Volg ons
Nederlandse vakpersprijs
BesteProductAwards

Beste merken van 2011

#1 Samsung

Het is een understatement te zeggen dat 2011 een goed jaar voor Samsung was. Het Koreaanse bedrijf kende in vrijwel iedere markt successen. De Galaxy S2 bleek de telefoon waarop de markt zat te wachten. Daarmee had het merk eindelijk een flinke concurrent voor Apple en HTC in handen. Ook de tablets van Samsung maakten indruk en de televisies deden het erg goed. Redenen te over voor de vakjury van de BesteProductAwards om het bedrijf met overgrote meerderheid te verkiezen tot beste merk van 2011.

BesteProductAwards 2011 Goud
Samsung Logo

Dit zei de vakjury over Samsung:

  • "Samsung heeft een waarzegger in dienst die precies ziet welke behoefte er in de markt bestaat. Met innovatieve producten als de Galaxy S2, de Galaxy Tab en de toch wel revolutionaire Galaxy Note in combinatie met de slimme zet om ook in het entry-level en mid-end-segment met smartphones te komen, is Samsung een onderneming geworden die snapt wat de consument wil.” (Tim Wijkman, GSM Helpdesk Nederland)
  • "De Koreanen hebben in 2010 het besluit genomen om de smartphone-markt te veroveren. Met de Galaxy-smartphones en tablets zijn ze op de goede weg. Hun marktaandeel schoot in beide segmenten fors omhoog. Ze doen dus duidelijk iets goed.” (Ron Smeets, MobileCowboys)
  • "Van Koreaans B-merk naar topper waarvoor ook Apple bang is geworden. Respect!” (Arnoud Wokke, Tweakers.net)
  • "Samsung heeft zich dit jaar bewezen, door in meerdere categorieën uitstekend te scoren. Van smartphones tot televisies, Samsung staat in 2011 aan de top van het segment.” (Anke Horstman, Hear+See)
  • "Even los van de rotcamera waarmee ze mijn vakantiefoto’s hebben verpest: er is bijna geen segment in consumentenelektronica waarin Samsung momenteel niet de toon zet. Het is misschien niet allemaal high-end maar ze weten met razendsnelle innovaties en scherpe prijzen de gadgets en gizmo's in de huiskamers van enorm veel mensen te brengen.” (Dennis de Vries, BesteProduct.nl)

Eindelijk de uitschieters

Samsung is al jarenlang een grote speler op vrijwel iedere consumentenelektronicamarkt. Tv’s, mobiele telefoons, tablets, camera’s: er is bijna geen productgroep te bedenken waar het bedrijf zich niet op richt. De apparaten van de Koreaanse gigant schoorden echter nooit echt hoger dan een ruime voldoende. Daar kwam in 2011 verandering in. Met zijn smartphones, tablets en LED-tv’s bleek Samsung ineens te kunnen concurreren met de toppers.

Samsung Galaxy S2

Veel producten van Samsung kregen dit jaar dus lovende reviews en goede verkoopcijfers, maar als er één creatie is die het bedrijf naar deze titel stuwt, dan is het de Samsung Galaxy S2. Deze op Android draaiende smartphone verbaasde het wereldje in positieve zin met zijn geweldige beeldscherm, platte behuizing en razendsnelle gebruikservaring. Niet voor niets werd deze telefoon dit jaar door de vakjury van de BesteProductAwards verkozen tot beste product van 2011.

Samsung Galaxy Tab 10.1

Ook de Samsung Galaxy Tab 10.1 baarde opzien, en dan niet alleen vanwege de geruchtmakende patentrechtszaak die Apple mede rond dit product aanspande. De Tab mag dan wel heel veel op de iPad lijken (en daarom een verkoopverbod krijgen in Duistland), maar hij werkt prima. Het is een van de grote concurrent van Apple op de tabletmarkt.

Samsung op BesteProduct.nl
Officiële website Samsung

#2 Apple

Na twee jaar achtereen de award voor beste merk bij deze verkiezing in de wacht te hebben gesleept, moet Apple – dat met de dood van Steve Jobs in 2011 zijn grote roerganger verloor - dit jaar pas op de plaats maken en concurrent Samsung voor zich dulden. Het was dan ook niet het grote vernieuwingsjaar voor het bedrijf: de bestaande succesnummers iPad en iPhone 4 kregen een update in de vorm van de iPad 2 en de iPhone 4S, maar echt nieuwe apparaten werden niet gemaakt. Het kwam Apple voor het eerst bij deze awards op wat kritiek van de vakjury te staan. Toch kreeg het merk ook veel schouderklopjes van de deskundigen. Want waarom zou je nieuwe tablets en telefoons uitbrengen, als je vorige het met wat aanpassingen ook uitstekend redden?

