Volg ons

Mio Cyclo 505 HC

Geen prijzen gevonden
Alternatieven:

Voor- en nadelen van de Mio Cyclo 505 HC

Voordelen

  • Erg gebruiksvriendelijk
  • Wifi
  • Uitgebreide mogelijkheden
  • Ondersteunt het Ant+ protocol
  • Voorgeprogrammeerde routekaarten van West-Europa
  • Surprise Me

Nadelen

  • Niet goedkoop
  • Reageert soms traag
  • Bevestiging houder op het stuur

Onze test
Consumententest | op
7,4

Mio Cyclo 505 HC: voor de sportieve fietser die het rondje om de kerk is ontgroeid

7 - Score Badge BesteProduct.nl

Deze fietscomputer met GPS navigatie is heel erg gebruiksvriendelijk en vanwege zijn veelvoud aan opties erg geschikt voor de sportieve fietser die tijdens zijn rit voortdurend zicht wil hebben op functies als: snelheid, hartslag, calorieën, helling e.d. óf die gericht wil trainen. Ik vind het wel jammer dat hij soms bij een afslag of kruispunt traag reageert. Hierdoor kun je kortstondig gedesoriënteerd raken. De Mio Cyclo 505 HC is niet goedkoop. Op het moment dat ik dit testverslag schrijf kost hij circa € 310,-. Daar koop je dan wel een solide fietscomputer voor met een scala aan mogelijkheden.

