Onderzoek: review beste mp3-speler (video)

Door: redactie-besteproductnl | 18 december 2009 15:47
BesteProduct deed onderzoek naar de beste mp3-speler: Apple iPod Nano en Touch, Philips GoGearMuse, Sandisk Sansa Fuze en de Creative Zen.

Onderzoek: de beste mp3-speler

17 december 2009 door Paul Gersen
De markt van mp3-spelers heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen.Vroeger draaide het louter om afspelen van muziek, maar tegenwoordig wordt veelmeer gevraagd van het apparaat. Video’s en foto’s kijken, een uitmuntende geluidskwaliteiten een grote opslagcapaciteit: deze functies spelen een steeds grotere rol voorde consument. BesteProduct.nl testte diverse mp3-spelers. Conclusie: Apple produceertmet de iPod Nano de beste mediaplayer.

"In zijn prijsklasse is de iPod Nano uniek"

Voor ons onderzoek hebben we vijf verschillende mp3-spelers gekozen die qua functiesen prijs dicht bij elkaar liggen. Ze kosten allen minder dan 200 euro, beschikkenover een beeldscherm en videoplayer en hebben een geheugen van 8GB of hoger. Deprijs-kwaliteitverhouding was voor ons een belangrijke beoordelingsfactor. Uit onzetests blijkt dat Apple met zijn iPod Nano de beste mp3-speler in huis heeft. OnzeTop 5:

5. Creative Zen X-Fi 2 16GB
Geen volumeknop, een slecht werkend touchscreen en een tegenvallende goedkope afwerking:de X-fi 2 valt als mp3-speler behoorlijk tegen. Jammer, want het idee achter hetapparaat is goed en qua beeld en geluid doet deze Creative niet onder voor zijnconcurrentie. Muziek klinkt gedetailleerd en helder, de bas is precies en niet dof.Maar het is vooral de videokwaliteit die indruk maakt. Opvallend, want er zijn spelersmet grotere schermen die mindere kwaliteit leveren. Met deze kwaliteiten zou jevan het bedrijf verwachten dat er meer aandacht was besteed aan de randzaken. Datis helaas niet gebeurd, waardoor de X-Fi 2 over het algemeen toch tegenvalt.
Prijs:ongeveer 150 euro
BesteProduct Score:6,4
Video review Creative Zen X-Fi 2 16GB
Officiële website van Creative Zen X-Fi 2 16GB

4. Sandisk Sansa Fuze 8GB (BUDGET-TIP!)
Met de Fuze heeft Sandisk een klein, maar fijn apparaatje gemaakt dat misschiengeen groot scherm of een enorm geheugen heeft, maar op alle vlakken heel degelijkpresteert. En dat voor nog geen zeventig euro, bijna de helft goedkoper dan de rest!De body is stevig, het apparaat ziet er strak uit en alles wat de speler moet doen,doet hij goed. Daarbij is de geluidskwaliteit niet fantastisch, maar het kan ermee door. De Fuze heeft een geheugen van 8GB, maar dat is gemakkelijk uit te breiden.Deze mp3-speler heeft namelijk een mirco-sd-ingang.

Prijs:ongeveer 70 euro
BesteProduct Score: 7,0
Video review Sandisk Sansa Fuze 8GB
Officiële website van Sandisk Sansa Fuze 8GB

3. Philips GoGear Muse 16GB
Deze mp3-speler van Philips is een fijn apparaatje. Geen player die we hebben getestbrengt zo’n goed geluid voort. Daarbij beschikt de speler over noise cancelling,waardoor al het omgevingsgeluid tot een minimum wordt gereduceerd. Voor de echteaudiofanaat is dat ideaal. De Muse heeft daarnaast nog een indrukwekkende accuduur.Het is jammer dat deze speler geen fantastische menustructuur heeft en ook de beeldkwaliteithebben we wel eens beter gezien. Het kan er allemaal mee door, maar hemelbestormendis het niet. Maat met zo’n geluid willen we dat best wel even door de vingers zien.

Prijs: ongeveer 140 euro
BesteProduct Score: -
Video review Philips GoGear Muse
Officiële website van Philips GoGear Muse

2. Apple iPod Touch 8GB (3e generatie)
De Apple iPod Touch laat ons zien hoe de mp3-speler langzaam evolueert naar eenmultifunctionele kruising tussen een zakcomputer, gameconsole en mediaplayer. Muziekspeelt hij nog steeds af, maar je agenda bijhouden, een spelletje spelen of op internetsurfen gaat net zo gemakkelijk. En alles werkt ook nog eens als een trein: nieuweprogrammatjes download je gewoon uit de iTunes Store. Met het grote touchscreenkijk je naar haarscherpe beelden en navigeer je intuïtief door alle menu’s. Hetnadeel is dat de Touch momenteel nog erg prijzig is. De 8GB-versie mag dan onderde €200,00 kosten, hij is de duurste uit ons onderzoek en het geheugen is niet erggroot.

Prijs:ongeveer 180 euro
BesteProduct Score: -
Video review Apple iPod Touch
Officiële website van Apple iPod Touch

1. Apple iPod Nano 16GB (5e generatie)
De Apple iPod Nano geldt al jaren als een mp3-speler die enorm gebruiksvriendelijkis, veel opties heeft en een heel behoorlijk geluid voortbrengt. De nieuwe versievan dit apparaat (de vijfde generatie alweer) mag dan op het eerste gezicht nietveel veranderd zijn: schijn bedriegt. Door functies als een videocamera, radio enstappenteller is dit apparaat veel meer geworden dan een mp3-speler alleen. Hetis een echte gadget die je altijd kunt meenemen, want hij weegt bijna niks en kanveel. Apple’s menustructuur is heel overzichtelijk en het beeldscherm is helder.Dit apparaat is momenteel in zijn prijsklasse uniek. Je wordt overladen met handigefuncties voor niet al te veel geld. De beste mp3-speler van het moment.
Prijs:ongeveer 150 euro
BesteProduct Score:7,9
Videoreview Apple iPod Nano