Dossier 3D-televisie: wat doen de fabrikanten

Door: redactie-besteproductnl | 21 mei 2010 16:35
Fabrikanten springen met z'n allen op de nieuwe techniek van 3D-televisie. Wat doen Samsung, Sony, Panasonic, Philips, Sharp en LG dit jaar?
Dossier: Alles over 3D-tv

Dosier 3D televisies



Sony

Als er een merk is dat veel verwacht van de driedimensionale hype, dan is het Sonywel. Het bedrijf denkt dat 3D de verkoop van televisies, Blu-ray dvd-spelers, gamesen digitale camera’s een boost gaat geven aan de totale omzet van het bedrijf. Sonyzet in op een betaalbaar instapmodel: de Bravia HX-800-serie. Daarnaast zal ookde Plastation 3 een fikse 3D-update krijgen: binnenkort wordt het mogelijk met dezegameconsole 3D-spellen te spelen. Ook zet het bedrijf in op een grote rits aan 3D-blu-ray-spelers.

Panasonic

Waar de meeste andere bedrijven inzetten op LCD-televisies met een 3D-techniek,kiest Panasonic voor plasma. Deze technologie heeft volgens het merk een aantalbelangrijke voordelen: zo is de verwerking van beelden voor dit soort televisiessneller en hebben plasma-tv’s een betere zwartweergave. De eerste televisie – deTX-P50VT20 – komt in mei, heeft een beeldscherm van 50 inch en gaat rond de 2400euro kosten. Daarbij brengt het bedrijf ook een 3D-Blu-Ray dvd-speler op de markt.Panasonic heeft over aanloop momenteel niks te klagen: de 3D-flatscreens die inde Verenigde Staten op de markt kwamen, verkochten in een week uit. Meer informatieover deze televisietechniek kun je vinden op de pagina 'AllesOver 3D-plasma '.

Sharp

Bij de voorjaarsshow waren al een aantal 3D-projectoren van Sharp te zien, maarde eerste televisies worden pas later dit jaar gepresenteerd. Het bedrijf zet momenteelin op een andere techniek: de Quattron-televisies met een vierde kleurpixel. Degepresenteerde projectoren zijn niet gericht op de consumentenmarkt, maar juistvoor de medische wereld en voor zakelijke presentaties. Reden voor de absentie vanSharp in de 3D-hype van dit moment is dat het bedrijf de techniek voor zichzelfwil optimaliseren. Deze voldoet momenteel nog niet aan hun hoge eisen.

Samsung

Op dit moment is Samsung marktleider als het gaat om LCD-televisies en dat wil hetbedrijf ook worden bij de 3D-tv’s. Daarom gaat het merk over op massaproductie.Samsung zet breed in: zowel LCD-, LED als Plasmatelevisies met driedimensionaalbeeld worden op de markt gebracht. Omdat het aanbod in 3D momenteel nog niet zogroot is, zetten de Zuid-Koreanen in op een eigen techniek: de Realtime 3D-Converter.Hiermee krijgen normale 2D-beelden een derde dimensie. De kracht van Samsung moetworden dat ze, naast high end flatscreens, ook instapmodellen gaan aanbieden. Stiekemwerkt het bedrijf achter de schermen ook aan 3D dat zonder speciaal brilletje kanworden bekeken, maar dat staat momenteel nog in de kinderschoenen.Meer informatieover Samsung en de 3D-converter kun je vinden in ons artikel 'Allesover de Samsung Realtime 3D-Converter '

Philips

Philips richt zich dit jaar voor een belangrijk deel op televisies die 3D-readyzijn. Dat betekent dat deze televisies wel driedimensionaal beeld aankunnen, maardat je een speciaal kastje en een bril nodig hebt om dit ook daadwerkelijk te kunnenzien, een zogenaamde 3D-upgradepack. Zo kun je zelf beslissen wanneer je toe bentaan 3D-tv. Een upgradepack kost zo’n driehonderd euro. Meer informatie over 3D-readyvind je in het artikel 'Philips zet in op 3D-ready-televisies' . Daarnaast brengt het Nederlandsebedrijf haar paradepaardje in 3D uit: de Cinema 21:9. Deze flatscreen heeft eenunieke beeldverhouding, hetzelfde als een bioscoopfilm.

LG Electronics

LG brengt maarliefst drie varianten van 3D-televisie uit. De eerste is wat ze zelfnoemen het 'kroegmodel'. Een 3D-tv met goedkope brilletjes met polariserende glazen.De brilletjes kosten weinig en kunnen daarom met een gerust hart uitgedeeld wordendoor kroegbazen, zo is het idee. Voor in de huiskamer is het geen probleem om eenveel duurdere 'actieve bril' te hebben. Daarmee is het 3D-effect vele malen groter.En voor winkels en bedrijven hebben ze een televisie die 3D weergeeft zonder datje een bril hoeft op te zetten. Ideaal is het niet: de diepte is alleen te zienvanaf bepaalde kijkhoeken.