Volg ons
Nederlandse vakpersprijs
BesteProductAwards

Beste merken van 2010

Apple

Bij de BesteProductAwards 2009 werd Apple door de experts met grote voorsprong gekozen tot beste merk van het jaar. In 2010 was dat niet anders en dat is eigenlijk best logisch: met de iPad wist het bedrijf een oud en eigenlijk opgegeven idee, hip en baanbrekend te maken. De tablet-pc van Apple is inmiddels de standaard waar andere merken maar even mee moeten concurreren. Tel daarbij de lancering van de ook niet onaardige iPhone 4, de Apple Macbook Air 11 inch plus een nieuwe reeks iPods en het moge duidelijk zijn waarom Apple ook in 2010 de trofee omhoog mag houden.

BesteProductAwards 2010 Goud
Apple Logo

Dit zei de vakjury over Apple:

  • "Apple stimuleert fabrikanten en softwaremakers om vooruit te denken en te ontwikkelen. Wie niet meedoet, ligt eruit. Zo belangrijk is Apple.” (Merijn de Boer, Gadget.blog.nl)
  • "Geen enkel ander merk kan zo goed van niets bijzonders zo'n hype maken als Apple!” (Patrick van Loon, Gadgetzone)
  • "Toonaangevend, innovatief en inmiddels, zoals een groot merk betaamt, ook wat omstreden.” (Erwin van der Zande, Bright)
  • "Ach, alles wat Apple uitbrengt is vernieuwend, intuitief te bedienen (wie leest er wel eens een Apple handleiding?) en prachtig vormgegeven. Dit jaar mochten we ons weer verheugen op prachtige nieuwe producten als de iPad, iPhone 4 en MacBook Air.” (Marc Brekelmans, HiFi.nl, Mark4Media)
  • "Met de iPhone 4 en de iPad laat Apple zien dat ze marketing tot een soort kunst hebben verheven. Ik ben totaal geen Apple-fan, maar het is bewonderenswaardig dat zij nu al langere tijd andere bedrijven zo onder druk kunnen zetten dat ze wel moeten volgen.” (Dennis Mons, Sp!ts)

Apple houdt straatlengte voorsprong

Toen Apple vorig jaar de BesteProductAward voor beste merk won, vroegen we ons af of het merk in 2010 weer de hoogste plaats op het erepodium zou behalen als ze ‘eindelijk hun bijna mythische tablet of netbook zouden uitbrengen’. Inmiddels kunnen we die vraag met een volmondig ‘ja’ beantwoorden. Apple blijft stralen.

Pioniersrol

Het is bewonderenswaardig hoe het bedrijf een pioniersrol blijft vervullen in de consumentenelektronicawereld. De iPad zorgde voor een ware revolutie: zowel op computergebied als de complete mediawereld. Opeens zien uitgevers een goede manier om geld te verdienen aan digitale content: iets dat daarvoor maar niet lukte. En nadat de iPad op de markt kwam, wisten andere merken niet hoe snel ze op de tablethype moesten inspelen. Maar als je zegt dat Apple alleen deze plaats verdient vanwege dit apparaat, doe je het merk tekort.

Diepe buiging

De iPhone4 is wederom een van de beste smartphones op de markt, de MacBook Air is een paradepaardje in het laptopcircuit en met de nieuwe lijn iPods bleef het merk aan de top van de mp3-spelermarkt. Voor een lijn producten met zo’n impact kunnen wij alleen maar diep buigen.

Apple op BesteProduct.nl
Officiële website Apple

Slechtste merk

Nokia

We kunnen gerust stellen dat 2010 een erg interessant smartphonejaar was. Android bestormde de markt van besturingssystemen, Windows Phone 7 werd gelanceerd en Samsung en HTC konden met hun telefoons eindelijk opboksen tegen de ongenaakbaar geachte iPhone. Grote afwezige in de top van het segment was Nokia. Geen slecht merk natuurlijk – De Finse fabrikant is niet voor niets marktleider. Toch had de vakpers in 2010 veel meer van het bedrijf verwacht. Weinig innovatie, niet trendy en een besturingssysteem (Symbian) dat geen potten kon breken: het was de grootste kritiek van de experts.

Nokia Logo
Nokia Logo

Dit zei de vakjury over Nokia:

  • "Nokia deed een poging met de N8 om weer terug op de markt te komen. En ondanks dat ze nog lang niet dood zijn, laten ze zien dat ze niet tot innoveren in staat zijn. Symbian is nog steeds een relatief slecht bruikbaar besturingssysteem, zeker in vergelijking met andere systemen. Qua hardware allemaal vrij oké verder, maar ze doen er weinig aan om de consumenten bij zich te houden.” (Annelies Verhelst, Computer Idee)
  • "Reus in de mobiele wereld, maar pakkende innovatie en trendy functionaliteit blijft uit. Nokia moet toekijken hoe de concurrentie steeds een stap voor blijft.”(Dennis Hissink, LetsGoDigital)
  • "They just can't keep up.” (Dimitry Vleugel, Androidworld)
  • "Weinig innovatief, al een hele tijd. Symbian^3 gaat ze niet redden.” (Jan Jaap van Donselaar, TelecomVergelijker)
  • "Niet om de producten die ze maken, maar om de manier waarop ze iedereen daar over vertellen. Om de een of andere reden krijgen ze het elke keer voor elkaar hun eigen zwakke punten onder de aandacht te brengen. Over de vele sterke punten van hun producten (ja, ze zijn er. En veel ook) heeft bijna nooit iemand het. Epic fail.”(Dennis de Vries, BesteProduct.nl)

Nokia: er wordt meer verwacht

Ook vorig jaar werd Nokia tijdens de BesteProductAwards al verkozen tot slechtste merk. Grootste kritiekpunt toen: het bedrijf maakt volgens de experts geen slechte telefoons, er wordt alleen meer van verwacht.

N8 schoot te kort

Dit jaar moest de Nokia N8 smartphone het bedrijf terug aan de top van de telefoonmarkt brengen. Het werd echter niet de baanbrekende mobiel die werd verwacht. Qua hardware mag de N8 er zijn: het toestel is goed gebouwd, heeft goede multimediafuncties en een fantastische camera. De interface maakt echter geen indruk en ook de webbrowser valt tegen. Voor zware internetgebruikers die vooral sociale media belangrijk vinden, schiet de N8 flink te kort op het gebied van gebruiksgemak en -plezier. Enigszins een gemiste kans dus. Een ander nadeel: het besturingssysteem doet ouderwets en gedateerd aan. Symbian ^3 was gewoon minder dan waar op gehoopt werd.

Nokia op BesteProduct.nl
Officiële website Nokia