Nikon S9100 geeft het gevoel van creativiteit [video review]

Door: redactie-besteproductnl | 7 mei 2012 14:11
Van een camera uit deze 'aangeklede' serie mag je wat meer verwachten dan een standaard camera. De Nikon S9100 heeft genoeg interessante en handige functies om je een gevoel van creativiteit te geven. De kwaliteit mag daar echter niet onder lijden, wat wel
Review Nikon COOLPIX S9100

Van een camera uit deze 'aangeklede' serie mag je wat meer verwachten dan een standaard camera. De Nikon S9100 heeft genoeg interessante en handige functies om je een gevoel van creativiteit te geven. De kwaliteit mag daar echter niet onder lijden, wat wel ergens lijkt te gebeuren.

Specificaties Nikon S9100

Specificaties Nikon COOLPIX S9100

- 12,1 megapixel CMOS-sensor
- 4.5-81.0mm - f/3.5-5.9(18x optische zoom)
- 4x multi frame zoom
- Full-HD filmmodus
- 18 creatieve filters

Prijs: 155,00

Prijscirca 199 euro|Check actuele prijzen
Features / specificaties / opties
Deze S9100 van Nikon oogt bij de eerste ontmoeting erg compact en simpel. Die compacte body heeft wel een indrukwekkende 18x zoom-lens en meer functies dan je zou verwachten. Het inmiddels traditionele modus-wieltje is erg klein en bied slechts ruimte voor 8 opnamestanden. De overige instellingen zijn allemaal aan de achterzijde aan te passen, op het 3 inch grote LCD-scherm met het navigatiewieltje. Dat wieltje is overigens erg handig en in professionelere vorm bekend van bijvoorbeeld de Canon 5D spiegelreflex camera, dat je lekker snel door foto's en menu's laat scrollen. Dat is niet echt nodig want het menu is simpel een slim ingericht. Op het eerste gezicht lijkt een flitser te ontbreken, maar ook die hebben ze weten te verstoppen in de linker bovenhoek van de camera. Het lampje laat zich zien door een schuifje aan de zijkant. Al met is de camera gemakkelijk te bedienen en zijn alle functies beschikbaar in een handomdraai.

De lens heeft een diafragmawaarde van f3.5 - f5.9 (wide/uitgezoomd - tele/ingezoomd). De wat 'hoge' waarde van f5.9 is niet zo vreemd als je bedenkt dat de lens op dat moment is ingezoomd tot een equivalent van 450mm (18x zoom). Helaas valt de kwaliteit van de lens wel tegen, wat goed te zien is op bijvoorbeeld landschap-foto's of 'tele'-opnames.
De body van de camera voelt stevig aan en is gelukkig niet van dat hele goedkope kunststof gemaakt. Het schermpje heeft een goede acryl beschermlaag dat krassen weert maar wel vingervlek-gevoelig is. Omdat de flitser verstopt zit in de body is deze beter beschermd dan bij andere camera's. De knoppen op de camera zijn erg vlak waardoor hij ook erg gemakkelijk in je zak te stoppen is, zonder het risico te lopen dat er iets afbreekt.
Gezien de vele functies en mogelijkheden is het best een prestatie dan Nikon de behuizing 'slechts' 3,5 centimeter dik en 214 gram zwaar heeft weten te houden. En laatste is inclusief geheugen en accu.
Beeldkwaliteit
De eerste foto's die ik schoot met de S9100 waren buiten, in de zon en het waren 'wide' opnames. Erg makkelijke omstandigheden voor een point-and-shoot camera uit deze klasse om een mooi plaatje te maken. Zou je zeggen... Bij nadere inspectie op de computer vertonen de foto's een verkeerde scherptediepte en focus. het is alsof de camera niet weet wat ik wil fotograferen. Of de lens geeft het beeld niet correct door waardoor de camera niet goed snapt waar het moet scherpstellen. En dat terwijl een 'landschap' over het algemeen in zijn geheel scherp mag zijn. Toch ben ik niet ontevreden over de kwaliteit van de foto's. Ze zijn prima voor de gemiddelde gebruiker en zeker goed genoeg om er mooie afdrukken van te maken.
Bij een ISO test werd al snel duidelijk dat deze camera geen ISO 100 heeft. Het laagste (en dus kwalitatief het hoogste) bereik ligt bij deze camera op ISO 160. In de stappen naar ISO 200, 400, 800, 1600 en 3200 werd ik helaas niet verrast door ruisvrije opnames. Zoals je mag verwachten presteert de camera goed bij ISO 160 - 800, maar gaat het beeld ruis vertonen bij ISO 1600 of 3200. Wat wel een beetje tegenvalt is de verkleuring die optreed bij het veranderen van de ISO waarde. Ondanks de keuze van een vaste witbalans kleuren foto's van dezelfde objecten onder dezelfde omstandigheden een tikkeltje meer blauw-groen bij hogere waarden.

Gebruikservaring
Weging: 25%
De mogelijkheden van de camera zitten in een erg handig menu verwerkt waar je snel hebt gevonden wat je nodig hebt. Het toestel leent zich dan ook uitermate voor mensen die niet zitten te wachten op allerlei knopjes en gewoon snel foto's willen maken. Ook als die foto's wat creatiever mogen worden door gebruik van bijvoorbeeld de 'speciale effecten modus'. In deze stand kun je bijvoorbeeld unieke foto's maken waarbij slechts 1 geselecteerde kleur wordt weergegeven op de foto en de rest zwart-wit is. Of denk aan bijvoorbeeld een hoge contrast zwart-wit modus die schreeuwt om flink gebruikt te worden in alledaagse situaties.
Instellingen voor bijvoorbeeld de continue-modus zijn handig in te stellen en zorgen ervoor dat je meerdere foto's achter elkaar schiet waarna de beste (vaak minst bewogen) foto wordt geselecteerd. Ook een panorama schieten is zo gebeurd.
Om te filmen heeft de camera (heel slim) een eigen knop gekregen die op elk moment klaar staat om je prachtige Full-HD 1080p opnamen te laten maken. Tip: Deze camera heeft ook een hele leuke 'high-speed' film functie waar wederom creatieve beelden mee geschoten kunnen worden.
Met de S9100 heb je een werkelijk een goede camera in huis als het gaat om snel en gemakkelijk creatieve shots te maken. Door de handige inrichting van knoppen en menu's doet de camera snel en precies wat jij wilt met je foto's of je HD videobeelden. De kwaliteit van de lens (en dus ook de foto's) had iets beter gemogen maar door het grote zoombereik en de goede macro-stand kunnen we dat nog wel door de vingers te zien. Dat alles voor een prijs waarvoor je veel minder uitgebreide camera's kunt krijgen.
Nikon S9100 review

Ja: De Nikon S9100 heeft veel functies, is simpel ingericht, handig in gebruik en haalt het creatieve in je naar boven.

Nee: Puur kijkend naar de kwaliteit van de lens en de resulterende foto's kan ik me voorstellen dat de veeleisende fotograaf elke foto goed wil hebben. En dan laat je deze camera liggen, maar ga je voor de Sony HX9V of de Panasonic DMC-TZ30.

Op het moment van schrijven was de prijs €199,00. Bekijk de actuele prijs van de Nikon S9100.

Testbeelden en/of video's
Klik op de foto's voor een vergroting