Volg ons
Dossier: Alles over 3D-tv

3D-televisie: soorten televisies en diverse technieken

mei 2010 door Paul Gersen

Driedimensionale televisie is een toevoeging op de huidige technologie. Er is dus niet een compleet nieuwe televisie ontwikkeld, maar een techniek toegevoegd aan de bestaande. Het is daardoor mogelijk om een plasma- of LCD-flatscreen te kopen die gebruikt maakt van 3D.

Dosier 3D televisies



Zowel LED- LCD- als plasmatv's met 3D-beeld

De 3D-technologie kan worden toegepast op de belangrijkste soorten televisies van dit moment: (LED)-LCD en plasma . Iedere flatscreen neemt zijn eigen specifieke voor- en nadelen mee: zo verbruikt LED het minst energie, heeft plasma een betere zwartweergave en verwerkt het beelden sneller en is een LCD-televisie vaak lichter en goedkoper en spiegelt het beeld niet. Op onze informatiepagina's kun uitgebreide artikelen vinden over de verschillen tussen LCD en LED , en LCD en plasma .

Sommige fabrikanten kiezen momenteel voor een bepaald soort tv om hun 3D-technologie op los te laten. Zo brengt Panasonic vooralsnog alleen plasma-tv's met een driedimensionaal beeld en gaat Sony voor LCD-televisies. Samsung komt met een lijn televisies die alle soorten flatscreens behelst.

3D-ready

Naast 3D-tv’s zullen er ook flatscreens op de markt gaan komen die 3D-ready zijn. Dat betekent dat ze de technologie wel aankunnen, maar deze nog niet volledig is ingebouwd. Om deze televisies om te turnen naar een driedimensionale belevenis, moet een kastje worden aangeschaft (de transmitter) die het signaal van de televisie naar de bril zendt. De bijbehorende brillen dienen ook nog gekocht te worden.

3D-converter: de tv maakt gaat zelf van 2D naar 3D

Er zijn momenteel nog niet veel 3D-bronnen – verwacht wordt dat er dit jaar rond de honderd films met driedimensionaal beeld gaan verschijnen, maar zover is het nog niet. Daarbij zijn er nog bijna geen zenders die televisieprogramma’s in dit formaat uitzenden. Daarom is er door Samsung een technologie ontwikkend die 2D beeld omzet naar 3D: Realtime 3D Converter . Hiermee worden extra camerastandpunten bedacht die het extra beeld vormgeven: dat beeld is nodig voor de 3D-beleving. De technologie staat momenteel nog in de kinderschoenen en ziet er – eerlijk gezegd – nog niet optimaal uit, maar het is absoluut een interessante techniek.