Niels Willems
Niels Willems
Redacteur

Alcatel wil excelleren met goede en voordelige smartphones

Door: Niels Willems | 15 september 2015 20:28

Alcatel was vijf jaar geleden was Alcatel een gekend merk in smartphonewinkels. Prima verkoopcijfers ook. Heer en meester aan de onderkant van de markt. Maar de A-merken brengen inmiddels ook budgettelefoons uit. Voor 100 euro koop je nu een LG, Samsung of Sony telefoon. Deze merken profiteren van hun naamsbekendheid. Hoe gaat Alcatel om met deze nieuwe marktsituatie? Alain Pakiry, General Manager Europa voor Alcatel, gaf tekst en uitleg over de nieuwe strategie aan BesteProduct.nl tijdens de IFA in Berlijn.

Alcatel was vijf jaar geleden was Alcatel een gekend merk in smartphonewinkels. Prima verkoopcijfers ook. Heer en meester aan de onderkant van de markt. Maar de A-merken brengen inmiddels ook budgettelefoons uit. Voor 100 euro koop je nu een LG, Samsung of Sony telefoon. Deze merken profiteren van hun naamsbekendheid. Hoe gaat Alcatel om met deze nieuwe marktsituatie? Alain Pakiry, General Manager Europa voor Alcatel, gaf tekst en uitleg overde nieuwe strategie aan BesteProduct.nl tijdens de IFA in Berlijn.

Hoe gaat het met Alcatel?

Alain Pakiry van Alcatel: “Goed. We hebben eerder dit jaar de organisatie wereldwijd gestroomlijnd. Het beleid was te versplinterd. Nu hebben we meer focussen en voeren we op alle continenten dezelfde productlijnen. Geldt ook voor marketing en verkoop waarbij slechts op details verschillen bestaan per continent. Dit moet ons effectiever maken.”

Jullie lijken weggezakt in de smartphonemarkt Nederland. Hoe komt dat?

“Toen mensen hun eerste smartphone of mobieltje kochten, stapten veel consumenten voorzichtig in. De markt van goedkope toestellen was het exclusieve domein van Alcatel. De marktpenetratie is nu hoger en veel mensen kiezen een duurdere telefoon. We zijn nog wel sterk in de prepaid markt en goedkope toestellen. En we hebben nu meer toestellen van 100 tot 250 euro.”

In hoeverre speelt het jullie parten dat nu ook bekende merken van duurdere toestellen, zoals Samsung en Sony, ook budgettoestellen verkopen?

“Dat speelt ook mee. Maar als de prijs echt belangrijk is dan zijn nog altijd een paar tientjes goedkoper. We bieden value for money vanaf 30 euro tot onder de 300 euro. En vergis je niet, in landen met een lager bruto binnenlandsproduct hebben we nog altijd uitstekende posities. Zo zijn we marktleider in Griekenland en Servië. Ook in Latijns-Amerika, uitgezonderd Brazilië. In Rusland zijn we nummer twee. Wereldwijd groeit Alcatel nog elk jaar.”

Innoveert Alcatel wel genoeg?

“Absoluut. Dat straalt natuurlijk niet af van onze Pixi smartphones. En we lopen niet voorop in de wedstrijd met de meest uitbundige specificaties. We werken vooral aan innovaties die ons helpen goede en betaalbare mobiele telefoons op de markt te brengen. Daarnaast investeren we in start-ups rondom apps, usability en netwerk. Bijvoorbeeld met de recente aankoop van Siquans. Zij ontwikkelen een veelbelovende 5G techniek voor razend snel mobiel internet.”

Hebben we wel 5G nodig? Video en muziek streamen gaat ook uitstekend op 4G?

“De techniek hebben we zeker nodig in de toekomst. Alles wordt connected. Ik geloof in the internet of things. Dat zal andere eisen stellen aan de techniek dus werken we nu aan de stap na 4G.”

Wat kunnen we van Alcatel verwachten?

“We voeren drie productlijnen. Pixi, Pop en Idol. Daar voegen we de Go-lijn aan toe. De Pixi-lijn zijn betaalbare telefoons. De Idol-lijn is het beste dat we te bieden hebben. De nieuwe Go-lijn heeft mooie kleurrijke toestellen voor de actieve gebruiker. Ze zijn schokproef en waterdicht. Ook brengen we een nieuwe tablet op de markt, de Xess. Verwacht dus mooie en betaalbare toestellen van Alcatel. Zeker ook in Nederland.”

Deel dit bericht:
Tags