Panasonic Lumix DMC-S3: eenvoudig en goedkoop [video review]

Door: redactie-besteproductnl | 19 december 2011 14:07
Het is een van de goedkoopste camera's van Panasonic en daardoor een aantrekkelijke keuze voor wie zijn eerste camera wil kopen. Klinkt goed, maar helaas voor de Panasonic Lumix DMC-S3 zijn de prijzen van andere betere toestellen inmiddels flink gedaald en
Review Panasonic Lumix DMC-S3

Het is een van de goedkoopste camera's van Panasonic en daardoor een aantrekkelijke keuze voor wie zijn eerste camera wil kopen. Klinkt goed, maar helaas voor de Panasonic Lumix DMC-S3 zijn de prijzen van andere betere toestellen inmiddels flink gedaald en zijn er weinig goede redenen om dit toestel nog aan te schaffen. Toch maar even reviewen.

Panasonic Lumix DMC-S3
Prijscirca 100 euro|Check actuele prijzen
Features / specificaties / opties
De specificaties van de Panasonic Lumix DMC-S3 zijn niet heel bijzonder. De S3 heeft een 2.7 inch LCD-scherm, 720p videomodus, een 28 mm groothoekzoomlens met 4x optische zoom en een 14.1 megapixelsensor. De lens heeft een diafragma van f3.1 wat redelijk lichtsterk is voor een budgetcamera. Helaas ben je dit voordeel al snel kwijt als je gaat zoomen en eindigt het getal bij f/6.5 - daar gaat je licht.

Met de mode-knop kun je kiezen uit 3 verschillende soorten foto-opties: normaal, 'intelligent auto' en scene selectie.Binnen de scene selectie vind je de meest voorkomende situaties zoals landschap, sport en portret. Hieronder tref je ook de macrostand aan, waarbij de camera dicht bij het onderwerp kan scherp stellen. In theorie althans. In de praktijk komen de foto's er met enige regelmaat wat onscherp uit. Deze fucntie werkt het beste bij voldoende licht.

Daarom heeft de camera zelf standaard de flitser aanstaan zodat zij in moeilijke lichtomstandigheden geen gebruik hoeft te maken van hogere ISO-instellingen. Vind je dit vervelend dan kun je de flitser natuurlijk uitzetten. Maar telkens als je van scene verandert, zul je dit opnieuw moeten doen aangezien het toestel de instellingen reset. De flitser zelf is niet de allersterkste, maar in veel gevallen weet hij wel rode ogen te vermijden en een portret binnen goed te belichten.
De Panasonic is een echte budgetcam en dat merk je ook aan het design. Het toestel is goedkoop, van is plastic, maar ziet er wel heel aardig uit. De S3 heeft, als je goed kijkt, wat weg van een oude tv. De Panasonic S3 past in je binnenzak en dat precies de bedoeling. Tegelijkertijd had de body wel iets steviger gemogen.
Beeldkwaliteit
Om het toestel toch nog wat credit te geven, de beelden die de Panasonic Lumix DMC-S3 maakt zijn van acceptabele kwaliteit. De foto's zijn niet de allerscherpste, maar onder de juiste omstandigheden hebben de beelden aangename kleuren. De 14,1 megapixelsensor produceert beelden die best goed zijn voor een camera in deze prijsklasse, maar rond hoge contrastgebieden hebben de beelden soms last van paarse randen (chromatische aberratie). Ruis is zichtbaar bij ISO 400 en nog veel meer bij ISO 800 en hoger - hierbij verdwijnen er veel details. Je zult dus merken dat je binnen en bij weinig licht altijd met de flitser moet fotograferen.

De 720p-videofunctie is van matige kwaliteit en eigenlijk alleen geschikt voor korte filmpjes op internet. Verwacht dus niet dat je er een hele vakantie mee kunt filmen. Het beeld schokt af en toe en bovendien kan de camera tijdens het filmen niet zoomen en heeft hij een vaste focus.
Gebruikservaring
Weging: 25%
Simpelheid staat bij de Panasonic DMC-S3 centraal en binnen enkele seconden na het aanzetten staat de eerste foto al op het niet bijster scherpe beeldscherm. Met de mode-knop kun je kiezen uit 3 verschillende soorten foto opties: Normaal, intelligente auto en sceneselectie. De camera heeft verder geen mogelijkheden om de sluitertijd en diafragma aan te passen en richt zich hiermee op de gebruiker die een eenvoudige camera zoekt.
Uiteindelijk blijft ook design een kwestie van smaak, met de glossy (plastic) tv-behuizing heb je in ieder geval iets anders dan normaal in handen. Veel functies heeft de Panasonic Lumix DMC-S3 niet, maar het voldoet voor een simpele digitale camera. Het toestel is erg goedkoop, licht, en ontzettend gemakkelijk in gebruik. Doorgaans maakt de S3 prima foto's en deze zijn soms zelfs net iets beter dan de concurrenten. Toch heeft de camera een aantal minpunten en dat is met name het niet kunnen zoomen of focussen tijdens het (karige) filmen.
Panasonic Lumix DMC-S3 review

Ja: De Lumix DMC-S3 is een budget camera voor wie opzoek is naar pure eenvoud en niet te veel waarde echt aan extra opties of hoge beeldkwaliteit.

Nee: Inmiddels zijn de prijzen van soortgelijke camera's gezakt en heb je voor hetzelfde geld een camera met betere specificaties.