Beste Product Award Logo
Nederlandse vakpersprijs
BesteProductAwards

Opmerkelijke zaken, de jury, verantwoording

Van een disfunctionerende zoekmachine tot Chriet Titulaer: een deskundigenonderzoek levert soms verrassende resultaten op. Een pagina met feitjes, statistieken en meningen over de BesteProductAwards van 2009.

BesteProductAwards 2009 Blauw
  • De Samsung Blue Earth, in de volksmond beter bekend als de eco-telefoon vanwege zijn speciale milieuvriendelijke functies en applicaties, is meerdere malen genoemd in de lijstjes van experts. Opvallend genoeg waren al deze experts vrouw.
  • Hoofdredacteur van Revolver Magazine en audiofiel Paul Gersen over het budgetmerk HE: "Voor kwaliteit betaal je. Voor spullen van dit merk niet."
  • Door deskundigen ouder dan vijftig jaar werd het beste product van 2009, de Apple iPhone 3GS, niet één keer genoemd in hun top drie van producten.
  • Internetgigant Google blijft zijn horizon maar verbreden. Maar de kern van Google, de zoekmachine, is nog altijd onomstreden. Een alternatief kwam er met Bing. Althans, dat was de bedoeling. Of een zoekmachine een product is, daarover kun je discussiëren, maar Dirk-Jan van Ittersum van Navigatiewereld koos Microsoft's Bing als slechtste product. "Bing vindt niet wat je zoek. Leuk geprobeerd, maar mislukt."
  • Van veel te duur en volstrekt nutteloos tot een innovatie op het gebied van telefonie. De meningen over de LG Watchphone zijn verdeeld, maar een telefoonhorloge is wel gaaf. Of zoals Tonie van Ringelestijn van Radio 1 het omschreef: "Het is stoer om als journalist met een apparaat van 1500 euro om je pols te lopen. Ik voelde me net Chriet Titulaer."
  • Apple is het Beste Merk van 2009. En dat is niet gek, want het merk werd uiteindelijk veertig keer genoemd door de experts. Of het nu de iPod Nano is, of de iMac 27", Apple kon veel waardering genieten. Van dit merk werden de meeste producten genoemd. Alleen de iPod Shuffle was geen succes. "Alles wat je niet wil bij zo'n mp3 speler", vond reviewer Patrick van Loon van Gadgetzone.
  • "Een schaamteloze iPhone-kloon", Ron Smeets over de LG Arena.
  • Vrouwelijke gadgets zijn in opkomst. De Dolce en Gabbana-telefoon van Sony Ericsson en de TomTom White Pearl zijn daar goede voorbeelden van. Of niet? De kritiek van Nieuwe Mediavrouw van het jaar en DutchCowgirl Marjolijn Kamphuis is niet mals. "Zet er sierlijke krulletjes, diamantjes of iets roze op en de gadget spreekt nu ook de vrouwelijke consument aan? Mooi niet, wat een vertrutting."
    Annemarie Korevaar, gadgetfreak en journaliste bij HUB Uitgevers, doet daar nog een schepje bovenop. Zij vulde in het onderzoek bij Slechtste Merk in: "Ieder merk dat een product uitbrengt in roze of beplakt met glittersteentjes en dan denkt dat dit voldoende is om te zorgen dat vrouwen het willen kopen. Vrouwen zijn anno 2009 een stuk meer tech-savvy dan sommige bedrijven denken."
  • Apple, HTC en Sony maken leuke apparaten, maar zonder knap internet heeft een groot deel van hun producten geen bestaansrecht. Wilbert de Vries, hoofdredacteur van Tweakers, noemde dan ook Ziggo als Beste Merk van 2009: "Het bedrijf innoveert niet echt, maar geeft wel een grote groep mensen het gevoel dat er meer uit de kabel te halen valt. Niet de snelste kabelaar, wel de beste boodschap."
  • Dat Apple een vaste schare aan fans heeft, is al jaren bekend. Maar waarom dan precies? "Motivatie Schlotivatie!" , zo begint Jaap Stronks, van Stronks Nieuwe Media. "De status van Apple als merk op het gebied van consumentenelektronica is voorlopig onbetwist en onaantastbaar."
Samsung Blue Earth

De Samsung Blue Earth viel enkel in de smaak bij vrouwen.

Apple Logo

Apple werd verguisd, maar vooral geliefd. En heel vaak genoemd.

