Nikon Coolpix L120 maakt zoomen makkelijk [video review]

Door: redactie-besteproductnl | 25 januari 2012 10:41
Een megazoomcamera met maar liefst 21 x zoom en een aantrekkelijk prijskaartje. Met de Nikon Coolpix L120 hoef je niet bang te zijn om te verdwalen in eindeloze mogelijkheden, deze camera staat altijd schietklaar. Je betaalt wel voor de extra zoom en niet
Review Nikon Coolpix L120

Een megazoomcamera met maar liefst 21 x zoom en een aantrekkelijk prijskaartje. Met de Nikon Coolpix L120 hoef je niet bang te zijn om te verdwalen in eindeloze mogelijkheden, deze camera staat altijd schietklaar. Je betaalt wel voor de extra zoom en niet voor de beeldkwaliteit.

21x zoom en een aantrekkelijk prijskaartje
Prijscirca 180 euro|Check actuele prijzen
Features / specificaties / opties
Het is niet heel lastig om te concluderen dat het belangrijkste kenmerk van de Nikon Coolpix L120 het enorme zoombereik is. Het Nikkor-objectief kan tot 21x optisch zoomen, van 25 mm groothoek tot 525 mm supertele. En dat zoomen gaat ook nog eens snel, zo blijkt tijdens het testen. Soms zelfs een beetje te snel, waardoor je echt even moet wennen - je zoomt snel per abuis op het verkeerde object in. Bij het filmen gaat het zoomen gelukkig wat langzamer.

Veel zoom op op Nikon L120: onscherpte?
Het gevaar van zoveel zoom is dat foto's onscherp worden door trillingen van je hand. De L120 heeft volgens Nikon 4 vier functies tegen onscherpte. Een daarvan is goed te merken bij het extreem inzoomen op een onderwerp. De Hybride VR, vibratie reductie met sensorverschuiving vermindert cameratrillingen. Zodra je de ontspanningsknop half indrukt om scherp te stellen merk je pas wat deze functie doet. Je ziet op het 3 inch LCD-beeldscherm hoe de Nikon L120 de trillingen probeert te corrigeren en als je je een beetje concentreert op het stilhouden, dan werkt het ook. Maar sta je 'sw inters nou echt te bibberen van de kou dan hoef je niet te rekenen op deze functie.

De L120 heeft een speciale film opnameknop. Het filmen gebeurt niet in Full HD, maar in 720p met stereogeluid. Daarnaast beschikt de Nikon COOLPIX L120 over een ingebouwde HDMI-mini-aansluiting, zodat je de filmpjes direct op je eigen televisie kunt terugkijken.
Er zitten verder weinig leuke extra's in de camera, de kleuropties tab in het menu biedt een aantal beeld-instellingen voor kleuren en tinten. Beschikbare opties zijn normale kleur, levendig, zwart-wit, sepia en koelblauw.
De Nikon Coolpix L120 is een echte bridgecamera. Hij lijkt dus ook een beetje op een kleine digitale spiegelreflex. De L120 kenmerkt zich door het minimale aantal knoppen op de body. De camera beschikt over een eenvoudige bediening en de grip zorgt voor een comfortabele houvast.
Nikon heeft ook duidelijk nagedacht over het gebruik van de zoom. Als welkome aanvulling is er een tweede knop op de lens gezet, zodat je met je linkerhand sneller je kader kunt bepalen. Die handigheid is vooral te merken tijdens het filmen. Het voorkomt namelijk dat de camera uit balans raakt door het verplaatsen van je vingers, wat zou gebeuren als je de zoom zou gebruiken op via conventionele zoomknop. Opmerkelijk is dat de Nikon COOLPIX L120 werkt op gewone AA-batterijen in plaats van een accu. Een voordeel hiervan is dat AA-batterijen nagenoeg overal te koop zijn en dit de kans klein maakt dat je ooit zonder batterijen komt te zitten.
Beeldkwaliteit
Op het gebied van beeldkwaliteit presteert de Nikon Coolpix L120 degelijk. Kijkend naar de foto's in de telestand, merk je dat Nikon wat voorzichtig is geweest met contrast- en kleurverzadiging - de foto's komen er een beetje plat en diepteloos uit. Chromatische aberratie, paarse randjes in de hoekjes waar veel kleurcontrast in je foto zit, doet zich af en toe voor.

Het ISO-bereik loopt van 100 tot 6400. Er is een automatische ISO-regeling of je kunt zelf je voorkeur aangeven. Al snel word duidelijk dat je van de hogere ISO instellingen beter kunt afblijven. Tot ISO 400/800 is er weinig tot niets aan de hand, maar bij 1600 dreigt het mis te lopen. ISO 3200 en 6400 zijn eigenlijk zelfs totaal onbruikbaar. Een foto lijkt meer op een schilderij door een flink verlies van detail.

Andere ergernis: de witbalans.Hoewel de 'Auto' instelling kan worden gebruikt onder de meeste soorten verlichting is het toch handig om gebruik te maken van de verschillende witbalans instellingen. In de autostand heeft de L120 ontzettend vaak moeite op de juiste witbalans te vinden.
Gebruikservaring
Weging: 25%
Doordat de ontspanknop ver naar voren is geplaatst, hoef je je geen zorgen te maken over onhandige bewegingen tijdens het fotograferen. De camera laat zich goed bedienen en alle knoppen liggen binnen duimbereik. De Nikon Coolpix L120 laat zich volledig automatisch bedienen. Je kunt de ISO en witbalans aanpassen, maar daarvoor moet je wel de Auto modus geselecteerd hebben. De camera biedt zeventien onderwerpstanden die automatisch de optimale instellingen voor veelvoorkomende fotografische stijlen, effecten en locaties toepassen. Zo heeft de Coolpix L120 een Slim portretsysteem, de glimlachtimer maakt een foto wanneer de geselecteerde persoon glimlacht. De functie is erg snel, soms sneller dan de camera aankan, wat resulteert in onscherpe foto's.
De flitser heeft een klein nadeel en dat is dat je deze zelf moet uitklappen. Bij de meeste camera's die gericht zijn op gebruiksgemak klapt de flitser zelf omhoog wanneer de camera dit nodig acht.
De Coolpix L120 kost zo'n 175 euro. En voor dat geld vind je niet snel een camera met zo'n enorm zoombereik. Toch is het een feit dat de daadwerkelijke functionaliteit van de L120 erg beperkt is. Het is eigenlijk een point- and shootcamera, maar dan eentje met een groter bereik dan normaal. Daarbij is 'ie relatief klein en licht. Voor huis- tuin- en keukenfotografie zal de Nikon Coolpix L120 dus meer dan prima voldoen.
Nikon Coolpix L120 review

Ja: Ben je niet erg bekend met allerlei fototechnieken, maar wil je wel veel zoom? Dan is het prettig werken met de Nikon Coolpix L120.

Nee: Eigenlijk doet deze camera precies hetzelfde als een goedkope compactcamera, zonder al teveel extra mogelijkheden en is bovendien volledig automatisch. Het enige wat deze camera bijzonder maakt is de zoomkracht. Voor de wat meer ervaren fotograaf is deze camera dus niet echt geschikt.

Op het moment van schrijven was de prijs €180,00. Bekijk de actuele prijs van de Nikon Coolpix L120.

Testbeelden en/of video's
Klik op de foto's voor een vergroting