Tom Haze
Tom Haze
Redacteur

Nederlanders kopen steeds meer online

Door: Tom Haze | 14 juni 2016 07:32

In Nederland kopen we steeds vaker goederen en diensten online. Het aantal online shoppers in Nederland is in tien jaar tijd zelfs meer dan verdubbeld. In 2015 deed 71% van alle Nederlanders een aankoop online. Online winkelen neemt vooral bij consumentenelektronica (zoals computers, televisies en wasmachines) een sterke vlucht, zo meldt het CBS.

In Nederland kopen we steeds vaker goederen en diensten online. Het aantal online shoppers in Nederland is in tien jaar tijd zelfs meer dan verdubbeld. In 2015 deed 71% van alle Nederlanders een aankoop online. Online winkelen neemt vooral bij consumentenelektronica (zoals computers, televisies en wasmachines) een sterke vlucht, zo meldt het CBS.

Online omhoog, offline omlaag

In het eerste kwartaal van 2016 gaven we online 34 procent meer uit aan elektronica dan een jaar geleden. In fysieke winkels zien we een omgekeerde ontwikkeling. Ten opzichte van vorig jaar daalde de omzet daar met 11 procent. Dat zien we duidelijk terug in het straatbeeld. Waar het aantal webshops in elektronica groeit, zie je steeds minder 'echte winkels' waar je terecht kan voor bijvoorbeeld een nieuwe computer. 

Nederland in de top vijf

Nederland staat in de Europese top vijf wat betreft online winkelen. Het Verenigd Koninkrijk voert de lijst aan, gevolgd door Denemarken, Luxemburg en Duitsland. In heel Europa is de stijging van het aantal e-shoppers duidelijk zichtbaar. In 2005 winkelde een kwart van de Europeanen nog online, nu is dat al ruim de helft. 

Geen 'big spenders'

De Nederlander houdt zich wat betreft de hoogte van de uitgaven netjes aan het Europese gemiddelde. Van onze internetshoppers houdt 42 procent het op aankopen van onder de 100 euro, 40 procent geeft 100 tot 500 euro uit per aankoop. Consumenten uit het Verenigd Koninkrijk en Luxemburg spenderen online vaker grotere bedragen van duizend euro of meer.

 



Deel dit bericht:
Tags