Onkyo RBX-500: bluetooth-luidspreker blijkt een drammertje [video review]

Door: redactie-besteproductnl | 14 maart 2013 13:15
Onkyo houdt het met zijn iLunar Dock Music System klein en eenvoudig. Zet simpelweg je
Review Onkyo RBX-500 iLunar Dock Music System

Onkyo houdt het met zijn
iLunar Dock Music System klein en eenvoudig. Zet simpelweg je iPod of iPhone in het dock en laat je door het geluid wegblazen. Geen zin om uit je stoel te komen? Dan stream je toch gewoon je muziek via bluetooth naar deze RBX-500. Heel veel meer smaken heeft deze ipodspeaker niet. De Onkyo RBX-500 is dan ook niet zozeer voor de audiofiel bedoeld als wel voor de muziekliefhebber die van stampende muziek in 3D-stereo houdt.

Onkyo RBX-500 iLunar Dock Music System

Specificaties Onkyo RBX-500 iLunar Dock Music System

- netwerkluidspreker met iPod-/iPhonedock
- draadloos muziek afspelen via bluetooth
- analoge lijningang, opladen via USB
- 'absolute 3d sound', 40 Watt (7 luidsprekers)
- in zwarte en witte uitvoering
- met afstandsbediening

Prijscirca 299 euro|Check actuele prijzen
De RBX-500 valt op door zijn compacte vorm. Slechts 23 centimeter hoog is de iLunar maar het is een overtuigend mannetje: stevig, zwaar en robuust afgewerkt met een aluminium front waarachter een zestal luidsprekers schuilgaat. Weliswaar is de bovenzijde volledig van plastic gemaakt maar de bedieningsknoppen en het dockgedeelte (dat onder een klepje is weggestopt) voelen goed aan. De RBX-500 kan met recht een "stylish music system" worden genoemd, of je hem nu in een zwarte of witte variant koopt. De achterzijde van het apparaat straalt dan ook dezelfde eenvoud uit: slechts drie stekkeringangen zijn er te vinden: eentje voor de voeding, een mini-jack (voor bijvoorbeeld een mp3-speler) en een USB-aansluiting. Die USB-poort is overigens alleen te gebruiken als oplaadpunt. Misschien een uitkomst voor je iPad of voor de nieuwste versie iPod/iPhone (met de lightningconnecter) want die passen niet in het iPoddock dat je bovenop de RBX-500 vindt.
Gebruiksgemak / aansluiten
De eenvoud straalt van de Onkyo RBX-500 af. Geen gedoe met trage wifi-netwerken dus. Simpelweg de bluetoothfunctie op je smartphone activeren en de RBX-500 herkent het signaal binnen enkele seconden. De verbinding blijft ook relatief goed in stand. Zelfs als we met onze muziekspelende telefoon naar een andere ruimte lopen. En dreigt je iPhone of iPod leeg te raken dan zet je hem snel in het dock en de muziek speelt gewoon verder. Een heel klein minpuntje is dan misschien nog dat de volumetoetsen maar heel kleine stapjes nemen: even snel de muziek flink harder of zachter zetten is er niet bij. Maar, het is en blijft een kleinigheidje.
Wat betreft de bediening heb je overigens meer dan genoeg aan de functies op je eigen tablet of smartphone die je via bluetooth hebt aangesloten. Niettemin levert Onkyo ook nog een kleine afstandsbediening bij deze RBX-500. Uitgevoerd met maar liefst dertien knopjes. En toch: eigenlijk overbodig.
Geluidskwaliteit
Dit iLunar Dock Music Sytem moet volgens Onkyo één ding goed doen: "Fill Up Your Room". En dat kan gezegd: de zes woofers en downfiringsubwoofer leveren een zeer krachtig geluid van maximaal 40 watt. Ruim voldoende om een kamer te vullen dus. Over de richting van het geluid is overigens flink nagedacht. Onkyo rept van "soundfield control" die voor een "absolute 3D sound" zorgt. En dat is inderdaad te horen: waar andere luidsprekers (zoals bijvoorbeeld Sony's SA-NS510) het geluid van schijnbaar alle kanten bewust hetzelfde laten klinken, is er bij de RBX-500 duidelijk sprake van stereo-effecten. Driedimensionaal wordt het niet echt maar het stereo-effect dat door de Zwitserse firma Sonic Emotion is uitgedacht doet zijn werk.
Maar dit is ook de achilleshiel van de Onkyo RBX-500. Hoe je het apparaat ook wendt of keert, het geluid klinkt altijd rommelig. Oké, deze iPod-speaker is in staat om net zo veel lage- als midden- en hoge tonen voort te brengen maar het ietwat warme geluid komt enigszins vermoeiend over. Het apparaat is opdringerig en wil graag heel hard. En dat is zeker niet erg als je een dansfeestje hebt of überhaupt van zware, stampende muziek houdt. Maar echt subtiel is het simpelweg niet. En de drie equalizer-instellingen kunnen daar niet heel veel aan veranderen.
Extra features
Weging: 20%
What-you-see-is-what-you-get bij deze Onkyo RBX-500. Dit speakerdock -dat qua vorm wel iets wegheeft van een maanlander- heeft niet echt veel extra's aan boord. Omdat Onkyo kiest voor de bluetoothtechniek voor de overdracht van (digitale) muziek, heb je bijvoorbeeld ook niet de beschikking over internetradiostations of toegang tot bestanden op je thuisnetwerk. Enkel de analoge ingang biedt nog extra aansluitmogelijkheden. Er is niet eens een app om deze RBX-500 te bedienen.
Is dat tekort aan extra's erg? Nee, eigenlijk niet echt. Je kiest dit speakerdock vooral om je iPod in te docken of muziek te streamen via bluetooth.
Missen we dan niets? Oh jawel. Heel graag hadden we gezien dat deze Onkyo RBX-500 ook was uitgerust met een accu. Dan kun je jouw dansfeestje ook in het park voortzetten.
Onkyo heeft een naam hoog te houden wat betreft schappelijk geprijsde hifi-producten. Deze RBX-500 draagt daar echter niet aan bij. De prijs voor dit iLunar Dock Music System is stevig voor een luidsprekersysteem dat kiest voor eenvoud en niet eens is uitgerust met een accu. Het geluid van de RBX-500 zal vooral weerklank vinden bij aanhangers van donkere, stampende (feest)muziek. Wat betreft ontwerp en bouw laat Onkyo dan weer wel in positieve zin van zich horen.
Onkyo RBX-500 iLunar Dock Music System review

Ja: Als het streamen van muziek via bluetooth helemaal jouw ding is en je met je iPod/iPhone wel wilt worden weggeblazen door dit iLunar Music Dock System.

Nee: Als je houdt van veel knopjes en instellingen en je muziek vooral ook vanaf je eigen netwerk wilt spelen of je iPad zou willen docken dan zijn er andere speakers te vinden.