Beste Product Award Logo
Nederlandse vakpersprijs
BesteProductAwards

Beste merken van 2009

Apple

Het klinkt logisch dat de fabrikant van het beste product van 2009 ook meteen het beste merk van dat jaar is. Maar Apple had de titel niet alleen te danken aan de winnende iPhone 3GS. Het bedrijf weet voor elke productlancering een enorme 'buzz' te creëren. Maar het knapste is nog wel dat de uiteindelijke producten daarna de verwachtingen vaak nog overtreffen. Als dat lukt, dan ben je het beste merk van het jaar.

BesteProductAwards 2009 Goud
Apple Logo

Dit zei de vakjury over de Apple iPhone 3GS:

  • "Ondanks de belachelijk arrogantie van dit bedrijf maken ze over de brede linie erg goede producten." (Wouter Hendrikse, directeur Hub Uitgevers)
  • "Ik heb zelf geen iPhone en je hoeft ook niet naar mij te luisteren. Luister gewoon naar iPhone gebruikers die verantwoordelijk zijn voor meer dan 50% van het mobiele internetverkeer. Waarom? Omdat Apple producten gewoon vriendelijk en begrijpelijk werken." (David Lemereis, Mr. Uitpakparty van Bright.nl)
  • "De 27" iMac, Magic Mouse en Snow Leopard. What more can I say?" (Harold Kuepers, hoofdredacteur StyleCowboys)
  • "Ik ben nu eenmaal een fanboy." (Maarten Hendrikx, presentator van Tech45 Podcast)

Apple: stijlvol, innovatief en eigenwijs

2009 was het jaar van Apple. Het technologienieuws werd bijna doorlopend gedomineerd door de elektronica fabrikant uit Cupertino en alles wat Steve Jobs en zijn ontwikkelaars uitbrachten werd met gejuich ontvangen. Het bedrijf, dat dit jaar vijfentwintig werd, heeft de afgelopen jaren een flinke stempel gedrukt op de markt van consumentenelektronica met moderne klassiekers als de iPod en de iPhone. En de rek is er nog lang niet uit, zo bewezen ze in dit jaar. Hun hele productlijn kreeg een stevige upgrade. Van besturingssysteem tot muis en van telefoon tot laptop. Elk product werd grondig aangepakt en bijna elke verandering was een aanzienlijke innovatie. Een multitouchmuis zonder knoppen en de behuizing van notebooks uit één massief blok aluminium. Apple doet het.

Kritiek was er ook. Het bedrijf zou veel te arrogant en eigenwijs zijn en de ontwikkeling krampachtig in eigen huis houden. Vooral de manier waarop Apple de apps van ontwikkelaars goedkeurt of afwijst zorgt voor steeds meer gemor onder ontwikkelaars. Daar staat tegenover dat juist deze eigenwijze aanpak leidt tot mooie producten die ongekend succesvol zijn. En aangezien de geruchtenmolen nog lang niet uitgedraaid is, is ook de ster van Apple nog niet uitgestraald. Zal Apple hier volgend jaar weer staan als ze eindelijk hun bijna mythische tablet of netbook uitbrengen?


Eervolle vermeldingen

Apple werd veruit het vaakst genoemd als beste merk van 2009 door de technologie expert, maar er waren ook andere fabrikanten die de kenners op positieve manier wisten te verrassen. Ook op dit gebied was HTC een sterke concurrent voor Apple. De Taiwanese smartphonefabrikant eindigde op een goede tweede plaats. Sony verdeelde de experts in twee kampen met de lancering van de e-reader. Het merk kreeg van een aantal vakjournalisten in ieder geval alle lof voor dit product, maar het viel niet bij iedereen in de smaak. LG, Nikon en Asus en Google volgden op gepaste afstand.

BesteProduct Award - Blauw
HTC Logo

HTC

Tilt zowel Android als Windows Mobile naar hoger niveau

Dit zei de vakjury:

  • "HTC komt met belangrijke innovaties en is op diverse vlakken meer dan vernieuwend bezig." (Roel Martens, oprichter Mobilyz, tegenwoordig Pocketinfo geheten)
  • "Indrukwekkend hoe HTC in een paar jaar tijd een mooie positie binnen de markt voor mobiele telefonie heeft opgebouwd. Niet voor niets: de telefoons zijn innovatief en degelijk." (Dirkjan van Ittersum, redacteur Navigatiewereld.nl)
  • "HTC weet als hardwarefabrikant dat het zich juist kan onderscheiden van concurrenten op het gebied van software. Dat doet het door goede gebruikersinterfaces te bouwen voor toestellen met Windows Mobile, zoals bij de HD2, maar ook voor Android met de HTC Hero." (Gertjan Groen, hoofdredacteur Telecomwereld.nl)

Officiële website HTC

Sony

Love it or hate it: eReader krijgt ook lof

Sony Logo
Sony Logo
  • "Sony maakt de eReader betaalbaar en gaat daarnaast steeds meer andere formaten ondersteunen dan alleen het eigen." (Rob Coenraads, hoofdredacteur Computer Idee/ PCM / PC-Active)
  • "Sony liet dit jaar zien dat ze risico durft te nemen, een voortrekkersrol pakt en ook met hun bestaande producten nog meer en beter wil presteren. Alle lof." (Jeroen Geelhoed, adjunct hoofdredacteur PC Consument )