Sony Ericsson Jalou Dolce & Gabanna

De vrouwelijke vakjournalisten zijn niet direct onder de indruk als de kleur roze word.


Jury

Aan de Beste Product Awards van 2009 werkten vijftig deskundigen van diverse vakbladen, tijdschriften, websites en tv-programma's mee. Hieronder de volledige lijst met namen en rugnummers, gesorteerd op alfabet. Achter hun naam en functie staat hun favoriete product van het jaar 2009.

BesteProductAwards 2009 Blauw

Mark Booij (redacteur JouwMobiel.nl) - Apple iPhone 3GS

Rob Coenraads (redacteur Computer Idee) - Kingston SSD-geheugen

Merijn de Boer (hoofdredacteur Gadget.Blog.nl) - Apple iPhone 3GS

Ger de Gram (redacteur BesteProduct.nl) - Olympus PEN E-P1

Johan de Groot (hoofdredacteur AVblog.nl)- Sennheiser HD800

Henk de Hooge (hoofdredacteur Dutchcowboys)- Apple iPhone 3GS

Dennis de Vries (redacteur BesteProduct.nl)- HTC Hero

Wilbert de Vries (hoofdredacteur Tweakers.net)- Asrock ION 330

Brian Dragtstra (hoofdredacteur DSLR.nl) - Canon EOS 7D

Vincent Everts (redacteur Marketingfacts) - Kindle DX GSM

Bart Frouws (redacteur BesteProduct.nl) - HTC Touch PRO 2

Jeroen Geelhoed (hoofdredacteur PC Consument) - Packard Bell Dot S

Corrie Gerritsma (eindredacteur Bright)- Apple iPhone 3GS

Paul Gersen (hoofdredacteur Revolver Magazine) - Apple iPod Nano

Denise Geurtsen (redacteur Wannahaves) - HTC Hero

Gertjan Groen (hoofdredacteur Telecomwereld) - Apple iPhone 3GS

Robert Hagen (hoofdredacteur Gadgetzone.nl) - Apple iPhone 3GS

Ton Heijnen (hoofdredacteur CHIP FOTO-VIDEO magazine)- Olympus PEN E-P1

Wouter Hendrikse (directeur HUB Uitgevers)- Apple iPhone 3GS

Maarten Hendrikx (presentator van Tech45)- Apple 27" iMac

Pieter Hermans (directeur autoConnect) - Android Operating System

Marjolijn Kamphuis (hoofdredactrice DutchCowgirls) - Apple iPhone 3GS

Annemarie Korevaar (redacteur Computer Idee) - Nintendo DSi

Harold Kuepers (hoofdredacteur StyleCowboys)- Apple iMac 27 inch

Willem Laros (redacteur CameraMagazine / hoofdredacteur Fotografie.blog.nl) - Canon EOS 7D

David Lemereis (redacteur Bright) - Livescribe Smartpen

Roel Martens (redacteur Mobilyz.com)- HTC HD2

Remco Mourits (redacteur Home Entertainment Today) - HTC Hero

Nouk Nijsse (redacteur Wannahaves)- Philips Cinema 21:9

Lars Polder (redacteur Fotografie.nl)- Olympus PEN E-P1

Redactie ZDNET - Windows 7

Martijn Rodenboog (hoofdredacteur NieuweMobiel.nl) - Sony Ericsson Satio

Marc Rutten (Freelancer voor online en offline magazines)- Nokia E72

Rob Sijpesteijn (redacteur Computer Idee)- Intel X25-E SSD harde schijf

Ron Smeets (hoofdredacteur Mobile Cowboys) - Nokia E75

Jaap Stronks (c.e.o. Stronks Nieuwe Media)- Apple iPhone 3GS

Elja Trum (hoofdredacteur Photofacts.nl)- Canon EOS 7D

Sjoerd van der Helm (redacteur Connexie Magazine)- HTC Hero

Erwin van der Zande (hoofdredacteur Bright) - Apple iPhone 3GS

Gonny van der Zwaag (oprichter iPhoneclub.nl/Androidplanet.nl) - Apple iPhone 3GS

Jan Jaap van Donselaar (redacteur TelecomVergelijker.nl) - HTC Hero

Dirkjan Van Ittersum (hoofdredacteur Navigatiewereld) - Sony eReader Touch Edition

Patrick van Loon (reviewer Gadgetzone.nl)- Philips PFL9704 LED-televisie

Tonie Van Ringelestijn (Eindredacteur van Radio 1 programma Radio Online)- Apple iPhone 3GS