BesteProductAwards 2011 Goud
Apple Logo

Dit zei de vakjury over Apple:

  • "Ondanks dat het jammer is dat Apple geen iPhone 5 heeft gepresenteerd, kies ik voor Apple. Ze maken mooie, stijlvolle producten die ook nog eens feilloos met elkaar samenwerken.” (Harold Kuepers, Stylecowboys.nl )
  • "Ze blijven de standaard zetten zonder te lijden aan featuritus.” (David Lemereis, Bright)
  • "Hoe ze het precies doen, zal altijd binnen de muren in Cupertino blijven, maar wie krijgt het voor elkaar dat consumenten dagenlang in een tent bivakkeren om als eerste een nieuw product te kopen? Apple is en blijft de beste. Niets zo herkenbaar en modern qua design, niemand is zo goed in het verbeteren en optimaliseren van bestaande producten en in het ontwikkelen van nieuwe apparaten en diensten. De kracht van Apple? Zelfs de concurrenten met (af en toe) betere producten lopen achter de feiten aan. Hulde!” (Damian Wüst, De Gelderlander)
  • "De iPad 2, Mac OS X Lion, iCloud, de iPhone 4, een Nederlandse launch van Apple TV: voor Apple-fans was 2011 een jaar om de vingers bij af te likken. Apple heeft met zijn gadgets dit jaar dan misschien geen revoluties teweeg gebracht, wel domineerden Apple en Steve Jobs in 2011 het nieuws.” (Elmar Rekers, Digital Life)

Apple op BesteProduct.nl
Officiële website Apple

#3 Spotify

Eigenlijk is Spotify bij de BesteProductAwards een vreemde eend in de bijt. Het merk bracht dit jaar natuurlijk geen consumentenelektronicaproducten uit. En toch was de online muziekdienst van grote invloed. 2011 was namelijk hét jaar voor Spotify. Mensen uit steeds meer landen kregen toegang en de 2,5 miljoenste betalende gebruiker diende zich aan. De elektronicawereld omarmde de dienst, waarmee je bijna alle muziek die te vinden is, kunt streamen naar je computer en telefoon. Audiomerken zoals Sonos integreerden Spotify in hun apparatuur en ook bedrijven als KPN bieden de service aan hun klanten. Muziek luisteren 2.0: Spotify zorgde ervoor.

BesteProductAwards 2011 Brons
Spotify Logo

Dit zei de vakjury over Spotify:

  • "Hoewel het al langer bestaat, heb ik het idee dat Spotify nu echt helemaal is doorgebroken en de markt voor muziek ook openbreekt. Na de iTunes-revolutie dient zich nu de volgende revolutie aan in de vorm van streaming muziek - en dat mét verdienmodel.” (Wilbert de Vries, Tweakers.net)
  • "Nu Spotify zelfs in sommige bananenrepublieken te beluisteren is (we maken hier even geen België-grappen), kunnen we wel stellen dat het hard gaat met het merk. 2,5 miljoen betalende bezoekers zijn er inmiddels. Logisch, want een tientje voor ongeveer alle muziek die er is op je mobiel en computer zonder reclame, da's natuurlijk erg interessant. En met de deal met Facebook laat het bedrijf ook zien uit te kijken naar nieuwe kansen. Daarom merk van 2011.” (Paul Gersen, Revolver's Lust for Life, BesteProduct.nl)
  • "Spotify is bezig met de grote internationale opmars van muziek streamen en het werkt nog altijd makkelijker dan de muziekdiensten van Google, Apple en Amazon.” (Tonie van Ringelestijn, Freelance technologie-redacteur bij o.a Bright, GPD, Wegener en Webwereld)
  • "Wat een fantastisch product heeft Spotify met haar streaming muziekdienst. Overal de beschikking over zo goed als alle muziek die je je maar kunt bedenken, plus de rest. Een heerlijke manier ook om nieuwe muziek te ontdekken. Dankzij de Spotify-app voor je smartphone kun je de muziek ook nog eens overal mee naar toe nemen.” (Jan Jaap van Donselaar, TelecomVergelijker.nl)

Officiële website Spotify


Slechtste merk

BlackBerry / RIM

Blackberry-fabrikant Research In Motion (RIM) heeft een niet al te best jaar achter de rug. Niet de verhalen over fantastische telefoons domineerden het nieuws rond het bedrijf, maar juist de grote storingen die het netwerk teisterden. Daarbij liep het marktaandeel ook nog eens terug en werd de release van hun eerste tablet, de Playbook, geen succes. Redenen te over voor de vakjury om RIM / Blackberry dit jaar massaal aan te wijzen als slechte merk bij de BesteProductAwards.