Officiële website Sony

Asus

Innovatieve producten voor zacht prijsje

Asus Logo
Asus Logo
  • "De 'uitvinder' van de netbook is in 2009 rustig doorgegaan met innoveren. Het bedrijf is daarbij niet bang om op zijn smoel te gaan, zoals met de geflopte Eee Stick-controllers. Ondertussen blijft Asus met haar laptops, computers en randapparatuur steeds goede kwaliteit leveren, met doorgaans net dat beetje extra. Concurrenten willen daar nog wel eens de hoofdprijs voor vragen, maar de prijs-kwaliteitverhouding is bij Asus doorgaans uitstekend." (Sjef Weller, redacteur Nu.nl / Gadget.nl)
  • "Innovatie hoeft niet duur te zijn en prijs is wel degelijk belangrijk. Want Apple is gewoon te duur." (Tonie van Ringelestijn, redacteur Bright.nl en eindredacteur van Radio1 programma Radio Online)

Officiële website Asus

Nikon

Weer 'in the picture' bij professionele fotografen.

Nikon Logo
Nikon Logo
  • "Nikon liep een tijdje achter op de concurrentie, maar kwam dit jaar stevig terug met veel uitstekende cameramodellen." (Elja Trum, hoofdredacteur PhotoFacts.nl)

Officiële website Nikon

LG

Komt origineel uit de hoek

LG Logo
LG Logo
  • "Groeien hard, kiezen een nieuwe insteek en zetten in op een andere toekomst. We gaan zeker iets van LG horen in 2010." (Marc Rutten, freelancer voor diverse online en offline publicaties)

Officiële website LG

Google / Android

Eervolle vermelding vooral dankzij Android.

Android Logo
Android Logo
  • "Google's Android besturingssysteem is in 2009 tot een begrip in de mobiele markt geworden. Ook andere innovaties als gratis navigatiesoftware maken dit voor mij tot het beste merk van 2009." (Mark Booij, redacteur JouwMobiel.nl)

Slechtste Merk

Nokia

Nokia eindigde dit jaar ex aequo met Motorola als slechtste merk van 2009. Het bedrijf maakte volgens de experts geen slechte telefoons, er werd alleen meer van verwacht. Vooral op het gebied van vernieuwing miste het bedrijf de slag en ook het teruglopende marktaandeel werkte niet in het voordeel.

Nokia Logo
Nokia Logo

Dit zei de vakjury over Nokia:

  • "Nokia maakt geen slechte producten, maar dit jaar lijkt het bedrijf in 2007/2008 te zijn blijven hangen. De nieuwste mobieltjes kunnen niet meekomen met de gelikte smartphones van bedrijven als Apple en HTC." (Sjef Weller, redacteur Nu.nl)
  • "Nokia stelde dit jaar flink teleur. Het merk heeft nog steeds geen echt goede touchscreentelefoon, kwam met diverse slechte producten (Nokia N97 bijvoorbeeld) en faalde met diensten als Comes With Music, N-Gage en Ovi Store. Geen wonder dat het marktaandeel en de winst hard dalende zijn." (Robert Hagen, hoofdredacteur Gadgetzone.nl)
  • "Misschien raar hier te noemen, maar Nokia heeft niet bepaald een mooi jaar achter de rug. Zo leed het sinds lange tijd weer verlies, verloor het marktaandeel, riep het batterijen en opladers terug en zegde het belangrijke beurzen af. Producten als de N97 werden massaal teruggebracht naar de winkel en op technologisch gebied en innovatie had het merk bar weinig in te brengen. Volgend jaar belooft echter veel goeds, mede dankzij de N900 met het nieuwe Maemo 5, maar 2009 is voor Nokia een verloren jaar." (Martijn Rodenboog, hoofdredacteur NieuweMobiel)
  • "Nokia verkoopt nog steeds goed, maar het merk wist afgelopen jaar nauwelijks te verrassen. Ook de Ovi-dienst kon m.i. geen deuk in een pakje boter slaan. Hopelijk kan Nokia in 2010 meer inspireren." (Dirk Jan van Ittersum, hoofdredacteur Navigatiewereld.nl)

Nokia: Goed maar niet goed genoeg

Nokia presteert al jaren evenwichtig beter dan gemiddeld bij het maken van mobiele telefoons. Dit jaar was belangrijkste wapenfeit van het Finse bedrijf de lancering van de smartphone N97. Deze was zeker niet slecht, maar ook niet het beste waar het merk in staat mag worden geacht. De nieuwe Ovi-dienst werd niet het succes waar Nokia op hoopte, wat ook geldt voor het Comes With Music-principe, waarbij je als koper van een telefoon een jaar gratis muziek downloaden bij kreeg.

