Met de Olympus SH-21 win je de oorlog niet [video review]

Door: redactie-besteproductnl | 31 januari 2012 10:30
De Olympus SH-21 is een point-and-shoot toestel van het type: veel gebruiksgemak, weinig omkijk naar. Want welke gebruiker wil zich druk maken om sluitertijd en diafragma als hij enkel en alleen wat leuke kiekjes schiet? Slim bekeken van Olympus.
Review Olympus SH-21

Specificaties Olympus SH-21

- 16 megapixels
- 12,5x optische zoom (24-300 mm, f/3.0-5.9)
- 1080p filmmodus
- Dubbele beeldstabilisatie
- 3 inch touchscreen

Adviesprijs: 209 euro

Prijscirca 200 euro|Check actuele prijzen
Features / specificaties / opties
Met name het zoombereik van de Olympus SH-21 is interessant. De camera brengt onderwerpen tot 12,5x dichterbij, met een krachtige zoomlens. In combinatie met een dubbele beeldstabilisatie moet dat in elke situatie voor scherpe foto's zorgen. Ook de 16 megapixelsensor klinkt indrukwekkend, die volgens de fabrikant voor rijke kleuren, weinig ruis en geweldig contrast zorgt. Het 3 inch touchscreen maakt bediening met de vingers mogelijk, al werken de knoppen en het scrollwieltje naast het schermpje toch net wat lekkerder in de bediening.
De compactcamera telt acht programmastanden, waaronder een volautomaat, 3d- en panoramafotografie en 'Star Light', wat ideaal moet zijn bij het vastleggen van nachtelijke tafereeltjes. De magicstand legt een effect over je foto, zoals reflectie, miniatuur, popart en pinnhole.
De Olympus SH-21 voelt wat goedkoop aan. Dat merk je vooral als je de knoppen en het draaiwieltje op de achterkant gebruikt. Het programmawieltje op de bovenkant voelt gelukkig meer solide aan. Qua formaat stop je de camera gemakkelijk in de binnenzak. De flitser zit op een onhandige plek ingebouwd, namelijk vlak onder de ontspanknop. Als je dus raar belichte foto's krijgt bij het gebruik van het flitslicht, check dan even of je niet toevallig je vinger voor de flash hebt gehouden.
Beeldkwaliteit
Onder de juiste lichtomstandigheden levert de Olympus SH-21 voldoende beeldkwaliteit. Als het om tegenlicht gaat of reflectie, heeft het fototoestel regelmatig zichtbaar moeite met het bepalen van de juiste instellingen. Het levert vaak overbelichte plaatjes op, of foto's die flets ogen. Met beweging heeft 'ie ook moeite: al snel zijn objecten onscherp omdat ze bewegen.

In de avonduren verliest de SH-21 veel scherpte. Opvallend is dat de camera pas voor ISO-waarde 1600 kiest als er echt heel weinig licht is. Als de camera wat sneller zou overschakelen op hogere ISO-waarde, zouden foto's in combinatie met iets snellere sluitertijden wellicht minder vaak bewogen zijn. De hoogste ISO's moeten je overigens pas gebruiken als het echt strikt noodzakelijk is, want zoals bij veel camera's is er veel ruis te zien.

Olympus SH-21 Full HD
De SH-21 schiet filmpjes op 1080p, wat momenteel de hoogste resolutie is voor compactcamera's. De beeldkwaliteit daarvan is ruim voldoende. Wel valt het op dat de camera soms wat moeite heeft met het kiezen van de juiste witbalans. Binnenshuis worden je beelden dan snel gelig. Wanneer de camera volledig is ingezoomd, heeft 'ie bovendien vaak moeite met scherpstellen. Het duurt soms wel een paar seconde voordat je beeld scherp is.
Gebruikservaring
Weging: 25%
Qua bedieningsgemak en knoppen werkt de Olympus SH-21 best makkelijk. De gebruiksvriendelijkheid is hoog. Door de beperkte instelmogelijkheden valt natuurlijk ook niet zoveel fout te doen. Alhoewel: naast de ontspanknop kun je het toestel aan- of uitschakelen. Tijdens het fotograferen gebeurt het soms dat je die per ongeluk indrukt. Het was slimmer geweest als Olympus daar de recordknop had geplaatst. In plaats daarvan zit deze bovenaan op de achterkant.

Helaas werkt ook het touchscreen niet altijd even prettig. Soms heb je het gevoel dat je wat harder moet drukken voordat de camera ook echt reageert. Leuk is wel dat je met je vinger op het scherm kunt aangeven op welk object de camera moet scherpstellen. Daarna maakt het toestel direct een foto.
De Olympus SH-21 heeft een adviesprijs van 209 euro. Voor dat bedrag krijg je een simpele point-and-shoot camera, waarvan vooral het optische zoombereik interessant is. In dezelfde prijsklasse zitten echter ook andere compactcamera's die meer beeldkwaliteit te bieden hebben. Denk bijvoorbeeld aan de Nikon Coolpix P300. Je levert dan wel wat in op gebruiksgemak.
Olympus SH-21 review

Ja: Wat betreft gebruiksgemak verdient de Olympus SH-21 punten. Bovendien heeft de SH-21 een zoombereik waarmee je objecten tot 12,5 keer dichterbij haalt. Dat is met name interessant voor fotografen die er veel op uit gaan en zich vooral niet druk willen maken om ingewikkelde programmastanden.

Nee: Het grote minpunt van de Olympus SH-21 is toch de beeldkwaliteit. Zowel overdag als 's avonds laat het toestel zien dat het lang niet alle situaties de baas is. De camera heeft moeite met bewegingsscherpte, tegenlicht, lichtbronnen en scherpstellen bij het maken van filmpjes.

Op het moment van schrijven was de prijs €200,00. Bekijk de actuele prijs van de Olympus SH-21.

Testbeelden en/of video's
Klik op de foto's voor een vergroting