Pioneer DCS-404K, een betaalbare topper [video]

Door: redactie-besteproductnl | 19 januari 2011 10:32
Vier grote dozen vol apparatuur, en een fraaie lijst met specificaties. De verwachtingen van de Pioneer DCS-404K waren al snel hooggespannen. Maar kan dit home cinema systeem van Pioneer aan de geschapen verwachtingen voldoen? Qua geluid zeker.

Review Pioneer DCS-404K

19 januari 2011 door Paul Gersen
Drie dozen, waarvan een met enorme afmetingen: qua formaat maakt de PioneerDCS-404K bij binnenkomst zeker indruk. De pakketten herbergen een home cinema-systeemdat bestaat uit vier imponerende luidsprekerzuilen, een subwoofer, een centerspeakeren een dvd-speler. Ook qua specificaties mag je veel van deze set verwachten. Maar kan deze Pioneeraan de geschapen verwachtingen voldoen? Qua geluid zeker.

De Pioneer DCS-404K ziet er van afstand chique uit, maar is gemaakt van plasticen spaanplaat.
Het geluid is zowel bij films als muziek heel natuurlijk en dynamisch, met een goedebas.

Gebruiksvriendelijkheid
Zoals het formaat al een beetje doet vermoeden, is het aansluiten van de PioneerDCS-404K een behoorlijk karwei. We waren een minuut of veertig bezig met het uitpakken,de poten op de luidsprekers schroeven en alles aansluiten. Een tijdrovend klusje,maar het gebruiksklaar maken van het home cinema systeem is niet moeilijk: alle snoeren hebben een kleurcodedie overeen komt met de aansluiting op de dvdspeler: daarna is het een koudkunstje of ze te pluggen in de speakers. Staat alles klaar, dan is het simpel omde player te verbinden met de televisie: even de HDMI-kabel erin en de stekker inhet stopcontact en de boel kan worden gebruikt.
De menustructuur van de Pioneer DCS-404K doet een beetje gedateerd aan, maar werktecht goed: de basisfuncties als taal, bron en geluid zijn eenvoudig in te stellenvia de televisie. De geluidsopties doe je grotendeels via het schermpje op de speler.De afstandsbediening zit vol met functies, maar is wel overzichtelijk. Je kuntzien dat deze home cinema set van Pioneer is gemaaktvoor mensen die zelf invloed willen op het geluid, want de equalizer heeft een prominenteplaats gekregen.

Design en bouw
Van een afstandje ziet de Pioneer DCS-404K er behoorlijk stijlvol uit: de zuilspeakerszijn modern en designvol. Dat komt door het zwarte uiterlijk en de afwerking meteen metallic strip. Van dichtbij zie je wel dat de gebruikte materialen toch redelijkgoedkoop aandoen: spaanplaat en kunststof; de kunststof delen zijn ook niet fantastischafgewerkt. Ook de dvd-speler is zwart en heeft een voorkant van hoogglans kunststof:dat ziet er chique uit, maar is wel erg gevoelig voor vette vingers. Erg handigis dat (op de volumedraaiknop na) alle bedieningstoetsen op de bovenkant van hetapparaat zitten. Aangezien veel mensen randapparatuur in een kastje onder hun LCD-tv of plasmatelevisie plaatsen, voorkomt dit veel bukken.

Beeldkwaliteit van films
Heb je een flinke collectie dvd's? Deze Pioneer biedt de mogelijkheid je oude films op te schalen naar1080p. Dat betekent dat het beeld een stuk scherper is. Erg handig bij grote televisies met Full HD-beeld,want op dit soort LCD- of plasmaschermen komt het beeld van een normale dvd-speler al gauwvaag over. De kwaliteit van de opschaling is indrukwekkend, al zie je wel dat het'nagemaakt' is. Maar voor een dergelijke functie werkt het erg goed.
Onlangs deed BesteProduct.nlonderzoek naar de beste blu-rayspelers en ook daar kwam upscaling uitgebreidaan bod. Had deze speler een blu-rayfunctie en was hij meegenomen in het onderzoek, dan zou hij qua deze functieabsoluut bij de beste drie staan. De upscaling doet niet onder voor onze testwinnaar de Philips BDP-5180.

Geluidskwaliteit bij films
Op het geluid bij films is bij dit systeem niks aan te merken. Door de vijf luidsprekers wordt surroundsound gecreëerd, het geluid is dus rondom te horen. De boxen staan voor de meestebanken en stoelen op de juiste hoogte, zodat het geluid goed binnenkomt. De soundis het helder en natuurlijk. Dat komt vooral door de kwaliteit van de subwoofer: deze zorgtvoor een goede, maar niet overheersende bas. Veel sets hebben daar problemen mee.Maar ook de overige speakers geven een vol en dynamisch geluid. En de echte audiofanaatkan de boxen onafhankelijk afstellen.

Ondanks het grote aantal aansluitmogelijkheden, is het door de kleuren niet ingewikkeld deze Pioneer DCS-404K aan te sluiten.

Geluidkwaliteit bij muziek
Of je je favoriete liedjes nu erg hard of juist wat ingetogener wilt afspelen, metdeze thuisbioscoop van Pioneer komt het geluid heel goed over. Het valt op dat muziekkrachtig klinkt, met enorm veel warmte en dynamiek. Ook hierin speelt de subwoofereen belangrijke rol. Je kunt nummers luisteren in stereo over twee boxen, maar ookover alle vijf de luidsprekers. Dan verliest de muziek wel wat van zijn helderheid,maar voor een wat minder geoefend gehoor in een grote ruimte valt dat bijna nietop.

Extra's
Dit hometheatersysteem van Pioneer heeft een aantal leuke en handige extra's. Zokun je bijvoorbeeld cd's rippen en overzetten op een USB-stick, maar ookvan de radio opnemen. Dat werkt gemakkelijk: je selecteert de gewenste bron enmet een druk op de knop gaat de band lopen. De DCS-404K is ook uitgerust met eenkaraoke-functie. Je kunt een microfoon inpluggen en met de vocal fader wordt destem uit de gespeelde muziek (cdof USB) gewist. Althans, dat zou het moeten doen, maar het systeem heeft moeitete ontdekken wat nu precies moet worden gefilterd: soms valt de drum weg, hoor jeeen gitaarsolo niet of komt de zang stiekem toch door. Dat bevordert het zangplezierniet. Jammer.

De Pioneer DCS-404K is in zijn prijsklasse absoluut een aanrader. De adviesprijswas 499 euro, inmiddels is de verkoopprijs van de DCS-404K gezakt tot onderde 400 euro. Het geluid is zowel bij films als muziek heel natuurlijken dynamisch, met een goede bas. Maar ook qua beeld weet dit systeem te overtuigen:vooral de 'upscaling' van normale dvd's maakt indruk. Het is jammer dat de karaoke-functiehet laat afweten, maar verder is deze Pioneer zeker de moeite waard.

Pluspunten Pioneer DCS-404K
+ Upscaling dvd’s werkt goed.
+ Erg natuurlijk, warm geluid