Jaap Veenstra (redacteur PCM Magazine) - Lentus Audio Duo

Sjef Weller (redacteur Nu.nl, Gadget.nl, Elsevier) - Philips Cinema 21:9

Eelko Wester (hoofdredacteur BesteProduct.nl) - HTC HD2

Kevin Wiggelman (redacteur BesteProduct.nl)- HTC Hero

Tim Wijkman (hoofdredacteur GSM Helpdesk)- Nokia 5800 XpressMusic


Testverantwoording

De verkiezing voor de BesteProductAwards 2009 is gehouden door de redactie van BesteProduct.nl. Het onderzoek is, geheel volgens het redactiestatuut van BesteProduct, eerlijk en onafhankelijk uitgevoerd.

Deskundigen

BesteProduct heeft de deskundigen geselecteerd op basis van de volgende criteria.

  • De deelnemers testen zelf, geven leiding aan redacties waar producten worden getest of zijn nauw betrokken bij gadgetinformatie.
  • De deelnemers hebben bewezen kennis van de markt.
  • De deelnemers publiceren in gerenommeerde magazines, kranten, op tv, radio en/of op internet.
  • De deelnemers zijn onafhankelijk en hebben dus geen belangen bij fabrikanten van producten die onderdeel uitmaken van de test.

Er hebben vijftig deskundigen via een invulformulier meegewerkt aan het onderzoek.

Vragenlijst

De redactie van BesteProduct.nl heeft de deelnemers gevraagd naar hun persoonlijke oordeel over:

  • Top 3 van de beste producten die in 2009 op de markt zijn gebracht.
  • Het slechtste product van 2009
  • Het beste merk van 2009
  • Het slechtste merk van 2009

Bij elke keuze is de deelnemers gevraagd om een korte toelichting.

Ingevulde lijsten

Over de ingevulde lijsten is het volgende te melden:

  • Alle deelnemers hebben drie beste producten ingevuld.
  • Alle deelnemers hebben een beste merk ingevuld.
  • 5 deelnemers hebben geen slechtste product ingevuld.
  • 11 deelnemers hebben geen slechtste merk ingevuld.

Puntentelling

De puntentelling voor de berekening van de BesteProductAwards 2009 is als volgt:

Beste producten

  • Nr. 1 -> 4 punten
  • Nr. 2 -> 2 punten
  • Nr. 3 -> 1 punt

Slechtste product

Elke keer als een product wordt genoemd als slechtste, volgt een punt aftrek van de BesteProductScore

Beste merk

Elke keer als een merk wordt genoemd als beste, volgt één pluspunt bij de BesteMerkScore.

Slechtste merk

Elke keer als een merk ook wordt genoemd als slechtste, volgt één punt aftrek van de score.

Berekening uitslag

De berekening van de score is voor alle categorieën hetzelfde:

  • Het product/merk dat de meeste punten heeft gekregen wint, min of plus de slechtste of beste score, afhankelijk van de categorie.
  • Bij een gelijk aantal punten eindigen de producten/merken op dezelfde plek.
  • Alle punten worden opgeteld.

Uitslag

  • Alle deelnemers hebben volledig de vrijheid gekregen in de keuze van hun product. De redactie van BesteProduct heeft geen voorselectie of shortlist gemaakt. Hierdoor is het mogelijk dat bij een categorie slechts een beperkt aantal producten of merken voldoende stemmen hebben gekregen.
  • Bij de verkiezing van de beste producten van 2009 worden in het onderzoek de eerste tien producten getoond. Zij hebben allemaal minimaal vier stemmen ontvangen.
  • Bij het slechtste product van 2009 is alleen de nummer 1 weergegeven, omdat dit het enige product is dat drie stemmen heeft ontvangen. De overige producten hebben twee stemmen of minder, waardoor er geen betrouwbare uitslag van te geven is.
  • Bij het beste merken wordt een top 3 weergegeven. Zij hebben allemaal minimaal drie stemmen ontvangen.
  • Bij het slechtste merk is een top 3 weergegeven. Zij hebben allemaal minimaal drie stemmen ontvangen.
  • Doordat alle punten geteld worden is het mogelijk dat een product op merk tevens als beste en als slechtste uit de bus komt. In het geval van merken kunnen ook verschillende productgroepen leiden tot uiteenlopende resultaten.