BlackBerry Logo
BlackBerry Logo

Dit zei de vakjury over BlackBerry / RIM:

  • "Research in Motion is de weg wat kwijt. Marktaandelen lopen terug, er is gerommel in het bedrijf, het nieuwe besturingssysteem laat op zich wachten en tot overmaat van ramp kende het netwerk veel technische problemen, waardoor Blackberry-gebruikers dagenlang niet konden texten en internetten." (Erwin van der Zande, Bright)
  • "Het marktaandeel in de VS is ingestort, de PlayBook is mislukt, het bedrijf werd dagenlang getroffen door een storing en alleen héél onhippe pubers in héél afgelegen gebieden willen de telefoontjes nog kopen. Van vernieuwing in toestellen (" Jeeej, nu in wit! ") is al tijden geen sprake meer.” (Gonny van der Zwaag, iPhoneclub.nl)
  • "In smartphoneland krijg je niet zomaar een nieuwe markt. RIM gebeurde het, toen het opeens populair werd onder jongeren. Het heeft die kans niet aangegrepen. De wereldwijde Blackberry-storing werd een lesje PR van hoe het NIET moet.” (Remco Mourits, Home Entertainment Today)
  • "2011 zorgde voor het begin van de ondergang van BlackBerry. Terwijl Microsoft continu bleef innoveren (o.a. met Windows 8 en Windows Phone 7.5), Apple iOS 5 introduceerde en Google Ice Cream Sandwich presenteerde, bleef Research In Motion op de achtergrond. Weinig inspirerende toestellen, de BlackBerry Playbook flopte en de BlackBerry-servers lagen er een paar dagen uit. Gaat Research In Motion in 2012 overeind krabbelen of is er weinig hoop voor dit technologiebedrijf? De tijd zal het leren!” (Tim Kraaijvanger, Android Life )
  • "Het gaat slecht met Blackberry, al het hele jaar. En ondanks het teruglopende marktaandeel toont Research In Motion - afgezien van QNX op de PlayBook - geen innovatie. Ook heeft het niet weten te overtuigen met nieuwe producten. Alleen de Bold 9900 was een echt goed toestel. Misschien herpakken ze zich in 2012 met BBX.” (Colin van Hoek, Nu.nl, RTL Boulevard)
  • ”Hebben de boot duidelijk gemist in smartphoneland, maar moeten dit misschien ook niet willen. Kunnen beter gewoon goede zakelijke telefoons blijven maken zonder al te veel multimedia-functies.” (Steven Vos, WINMAG Pro)

Storingen bij Blackberry

Geen e-mail, geen internet en niet kunnen Pingen: veel gebruikers van Blackberry kregen in het najaar van 2011 problemen met hun telefoons. Reden: er was een fout met de 'core switch' van het netwerk van RIM, de fabrikant van de smartphones. En het geduvel hield dagenlang aan. De kritiek van de consumenten en vakpers richtte zich eerst op de storing zelf, maar later vooral op de gebrekkige communicatie vanuit RIM. De reputatie van het bedrijf kreeg daardoor een flinke knauw.

Blackberry Playbook

En dan was er nog de eerste tablet van de fabrikant: de Blackberry Playbook . Er werd veel van verwacht, maar de tablet brak geen potten. Reden: het apparaat kan uit zichzelf verdacht weinig. Om optimaal gebruik te maken van de Playbook, moet je beschikken over een Blackberry-smartphone. Het synchroniseert als een malle, maar door dit euvel werd de Playbook eigenlijk niet meer dan een accessoire.

Blackberry Bold 9900

Toch is het niet alleen kommer en kwel bij RIM. Het bedrijf kwam namelijk ook met de Blackberry Bold 9900 en dat is een vrij succesvol toestel. Alle kenmerken die hun vorige smartphones hadden, alleen dan beter uitgewerkt. Zo heeft de 9900 het bekende toetsenbord, maar ook een goed werkend touchscreen. En ook het nieuwe besturingssysteem, Blackberry OS6, is met zijn zoekfunctie prettig in gebruik.

Blackberry op BesteProduct.nl
Officiële website Blackberry