Fotograaf geeft tips over kopen spiegelreflexcamera
Het lijkt wel of je er tegenwoordig niet meer bij hoort als je geen digitale spiegelreflexcamerahebt. Maar wanneer moet je overstappen van een compact camera naar een spiegelreflexcamera?
Marc Pluim: "Dat hangt van ieders persoonlijke voorkeur af, maar de spiegelreflexcamera's zijn vooral interessantvoor professionals en semi-professionals. Ook de fanatieke hobbyist kan een overstapoverwegen, vooral als je een bepaalde specialiteit hebt. Bijvoorbeeld marco-fotografie,waarbij je inzoomt op bloemen en insecten. Met een spiegelreflexcamera kijk je echtdoor de lens heen; je kunt zien wat je fotografeert en hebt veel meer controle.Met een compactcamera kijk je opafstand op een scherm. Je kunt dan wel iets zeggen over de compositie, maar nietof de kleur of de scherpte echt goed is. Worden die hoge eisen wel aan je gesteldof stel je die aan jezelf, dan heeft een spiegelreflexcamera een meerwaarde."
Wanneer is die meerwaarde er niet?
"Je hebt mensen die een dure spiegelreflexcamera aanschaffen, maar alleen snapshotsmaken van de kinderen in en rond huis en op vakantie. Dat is absoluut onnodig. Ikheb de indruk dat ze meer zo'n camera kopen om erbij te horen dan dat ze 'm nodighebben. De compact camera's van tegenwoordig zijn voor deze mensen goed genoeg,daar kun je prachtige foto's mee schieten. De mensen die alleen kiekjes maken, gebruikende spiegelreflexcamera vaak ook als een compact camera; ze zetten hem op de automatischestand en drukken alleen de knop in. Ze missen de kennis en de vaardigheid om demogelijkheden van een spiegelreflexcamera te benutten. En dan vinden ze het nogvreemd, dat ze slechte foto's maken. "Dat moet toch niet kunnen met zo'n dure camera",zeggen ze dan. Je hebt niks aan een dure camera als je er niks mee kunt. Vergelijkhet maar met iemand die twee linkerhanden heeft. Als je hem het duurste gereedschapgeeft, mag je blij zijn dat hij zijn vingers er niet afzaagt, maar een mooie kastkrijg je nooit. Daarentegen kan een timmerman met gouden handjes ook met oud enminder gereedschap prachtige dingen maken. Zo is het ook met fotograferen."
Dus als je een professionele fotograaf met een compact camera op pad stuurt, komthij ook met mooie foto's terug?
"Ja. Als ik op vakantie ga, neem ik echt mijn spiegelreflexcamera niet mee. Wantdan moet ik ook al die lenzen meezeulen. Ik gebruik dan mijn Canon Powershot. Daar maak ik mooie portretten mee, vergroot ik detailsuit, leg ik landschappen vast, kan ik kleine filmpjes mee maken, noem maar op. Maarwaarom? Omdat ik weet hoe ik met een camera moet omgaan. Ik weet hoe het zit metsluitertijden, diafragma's, witbalans en selectief scherpstellen. Voor een compactcamera is het handig om dat te weten, maar niet noodzakelijk, omdat alles automatischwordt geregeld. Voor een spiegelreflexcamera is het wél noodzakelijk om die kenniste hebben of je die eigen te maken."
Wat zijn bij goed gebruik de voordelen van een spiegelreflexcamera ten opzichtevan een compact camera?
"Dat je totale controle hebt over de foto die je maakt. Als ik de knop indruk, weetik precies wat er op de foto staat. De kleur, de scherpte, de compositie, tegenlicht,sluitertijd; al die onderdelen kun je met een spiegelreflexcamera zelf beïnvloedenen heb je dus in de hand. Ook professionele fotografen kijken ophun beeldscherm of de foto is gelukt, maar eigenlijk weten ze precies wat erop staat en hoe.
De flexibiliteit is een ander groot voordeel. Doordat je zelf je lenzen kunt kiezen,is het mogelijk je aan elke situatie aan te passen. De meeste professionele fotografenhebben minimaal drie, maar meestal vijf, zes lenzen bij zich. De snellere reactietijdvan een spiegelreflexcamera komt vooral goed van pas als je bijvoorbeeld bij sportwedstrijdenfotografeert. Omdat je zelf alle instellingen bepaalt, hoeft de camera niet eerstberekeningen uit te voeren zoals bij een compact camera
en kan meteen afdrukken.