Een apparaat van binnen en van buiten testen, daar beleef ik ontzettend veel plezier aan. Zo kan ik úren in de weer zijn met het grondig testen van een nieuwe robotstofzuiger, een traditionele stofzuiger of een fietscomputer. Ik probeer het zodanig te doen dat iedereen wat aan mijn reviews heeft.
Stef van Uum
Stef van Uum
Westervoort • 119 reviews
Consumententester
Een apparaat van binnen en van buiten testen, daar beleef ik ontzettend veel plezier aan. Zo kan ik úren in de weer zijn met het grondig testen van een nieuwe robotstofzuiger, een traditionele stofzuiger of een fietscomputer. Ik probeer het zodanig te doen dat iedereen wat aan mijn reviews heeft.
Stef van Uum
Stef van Uum
Westervoort • 119 reviews
Consumententester
7,0
Prijs
(Weging 10%)
De Mio Cyclo 505 HC kost op dit moment circa € 320,=. Dit is best wel veel geld maar voor dit bedrag koop je dan ook een fietscomputer die heel veel mogelijkheden heeft.
7,0
Bouwkwaliteit / design
(Weging 25%)
Het scherm van de fietscomputer is met zijn 3 inch vrij groot. Hij is dun, solide gemaakt en ziet er stijlvol uit. Ik heb tijdens het fietsen een flinke regenbui over mij en de fietscomputer heen gehad. Daar kan dit apparaat prima tegen. Dat kan ook niet anders met een IPX7 certificering (dompeldicht 1 meter). Aan de achterkant van de fietscomputer zit een klepje van rubber dat de USB-poort waterdicht afsluit. Met het apparaat wordt een stuurhouder, een cadansmeter en een hartslagmeter meegeleverd. De houder en cadansmeter kunnen met behulp van bijgeleverde tiewraps op de fiets worden bevestigd. Ik vind dit een goedkope oplossing die afbreuk doet aan de fietscomputer. Een klem of beugel vind ik niet alleen solider maar het oogt ook veel beter. Het interne geheugen van 4GB is niet uit te breiden. Ik heb tijdens het testen 16 GPX-bestanden ingeladen. Zelf heb ik ook 6 routes gemaakt. Een aantal bestanden/routes zijn gebruikt om te fietsen, te wandelen en te rennen. Al die routes zijn ook opgenomen. Ik heb hierbij geen problemen gehad met het interne geheugen.
7,0
Gebruikersgemak
(Weging 25%)
Bij de fietscomputer word een ‘Quick Start Guide’ meegeleverd. Deze is kort en krachtig en bevat voldoende informatie om er direct mee aan de slag te kunnen gaan. Ik vind dat heel erg prettig omdat ik nu niet eerst een heel boekwerk hoefde door te worstelen. Wanneer je de fietscomputer aan of uit wilt zetten dan moet je de knop die aan de bovenkant zit een aantal seconden ingedrukt houden. Overigens is dit ook de enige knop die op deze fietscomputer zit. Deze moet je ook gebruiken om terug te keren naar het vorige scherm of om het apparaat uit te zetten. Wat mij opvalt is dat deze fietscomputer snel contact maakt met de GPS satellieten. Ik heb zelf een Mio navigatie voor de auto en daar moet ik soms eerst een paar minuten wachten voordat ik weg kan rijden. Wanneer je deze fietscomputer opstart dan wordt aangegeven hoeveel profielen je hebt gemaakt. Tevens wordt er dan de vraag gesteld of je het profiel wilt wijzigen. Raak je het blokje ‘profiel wijzigen‘ met je vinger aan dan kom je automatisch in het menu ‘profiel’. Je kunt er dan het bestaande profiel wijzigen of een nieuwe aanmaken. Bij het maken van een nieuw profiel heb je de keuze uit de volgende fietstypes: Stadfiets; mountainbike; racefiets; rennen en binnenshuis. Het is belangrijk om het juiste type in te voeren. Wanneer je een mountainbike hebt ingevoerd dan wordt je naar onverharde wegen genavigeerd. Heb je een racefiets ingevoerd dan worden die juist vermeden. Je kunt deze fietscomputer ook gebruiken om te wandelen. Fietstype wandelen zit er niet op maar rennen wel. Met een aantal wandelroutes (GPX-bestanden) die ik in de fietscomputer heb geüpload, heb ik prachtige wandelingen gemaakt. De routes werden over het algemeen prima weergegeven. Net als bij het fietsen was hij soms traag of reageerde hij soms helemaal niet. Ik heb toen zelf maar het initiatief genomen door willekeurig een pad in te slaan. Na een tiental meters reageerde hij dan wel en gaf hij weer de juiste route aan. Overigens zou ik alleen voor het wandelen deze fietscomputer niet kopen. Daarvoor heeft hij veel te veel mogelijkheden en is hij ook te duur. Dat hij een behoorlijk prijskaartje heeft komt onder andere ook omdat dit apparaat het Ant+ protocol ondersteunt. Dit is erg handig omdat de fietscomputer nu draadloos met de cardansmeter, hartslagmeter, snelheidsmeter en een smartphone kan communiceren. Het is zelfs mogelijk dat, wanneer je indoor aan het trainen bent en de apparatuur van de sportschool ondersteunt Ant+, de data van je training automatisch in de fietscomputer wordt opgeslagen. Voor de ‘profs’ onder ons is dit natuurlijk een mooie ontwikkeling. Wanneer de fietscomputer wordt opgestart en je wijzigt het profiel niet dan kom je automatisch in een overzichtelijk