Officiële website Nokia

Motorola

De beslissing van Motorola om in 2009 alle plannen op een laag pitje te zetten, is niet erg goed gevallen bij de Nederlandse experts. Eén product kon de deskundigen nog wel bekoren, maar dat was veel te weinig om het merk van de eerste plaats in de Slechtste Merk 2009-verkiezing te houden.

Motorola Logo
Motorola Logo

Dit zei de vakjury over Motorola:

  • "Volkomen afwezig. De toegevoegde waarde in de Benelux is totaal nihil. Het merk is hier afgeschreven." (Marc Rutten, freelancer voor diverse online en offline publicaties)
  • "Motorola heeft dit jaar slechts één goed product op de markt gebracht, de DROID. Voor de rest stelt het merk zwaar teleur." (Mark Booij, redacteur JouwMobiel.nl)
  • "Ze hebben de hele mobile product line geschrapt en zijn nauwelijks nog aanwezig in Nederland." (Roel Martens, redacteur Mobilyz.com)
  • "Dit merk heeft de plank voor een groot deel misgeslagen als het om mobiele telefonie gaat. Gelukkig lijken ze nu weer op de terugweg met de Android-telefoon in de VS. Maar het is verbazingwekkend hoe een merk zo kan wegzakken." (Pieter Hermans, directeur AutoConnect)
  • "De beslissing om een jaar lang 'niets te doen' op de markt, terwijl de Amerikaanse fabrikant al twee jaar in een neerwaartse spiraal zat, toonde mijns inziens aan dat ze bij Motorola te lang hebben zitten slapen." (Ron Smeets, hoofdredacteur Mobile Cowboys.nl)
  • "De arrogantie om een jaar geen nieuw toestel uit te brengen en dan weer vrolijk verder gaan alsof er niets is gebeurd. Fail." (Eelko Wester, hoofdredacteur BesteProduct.nl)

De zakelijke toestellen van Nokia - de zogenaamde E-serie - werden wel overladen met complimenten. De oerdegelijke, bijzonder stijlvolle toestellen zoals de E52 en de E75 werden ook een enkele keer als beste product genoemd in dit onderzoek. Maar het was niet voldoende om het Finse merk van de laatste plek te houden.

Motorola: Waar zijn ze?

Het Amerikaanse Motorola was jaren lang een gedegen speler op de communicatiemarkt. De telefoons worden al jaren voldoende tot gemiddeld beoordeeld; de gsm's iets beter dan de smartphones. Dit jaar deed het bedrijf vrij weinig op de markt. Voor 2010 staat de lancering van de Motorola DROID (of Milestone) in Europa gepland. Het is de eerste telefoon van het merk dat gebruik maakt van het befaamde Android-besturingssysteem. Dit type moet het vlaggenschip van Motorola worden. Bij het bedrijf wordt er stiekem vanuit gegaan dat dit wel eens een echte iPhone-killer zou kunnen zijn. Maar is dat niet een beetje laat, een dikke twee jaar na lancering van de eerste iPhone? Ergo: wie weet zien we hem terug in de jaarlijst van 2010.

De zakelijke toestellen van Nokia, de zogenaamde E-serie, werd wel overladen met complimenten. De oerdegelijke, bijzonder stijlvolle toestellen zoals de E52 en de E75 werden ook een enkele keer als beste product genoemd in dit onderzoek. Maar het was niet voldoende om het Finse merk van de laatste plek te houden.

Officiële website Motorola


Oneervolle vermeldingen

Sony

Camera's stellen teleur

Sony Logo
Sony Logo
  • "Andere fabrikanten halen soms veel meer kwaliteit uit de toegepaste Sony-beeldsensors dan Sony zelf in haar camera's." (Lars Polder, redacteur Fotografie.nl)

Officiële website Sony

Acer

Goedkoop, duurkoop

Acer Logo
Acer Logo
  • "Goedkope rommel met ontploffende accu's." (Nouk Nijsse, redacteur Wannahaves)

Officiële website Acer

Sony Ericsson

Beltelefoons ook niet fijn

Sony Ericsson Logo
Sony Ericsson Logo
  • "Het moet niet meevallen om als engineer te werken bij Sony Ericsson. Je mag alle technologische mogelijkheden binnen het bedrijf niet bundelen in een enkel apparaat, omdat Sony graag alle kunstjes over 25 verschillende apparaten strooit. Daarom zijn er nu talloze navigatietelefoons, muziektelefoons, cameratelefoons en ja...beltelefoons! En daarom heeft het miljoenenbedrijf, na tientallen jaren nog steeds geen fijne telefoon op de markt gebracht." (Merijn de Boer, hoofdredacteur Gadget.Blog.nl)

Officiële website Sony Ericsson

Bose

Bewijst niet dat ze beter zijn

Bose Logo
Bose Logo
  • "Marketing blijft nog steeds alles: ook met het nieuwe 3-2-1-systeem wordt er geen moeite gedaan om de kwaliteit van het systeem te verbeteren. De verkopen schijnen er niet onder te lijden, maar juist met een dergelijk marktaandeel heb je bijna een morele plicht om mensen te wijzen dat het beter kan." (Johan de Groot, hoofdredacteur AVblog.nl)

Officiële website Bose