Er is tegenwoordig ook een mooie tussenvorm: de systeemcamera is enorm in opkomst.Dat is een compactcamera met verwisselbare lens. Daarin is geen spiegel ingebouwd,wat 'm compact houdt. Toch is beeldkwaliteit van deze camera nagenoeg gelijk aandie van spiegelreflexcamera's."
Als je besluit een spiegelreflexcamera te kopen, waar moet je dan op letten?
"Allereerst het bedieningsgemak. Voor je een spiegelreflexcamera koopt, moet jehem een keer vast hebben gehad; ligt de camera lekker in de hand, kan ik goed bijalle knoppen en druk ik niet per ongeluk op verkeerde knoppen, want dan heb je snellerkans op een misser. Bij de meeste goede fotoshops kun je ook proefopnamen maken.Doe dat. Behalve de body is de lenserg belangrijk. De kwaliteit van de lens is wisselend, zeker van de lenzen die standaardbij een body worden aangeboden, de 'kitlens'. Vaak zijn dat eenvoudige zoomlenzenvan een povere kwaliteit. Het spreekt voor zich dat je daarmee niet alle mogelijkhedenbenut. Ik begrijp ook niet waarom mensen zo'n lens aanschaffen; je hebt toch juisteen spiegelreflexcamera omdat je meer kwaliteit wil? De lichtgevoeligheid van eenlens is eveneens belangrijk om op te letten. Bij goedkopere lenzen is de lichtgevoeligheidvaak niet zo groot, waardoor je mogelijkheden beperkt zijn om bij wat donkerderweer te fotograferen. De sluitertijd wordt dan zo groot, dat bij de minste bewegingde foto al mislukt."
Met alleen de body van de camera ben je er nog niet. Drie extra lenzen en een externeflitser komen er al 'standaard bij'. Daardoor verdrievoudigen vaak de kosten.
Professionele digitale spiegelreflexcamera's kosten duizenden euro's. Maar ze wordentegenwoordig ook voor onder de duizend euro. Wat is het verschil en zijndie 'goedkope' camera's wel goed?
"Het kwaliteitverschil zit 'm vooral in het gebruik van de materialen. Een dure,professionele camera heeft vaak een body van titanium of andere metaallegeringen.Ook het radarwerk binnen in het toestel is van hoogwaardig materiaal. Met deze camera'smoet je storingvrij honderdduizenden opnamen kunnen maken. Ze worden vaak met dehand in elkaar gezet. Door de materialen en de handarbeid kosten ze een stuk meerdan de goedkope spiegelreflexcamera's. De goedkopere camera's zijn gemaakt van kunststof,dat gaat eerder kapot. Vergelijk het maar met tuinstoelen. Daar verdwijnen ook langzaamde weekmakers uit, waardoor het materiaal bros wordt en je er ineens doorheen zakt.Dat geldt ook voor de materialen in goedkopere spiegelreflexcamera's. Die camera'szijn vaak ook niet bestand tegen extreme omstandigheden, zoals het fotograferenin de tropen of in de woestijn. Daar heb je de dure camera's voor nodig, die echtwater- en stofdicht zijn. Dat wil zeker niet zeggen dat de goedkopere spiegelreflexcamera'sniet goed zijn.
Soms zit er ook een flink verschil in specificaties, denk bijvoorbeeld aan de hoeveelheidautofocuspunten of de mogelijkheid om te videofilmen."
Wat adviseer je mensen die nog niet aan de spiegelreflexcamera toe zijn, maar welmeer willen dan de snapshot compact camera?
Je hebt tegenwoordig ook meerdere tussenvormen, de digitalespiegelreflex-achtigecamera,ook wel SLR-like genoemd. Er zijn camera's met verwisselbare lens, zonder spiegelhuis(de 'hybride-camera's') en je hebt camera's met alles in één, de bridgecamera's.Die camera's hebben al meer het uiterlijk van een spiegelreflexcamera. Je kunt ookmeer instellingen zelf aanpassen en ze hebben vaak een flink zoombereik. Alleenis het niet mogelijk om de lens te verwisselen.
Marc Pluim is samen met zijn vrouw Marlies eigenaar van Marc Pluim Fotografie in het Gelderse Velp bij Arnhem. Marc Pluim is al tientallen jaren professioneelfotograaf. Hij werkt voor particuliere en zakelijke klanten, de overheid en vooruitgevers van regionale en landelijke dagbladen en tijdschriften. Behalve het makenvan reportage's, portretten en persfoto's, restaureert hij ook bestaand fotomateriaaldoor digitale beeldmanipulatie en verzorgt hij workshops en cursussen.