hoofdmenu. Deze bestaat uit de pictogrammen: dasboard – navigeren –geschiedenis – surprise me – training en instellingen. Wanneer je een van de pictogrammen met je vinger aanraakt dan kom je in de achterliggende menu’s terecht die er g duidelijk zijn en voor zich spreken. Ik vind dit erg gebruiksvriendelijk. De touchscreen werkt soms wat traag. Soms moest ik een aantal keren met mijn vinger op het betreffende pictogram tikken voordat er iets gebeurde. De letters op het scherm zijn bij zonlicht maar ook wanneer het regent goed te lezen. Het scherm is niet verzonken, daarom kan het water er gemakkelijk vanaf druipen. Tijdens het fietsen kun je de routekaart naar een positie slepen waar je hem wilt hebben. Dit is handig omdat je zo altijd de te volgen route duidelijk in beeld hebt. Bij een wegopbreking werd ik door middel van borden omgeleid. De fietscomputer bracht mij weer naar de route die ik aan het volgen was. Je eigen positie wordt door middel van een pijltje met daarom heen een cirkeltje aangegeven. Het cirkeltje vind ik een prettige toevoeging omdat mijn positie nog duidelijker wordt weergegeven. Links boven in het scherm geeft een routepijl de te volgen route aan. Als je een scherpe bocht of een afslag neemt dan draait de routekaart mee met de fietser. Soms gaat dat iets te langzaam, waardoor je kortstondig gedesoriënteerd kunt raken. Ik heb dat, zeker tijdens het fietsen, als hinderlijk ervaren. Op een gegeven moment leer je het apparaat beter kennen en dan weet je dat je meestal de weg gewoon moet vervolgen. Door pijltjes onderaan het scherm kun je de routekaart verschuiven en kom je in de submenu’s (data gegevens). Wat ik wel jammer vind is dat de routepijl dan ook verdwijnt. Ik had het prettiger gevonden dat de routepijl ook in de submenu’s zichtbaar blijft. Het vastleggen van een rit doe je doormiddel van de opnameknop. Deze zit onderaan het scherm. Wil je de opname stoppen dan druk je nogmaals op de opnameknop. Er wordt dan de vraag gesteld of je wilt pauzeren, stoppen of doorgaan. Ik vind deze vraag heel erg prettig omdat het voorkomt dat je per ongeluk stopt met de opname terwijl dat niet de bedoeling was. Bij circa 200, 150 en 50 meter geeft de fietscomputer met een piepje aan dat er een scherpe bocht of een afslag komt. Ik vind deze voorziening erg prettig omdat je op tijd wordt gewaarschuwd dat er iets staat te gebeuren. Heb je een route waarbij je veel afslagen achter elkaar hebt dan blijft het apparaat piepen. Dat vond ik soms verwarrend en soms erg irritant. Je kunt het geluid van de piepjes uitzetten (volume kan niet worden aangepast) maar dan moet je constant op de routekaart kijken. Wanneer het geluid van de piepjes uit staat dan kun je op dat moment beter niet de submenu’s raadplegen. Wanneer je dat wel doet dan rijd je ‘blind’. Immers je ziet dan geen routekaart en ook niet de –pijl. Via het programma ‘MioShare’ kun je op de computer zelf heel gemakkelijk routes maken en vervolgens uploaden naar de fietscomputer. Overigens ging er hier bij mij het volgende mis. Bij een van de routes gaf het apparaat (tekst op het scherm) na honderd meter aan dat ik moest keren. Dat heb ik niet gedaan want ik wist dat ik nog verder moest op deze weg. Na driehonderd meter gefietst te hebben, liet hij weten dat ik mijn bestemming had bereikt. Dat kon niet want ik wist dat ik nog circa 3 km moest fietsen. Ik heb deze melding maar genegeerd en ben verder gefietst. Dat vond het apparaat prima want op een gegeven moment bevond ik mij weer op de route. Op een dijkweg gaf de fietscomputer door middel van de routepijl aan dat ik na 250 meter rechtsaf moest slaan. Op de routekaart van de fietscomputer zag ik dat ik hier linksaf moest slaan. Overigens was er rechtsaf ook helemaal geen weg. Nadat linksaf was afgeslagen veranderde plotseling de routepijl in de goede richting. In de bebouwde kom nam ik met opzet een verkeerde route. De afstand tussen de weg die ik in sloeg en de weg waarvan ik zeker wist dat ik dan weer op de route zou zijn was maximaal 200 meter. De fietscomputer stuurde mij via diverse wegen naar een punt toe die op circa 1 kilometer lag vanaf het punt dat ik verkeerd was gereden. Ik vind het heel erg prettig dat deze fietscomputer ook als autonavigatie kan worden gebruikt. Wanneer je een GPX-bestand ( wordt gebruikt voor het uitwisselen van geografische data) hebt ingeladen en het beginpunt van deze route ligt op bijvoorbeeld op 40 km van je huisadres dan kun je een keuze maken tussen een fiets en een auto. Vervolgens kan er ook worden gekozen of je op het begin van de route wilt starten of op een willekeurig punt. Net als bij het fietsen, wandelen of rennen reageert deze fietscomputer soms traag bij een afslag of kruispunt van wegen. Daardoor kun je kortstondig gedesoriënteerd raken.
8,0
Connectiviteit
(Weging 15%)
