Kleinste systeemcamera Olympus PEN Mini maakt het vooral niet te moeilijk [video review]

Door: redactie-besteproductnl | 4 oktober 2011 12:46
De systeemcamera is populair. En dus kun je tegenwoordig ook in allerlei soorten en maten zo'n compacte camera met verwisselbare lens krijgen. Olympus mikt met de Pen Mini E-PM1 in ieder geval op de instapper die het vooral niet al te moeilijk wil maken, m
Review Olympus PEN Mini E-PM1

De systeemcamera is populair. En dus kun je tegenwoordig ook in allerlei soorten en maten zo'n compacte camera met verwisselbare lens krijgen. Olympus mikt met de Pen Mini E-PM1 in ieder geval op de instapper die het vooral niet al te moeilijk wil maken, maar wel een goede beeldkwaliteit wil.

Mooie camera die niet te ingewikkeld doet maar gewoon goede foto's maakt. De Olympus PEN Mini
Prijscirca 500 euro|Check actuele prijzen
Features / specificaties / opties
De Olympus PEN Mini E-PM1 is een zeer compacte en vereenvoudigde uitvoering van de PEN-serie en is echt bedoelt voor de fotograaf die niet al teveel ingewikkelde instellingen wil wijzigen. De PEN Mini is voorzien van hedendaagse specificaties. Hij heeft een 12,3 MP sensor, een ISO-bereik tot 12.800, heeft een snelle autofocus en kan tot 5 foto's per seconde schieten. En de filmmodus is ook niet onaardig, met 1080p Full HD en autofocus.
De Olympus PEN-serie borduurt al jaren voort op de gedachte dat een camera ook een product moet zijn waarmee je gezien mag worden. De retro-look is helemaal hip, en dus heeft ook de Olympus PEN Mini weer zo'n kek design. Maar dan wel een flinke slag kleiner dan we gewend zijn van zijn oudere en grotere broers de PEN E-P1, E-P2 en E-P3. Volgens Olympus is dit model zelfs de kleinste systeemcamera die er op dit moment op de markt is. Het resultaat ligt lekker in de hand. Het model is in meerdere kleuren verkrijgbaar, waarvan de bordeauxrode het meest in het oog springt.
Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit van de Olympus Pen Mini is ouderwets goed. De kitlens 14-42 is niet de meest lichtsterke lens die we ooit gezien hebben, maar voor alledaags gebruik meer dan prima. Kleuren zijn over het algemeen natuurgetrouw en 's avonds kun je dankzij de hoge ISO-waarden en redelijke ruisreductie nog prima foto's maken, al zijn die – afhankelijk van het licht – wel wat verzadigd. De flitser is helaas iets te 'hard' en gekunsteld. De resultaten zijn naar mijn mening niet altijd even mooi, maar misschien is dat een kwestie van smaak.
Gebruikservaring
Weging: 25%
Eenvoud moet de kracht zijn van Olympus. Geen overdaad aan knoppen of menu's, nee - simpelheid. Maar hierdoor kan deze camera ook een heleboel niet. Zo heeft hij geen programmawieltje om zo snel te switchen tussen de (handmatige) standen, je navigeert puur en alleen via de menu's. En dat is een beetje een nadeel, want soms – hoe eenvoudig ook – zitten die menu's niet altijd even handig in elkaar. Via een draaiwieltje scroll je bijvoorbeeld door de foto's, maar die mag je niet indrukken (louter eraan draaien), want anders start je een functie. Zit je in een overzichtsmenu dan kun je weer wel naar boven en beneden, maar niet links of rechts. Dat klinkt vaag en dat is het ook.

De camera heeft een kraakhelder 3 inch LCD-scherm, maar die is niet kantelbaar of aanraakgevoelig – iets wat andere camera's tegenwoordig vaak wel hebben. En het belangrijkste: De Olympus PEN Mini heeft geen interne flitser. Koop je een complete PEN Mini kit – zoals wij die kregen ter test – krijg je die er wel bij en kun je 'm op het accessoire schoen zetten, maar voor een eenvoudige systeemcamera is het toch een gemis.

Natuurlijk heeft Olympus weer een hoop sceneselectiemogelijkheden in de camera gepropt, maar in de praktijk zijn alleen de creatieve filters echt interessant. Popart, diorama, pinhole - we hebben het allemaal al eens gezien, maar het blijft leuk.
De Olympus PEN Mini kost met enkel en alleen een 14-42 mm kitlens zo'n 500 euro. Ga je iets verder en wil je een wat beter objectief, betaal je al gauw honderd tot tweehonderd euro meer. En dat is voor een camera die uitblinkt in zijn eenvoud wel wat veel. Het idee van Olympus om een laagdrempelige systeemcamera te maken is op zich geen gekke. Zo voorkom je dat mensen die geen verstand van fotografie hebben, een onnodig ingewikkelde DSLR aanschaffen. Maar door de hoge prijs, is dit niet echt het geval. Waarom niet? Er zijn al DSLR's van een eurootje of 400, inclusief kitlens. En mensen die geen verstand van fotografie hebben, letten toch eerder op de prijs. En dan is - of het terecht is of niet -een Canon EOS 1100D een stuk sneller gekocht. Kijk je echter wat verder dan alleen je portemonnee dik is, dan is de PEN Mini wel zijn geld waard.
Olympus PEN Mini E-PM1 review

Ja: De Olympus PEN Mini maakt het vooral niet te moeilijk. Ben je op zoek naar een erg goede beeldkwaliteit, maar wil je geen camera met driehonderdduizend verschillende knopjes en instelmogelijkheden? dan is de Olympus PEN Mini en goede keus. De fotograaf die stiekem altijd op de automatische stand zijn kiekjes schiet, kan met de PEN Mini prima overweg.

Nee: Je kunt weliswaar volledig handmatig fotograferen, maar door het ontbreken van een degelijk programmawiel is dit toch niet heel erg comfortabel. Voor die personen die iets meer uit hun camera willen halen is de Olympus PEN E-P3 een veel betere keus.

Op het moment van schrijven was de prijs €500,00. Bekijk de actuele prijs van de Olympus PEN Mini E-PM1.

Testbeelden en/of video's
Klik op de foto's voor een vergroting