Review: Kodak PlayTouch Zi10

Door: redactie-besteproductnl | 29 oktober 2010 18:35
De Kodak Zi8 was afgelopen jaar een van de meest populaire gadgets op de markt. De pocketcamera kreeg zelfs een eervolle vermelding bij de BesteProduct Awards. De Kodak PlayTouch Zi10 is op bijna alle fronten anders dan zijn voorganger.

Review Kodak PlayTouch

29 oktober 2010 door Ger de Gram
De Kodak Zi8 was afgelopen jaar een van de meest populaire gadgets op de markt. De pocketcamera kreeg zelfs een eervolle vermelding bij de BesteProduct Awards. De Kodak PlayTouch Zi10 is op bijna alle fronten anders dan zijn voorganger. Uiterlijk, functionaliteit en besturing - niets is meer hetzelfde. Gelukkig is er één ding vertrouwd gebleven en dat is –niet onbelangrijk- de beeldkwaliteit.

De Kodak Playtouch heeft een bruikbaar touchscreen
"Leuk zo'n touchscreen, maar daar moet tijdens het filmen wel optimaal gebruik van kunnen worden gemaakt."

Door de opkomst van smartphones met flinke camerafunctionaliteiten aan boord, denk aan de HTC Desire HD en de Nokia N8, moet een pocketcamera anno 2010 meer kunnen dan alleen aardig filmen. De PlayTouch speelt dan ook in op die behoefte. Het is een Full HD camera met touchscreen, uitgebreide instelmogelijkheden en diverse 'sharing'-opties aan boord.Eventueel kun je omschakelen naar een 5 MP fotostand. Dat alles zit in een stijlvol donkergekleurd jasje.

De grootste verandering is echter het scherm. Was de Zi8 nog omgeven met een klein maar effectief lcd-scherm, zit er op de PlayTouch een heus touchscreen. Die reageert verrassend goed, is helder en prettig in besturing. Eventueel kun je via 'anti-schittering' met behulp van speciale filters de helderheid van het scherm aanpassen. Dat moet vooral handig zijn tijdens het filmen in de felle zon, maar in de praktijk valt dat erg tegen. De functie werkt vrij slecht, met als vreemd hoogtepunt de modus 'zwart-wit'.Met alleen de kleuren zwart en wit zou je in theorie goed het verschil in contrast moeten zien. Maar het resultaat is simpelweg onbruikbaar.

Kan iemand mij vertellen wat ik precies aan het filmen ben?

Door de aanwezigheid van het touchscreen is het aantal functieknoppen teruggebracht tot drie. Aan de bovenkant zit de macroswitch, waarmee je kunt omschakelen van de normale stand tot een speciale macrostand, aan de zijkant een aan en uit knop en op de voorkant één grote REC-knop.

Groot scherm. Of niet?
Als je die indrukt, valt gelijk één ding op.Een 3 inch touchscreen redelijk groot, zeker voor een pocketcamera. Maar dan moet die wel gebruikt worden. Door de grote hoeveelheid instelmogelijkheden is je viewfinder maar heel erg beperkt. Meer dan de helft van het touchscreen is omgeven met knopjes. Onhandig en bovendien zonde. Heb je zo'n groot scherm, maar doe je er niets mee. Kodak had dat veel beter op kunnen lossen. Het is zelfs zo klein, dat de viewfinder van de Zi8 effectief gezien groter is dan die van de PlayTouch. Zonde. Erg zonde.

'Leuke effecten'
Ze mogen weliswaar wat ruimte innemen op het scherm, maar de vele functies maken de PlayTouch wel een grappig, en vooral gebruiksvriendelijk apparaat. Zo zijn er 'Leuke effecten'. Het zijn creatieve filters die je een filmpje kunt meegeven. Denk aan sepia, verzadiging of zelfs een jaren 70-effect. Leuk om mee te spelen, vooral bij gebruik van de fotocamera.

Net als bij de Zi8 zit er een microfoon/headset-aansluiting op en daarvan kun je het volume bepalen. Uiteraard bevat de PlayTouch gezichtsherkenning en digitale beeldstabilisatie. Kodak voegt ook weer sharingfuncties toe, daarmee geef je aan waar foto's en filmpjes naartoe geüpload dienen te worden, op het moment dat je pocketcamera in de computer steekt via de USB-plug. Eventueel kun je zelfs een mailadres meegeven om 'm te verzenden. De interne software van Arcsoft is redelijk overzichtelijk en bevat verzendingsmogelijkheden naar YouTube en Facebook.

's Avonds biedt de 720p bij 60 fps uitkomst. Opslagformaat: MP4.

Beeldkwaliteit Kodak PlayTouch
De Kodak PlayTouch kan in 4 verschillende standen filmen. Full HD (1920x1280) bij 30 fps, 720p (1280 x 720) bij 30 of 60 fps en WVGA. En dat filmen doet 'ie bijzonder goed. Beelden zijn bij voldoende lichtomstandigheden zo goed als ruisvrij. En dat geldt eigenlijk ook voor videootjes in de avonduren. Zeker wanneer je filmt in 720p bij 60 fps merk je dat een nachtelijk avontuur op video niet langer een korrelige brei is. Op zich wel fijn, want het apparaat heeft geen lampje.

Het geluid van de PlayTouch is overwegend goed te noemen. Zeker in vergelijking met eerder genoemde cameratelefoons, scoort de PlayTouch hier veel punten. En mocht je nou niet tevreden zijn, kun je bovenop een extra externe microfoon aansluiten.

Verbeterde beeldstabilisatie
Ook de beeldstabilisatie is flink verbeterd ten op zichte van de Zi8. Het lijkt erop dat Kodak er echt wat aan heeft proberen te doen. Het blijft bij flinke wandelingen altijd een beetje behelpen – dat valt vooral op wanneer je de PlayTouch via de bijgeleverde HDMI-kabel aansluit op een LCD- of plasmatelevisie – maar over het geheel genomen is het prima te noemen. Eventueel kun je de camera aansluiten op een statief.

De 5 megapixelcamera is meer dan behoorlijk. Zeker in de macro-modus is zijn foto's vrij goed. Ze bevatten wel flink ruis in het donker, maar het is wel beter dan de gemiddelde andere pocketcamera. Positief is de reactietijd, die is tot een minimum beperkt.

Vooral bij gebruik van de macro-modus zijn kiekjes vrij aardig

De adviesprijs van de Kodak PlayTouch ligt op 200 euro en voor dat geld krijg je een aardige pocketcamera, met bovendien erg goede beeldkwaliteit die zeker beter is dan die van dikke camera smartphones. Tegenvaller blijft de grootte van het scherm. Leuk zo'n touchscreen, maar daar moet tijdens het filmen wel optimaal gebruik van kunnen worden gemaakt.

Pluspunten Kodak PlayTouch
+ Beeldkwaliteit
+ Bijgeleverde HDMI-kabel