Voor het synchroniseren van gegevens tussen de fietscomputer en de MioShare website moet eerst het programma CycloAgent op de computer worden geïnstalleerd. Is de fietscomputer via een USB-kabeltje of via Wifi met de computer verbonden dan moet je in de CycloAgent onder ‘Instellingen’ eerst een vinkje bij ‘tracks’ zetten. Pas dan worden de gegevens automatisch gesynchroniseerd. Ik vraag mij af waarom de fabrikant het vinkje er niet standaard in heeft gezet? De voortgang van de overdracht van gegevens kun je zien wanneer je op bij de CycloAgent op ‘Mijn apparaat’ klikt. Elke keer dat de fietscomputer met de CycloAgent is verbonden, vindt er automatisch een update plaats. Het programma MioShare vind ik heel gebruiksvriendelijk. Ik heb in dit programma zelf een aantal routes aangemaakt. Dit gaat heel erg gemakkelijk en is ook erg leuk om te doen. Je kunt direct zien hoeveel kilometers de route wordt. Ook heb ik een aantal fiets- en wandeltracks gedownload en dat ging eveneens probleemloos. De routes die je hebt gefietst worden automatisch in het mapje ‘Geschiedenis’ opgeslagen. Je kunt in dit mapje ook zien wat je jaarlijks, maandelijks en wekelijks aan activiteiten (fietsen, rennen, wandelen) hebt gedaan. Gegevens als afstand, snelheid, tijdsduur, hartritme ed zijn hier ook in terug te vinden. Alles wat je upload in Mioshare wordt ook automatisch in Strava geplaatst. Strava is een applicatie voor smartphones die wielrenners en hardlopers in staat stelt om afgelegde afstanden en routes vast te leggen en deze prestaties te vergelijken met andere hardlopers en fietsers.
7,0
Functies / mogelijkheden
(Weging 20%)
Het hoofdmenu bestaat uit zeven pictogrammen. De symbolen op deze pictogrammen en de tekst spreken voor zich. Klik je op een van de pictogrammen dan kun door het vegen op het scherm of via het aanraken van de pijltjes in de submenu’s komen. Deze submenu’s (bv snelheid/ hartslag/helling ed) spreken voor zich. 1. Pictogram ‘dasboard’: Overzicht van de functies, inclusief het kompas-/navigatiescherm en het trainingscentrum (wanneer een training is geselecteerd); 2. Pictogram ‘navigeren’: Locaties selecteren zoals thuis, adres, tracks, POI, coördinaten, favorieten; 3. Pictogram ‘geschiedenis’: opslaan van de route/training. Verder kunnen er individuele routes worden bekeken; 4. Pictogram ‘surprise me’ is een hele leuke en daarom beschrijf ik deze wat uitvoeriger. Wanneer je op de lus klikt dan plant het apparaat op basis van de afstand of de tijd 3 nieuwe routes waaruit gekozen kan worden. Dat doet hij elke keer dat je deze functie gebruikt. Klik je op het adres dan kun je vanaf het adres waar je bent een ander adres invoeren met daar bij het aantal kilometers of de tijd dat je wilt fietsen. Je krijgt dan weer drie routes aangeboden waaruit je kunt kiezen. Ook hier geldt weer dat je altijd 3 nieuwe routes krijgt aangeboden. Elke keer wordt je weer verrast welke route je voorgeschoteld krijgt. 5. Pictogram ‘training’: trainingen instellen (op afstand, tijd of calorieën); 6. Picogram ‘instellingen’: systeeminstellingen, gebruikersprofielen ed. Hier zit ook een handige functie tussen en dat is dat wanneer er met de Mio wordt geschud de routes worden gedeeld met andere Mio gebruikers; 7. Pictogram zonder naam (rood gekleurd): wanneer je wordt gebeld en je hebt deze oproep gemist dan verschijnt hier een ‘! (1)’. Wanneer je met je vinger hierop tikt dan kom je in een submenu waar de gemiste telefoonnummer in staat. In de titelbalk boven aan het scherm wordt door middel van systeempictogrammen de statusinformatie van de fietscomputer weergegeven. Dit is erg handig omdat je zo in een oogopslag kunt zien welke systemen actief zijn. De fabrikant geeft aan dat de batterijduur van deze fietscomputer 12 uur is. De accuduur van de fietscomputer die ik heb getest was ongeveer 8 uur. Het navigeren kun je op een aantal manieren doen. Je kunt net als dat bij een autonavigatie het geval is een bestemmingsadres invoeren. Verder kun je navigeren naar een POI (bezienswaardigheid). Dit kan zijn een benzinestation, restaurant ed) . Je kunt ook routes (GPX-bestanden), coördinaten of zelf gemaakte routes invoeren.
8,0
Kaarten
(Weging 5%)
In deze fietscomputer zitten alle routekaarten van West Euro al geprogrammeerd. Wanneer de batterij is opgeladen dan kun je direct aan een fietstocht beginnen zonder dat je eerst de kaarten hoeft up te loaden. De routekaarten zijn erg actueel. In de buurt van mijn woonplaats is vorig jaar nieuwe fietspad aangelegd en die stond er zelfs in. In MioShare zie je op een kaart de laatste routes die je hebt gefietst of gerend of de routes die je zelf hebt aangemaakt en de tracks die je hebt ingevoerd. Dit wordt door middel van blauwe ballonnetjes aangegeven. Wanneer je hierop klikt dan ga je automatisch naar een andere pagina voor de details.

