prijsvechter spelen, vermoedelijk.

Huawei Ascend P1 video

Spreek uit: Hu-aa-weii.

Huawei bestaat slechts 25 jaar en richtte zich de afgelopen jaren op de business to business-markt. Zo ontwikkelt de fabrikant al jaren complete netwerken voor telecommunicatie, waaronder het 3G-netwerk van T-Mobile in Nederland. Met die kennis moeten we maar eens wat doen, dachten de Chinezen. En ziedaar: een serie smartphones en tablets.

Huawei is niet helemaal nieuw op de mobiele telefoniemarkt. Ze produceren al jaren telefoons voor providers als T-Mobille, maar zijn in dat geval nooit de officiele naamgever. Denk bijvoorbeeld eens aan de T-Mobile Pulse. Maar dat gaan ze nu dus helemaal anders doen. 

'Value for money'
Vanaf nu is het de bedoeling dat je op iedere hoek van de straat een Huawei telefoon kunt kopen. De Chinese fabrikant heeft smartphones in alle verkoopcategorieën. Van low end budgettelefoons van nog geen honderd euro, tot een vlaggenschip met quad-core processor. En tussenin hebben ze een gevarieerd middensegment, met volgens Huawei ideale value-for-money toestellen. Voor ieder wat wils dus.

Huawei Ascend P1 fotoHet merk benadrukt vooral een 'gevoel' en 'emotie' over te willen brengen en op die manier een voet tussen de (al veel te grote) deur te krijgen op het gebied van mobiele telefonie. Welk gevoel of welke emotie is niet helemaal duidelijk en bovendien lijkt het een beetje geleuter in de ruimte. Ieder merk zinspeelt op brand awareness en feelgood. Zelf rept Huawei over 'beauty en brains'. Dat is nou niet heel origineel te noemen. En dat is een beetje een heikel punt, want Huawei heeft alleen kans wanneer het zich echt weet te onderscheiden. Dat kan op velerlij vlakken (design, prijs, features, om maar wat te noemen), maar vooralsnog lijkt dit, hoe voorbarig misschien ook, lastig te lukken. 

Huawei Ascend P1
Want spannend kun je Huawei's eerste echte Europese smartphone, de Ascend P1, maar moeilijk noemen. Hij heeft marktconforme specificaties en een (te) herkenbaar zwart design. Hooguit de dikte is opmerkelijk te noemen: met 7,8 mm is het toestel uiterst dun. Bovendien heb je met besturingssysteem Android 4.0, een 8 megapixelcamera en een 1,5 Ghz dual-coreprocessor genoeg mogelijkheden om lol te beleven aan je smartphone. Maar uniek? Nee, zeker niet. 

De onderscheidende factor van de Huawei Ascend P1 lijkt vooralsnog te ontbreken.

En dat maakt het voor een nieuwe speler als Huawei toch wat lastig om direct een hoop modellen te verkopen. De onderscheidende factor ontbreekt. Vooralsnog, want de adviesverkoopprijs bedraagt 399 euro en de verwachting is dat deze snel zal dalen.

Wordt de Huawei Ascend P1 een prijsvechter - dan hebben we het niet over drie vier tientjes minder, maar een eurootje of honderd - dan kan het maar zo zijn dat de consument de Chinese fabrikant omarmt. Maar tot die tijd lijkt de ambitie om het derde smartphonemerk van de wereld te worden nogal hoog gegrepen.

Deel dit bericht:
Tags