7,4
Eindscore test
Mio Cyclo 505 HC

Testen van Mio Cyclo 505 HC
Gemiddelde score redacteuren
7,0
De redactie van BesteProduct.nl test producten en verzamelt testen van andere experts online en uit magazines. We voegen die testen samen tot de unieke BesteProductScore om te laten zien hoe goed een product is.
Voor Mio Cyclo 505 HC
Aantal testen:
7
Genormeerde score:
7,0
Actualiteit van de testen
100 %
Actuele expertscore
7,0
Hieronder een beknopt overzicht van testen door redacteuren van de Mio Cyclo 505 HC.
Website testen
Wat vonden andere testers van de Mio Cyclo 505 HC? Onze eigen test van de Cyclo 505 HC staat hier ook tussen omdat de score wordt meegenomen in de berekening van de BesteProductScore.
Mio Cyclo 505 HC review
7,0
15-7-2013
Pocket-lint.com

We've had a love/hate relationship with the Mio Cyclo 505 in the number of weeks that we've been using it. Love because there's as much here as any cycling computer can offer these days and its full mapping and routes have come in handily plenty of times; hate because the high price is met with what we feel is sub-standard cable-tie fittings that can cause a variety of issues with securing the product and sensors to some bicycle frames.

Pocket-lint.com
Mio Cyclo 505 HC review
8,0
20-8-2013
TrustedReviews.com

The Mio Cyclo 505 HC is packed with features. Not all of them are perfect, and this is a pretty expensive package, but it's still a comprehensive bike navigation and cycling training tool.

TrustedReviews.com
Mio Cyclo 505 HC review
7,0
28-8-2013
TechRadar.com

It's not perfect, but it's a great addition if you're a keen cyclist who wants to explore new routes. The large price tag, and competition from smartphone apps, makes the Mio Cyclo 505 HC more difficult to justify, however.

TechRadar.com
Mio Cyclo 505 HC: voor de sportieve fietser die het rondje om de kerk is ontgroeid
7,4
3-1-2016
BesteProduct.nl

Deze fietscomputer met GPS navigatie is heel erg gebruiksvriendelijk en vanwege zijn veelvoud aan opties erg geschikt voor de sportieve fietser die tijdens zijn rit voortdurend zicht wil hebben op functies als: snelheid, hartslag, calorieën, helling e.d. óf die gericht wil trainen. Ik vind het wel jammer dat hij soms bij een afslag of kruispunt traag reageert. Hierdoor kun je kortstondig gedesoriënteerd raken. De Mio Cyclo 505 HC is niet goedkoop. Op het moment dat ik dit testverslag schrijf kost hij circa € 310,-. Daar koop je dan wel een solide fietscomputer voor met een scala aan mogelijkheden.

BesteProduct.nl
Magazine testen
7,0
Consumentengids
1-4-2013
7,0
Consumentengids
1-6-2013
6,0
Computer Active
1-7-2013
-
Prijs / kwaliteit
We hebben geen actuele prijzen van de Mio Cyclo 505 HC en kunnen daarom geen prijs-kwaliteitsscore berekenen. Meestal omdat het prodct verouderd is en niet meer online verkrijgbaar. Bekijk actueel overzicht van Fietscomputers.
expertscore
7,0
laagste prijs
-
prijs/kwaliteit
0,0

Reviews van de Mio Cyclo 505 HC

Gemiddelde score gebruikers

-
Consumenten hebben hun mening over de Mio Cyclo 505 HC nog niet gedeeld. Heb jij de Cyclo 505 HC gekocht? Deel je ervaringen voor consumenten die overwegen deze Fietscomputer van Mio te kopen.
Deel het. Review je product op BesteProduct.nl
Zoveel redenen om een review te schrijven. Deel je ervaringen op BesteProduct.nl


Specificaties van Mio Cyclo 505 HC

Functies

Snelheidfuncties
huidig, maximum, gemiddeld
Tijdfuncties
rittijd, dagtijd, totale dagtijd, klok
Afstandfuncties
rit (afgelegd), rit (resterend), totaal, totaal (dag)
Overige meetfuncties
GPS-positie, hoogte, calorieverbruik, hartslag

Scherm

Kleurenscherm
Ja
Schermformaat
3 inch
Achtergrondlicht
Ja

Overig

Waterdicht
Ja
Gegevensoverdracht naar PC
draadloos
Levensduur batterij
12 uur
Gewicht
130 gram
Meegeleverd
bevestigingsklem, USB-kabel, borstband, gebruiksaanwijzing

Algemeen

Partnumber
-
Toelichting type
-
Toelichting partnumber
-
Introductie model
2013
Afmetingen (H x B x D)
10,3 x 6,1 x 1,9 cm
EAN
5420027522524
Prijzen en beoordelingen
Aantal winkels
0
Laagste prijs
-
Beoordeling experts
7,0
Beoordeling consumenten
-
Prijs / kwaliteit
-