Dennis de Vries
Dennis de Vries
Redacteur

Na Instagram: wat koopt Facebook nog meer?

Door: Dennis de Vries | 10 april 2012 13:06

Vorige week kwam de razendpopulaire foto-applicatie Instagram beschikbaar voor Android-smartphones, deze week heeft Facebook het gekocht. Naar aanleiding daarvan speculeren wij even over wat er nog meer op het boodschappenlijstje van Mark Zuckerberg staat.

Het kan hard gaan in de mobiele wereld. Eind vorige week kreeg fotodienst instagram er in één klap een paar miljoen gebruikers bij toen ze hun foto-applicatie beschikbaar maakten voor Android-telefoons. Een paar dagen laten hebben ze de boel verkocht aan Facebook. Er is een miljard dollar, dat is dus omgerekend zo'n €770.000.000, betaald voor een eenvoudige applicatie op je mobiele telefoon waarbij je foto's kunt voorzien van de retro-look van camera's van weleer. En dat terwijl Instagram nog niet eens een manier heeft gevonden om winst te maken.

Het feit dat Facebook de knip trekt voor succesvolle internetdiensten of mobiele applicaties is helemaal niet vreemd. Meestal gaat het om zogenaamde 'acq-hires', overnames van complete bedrijven waarbij het Facebook eigenlijk alleen te doen is om het talent en de ervaring van de medewerkers. Ze één voor één overhalen bij Facebook te komen werken is lastig. Dus lijven ze de bedrijfjes in, timmeren de ramen dicht en geven de medewerkers een bureau op het Facebook hoofdkwartier. Gowalla, een dienst waarbij je op je smartphone jouw locatie kon delen, verging het zo. Ook Friend.ly, een sociale vraag-antwoord site, sloot direct de deuren na een overname. Hetzelfde geldt voor Digital Staircase, een ontwikkelaar van apps waarbij je foto's kunt voorzien van, jawel, een leuk ouderwets filter. De situatie met instagram is echter anders. Het bedrijf heeft aangegeven nog zelfstandig te blijven opereren. Zo kan het dus blijkbaar ook.

Als Facebook ergens om zit te springen, dan is het wel om gegevens over jou en wat jij interessant vindt.

Wat Facebook precies wil met de vergeelde fotootjes van Instagram is nog niet 100% duidelijk, maar ze hebben er vast grote plannen mee. Hoewel oprichter Mark Zuckerberg heeft zelf verklaard dat ze van dit soort aankopen geen gewoonte gaan maken, kunnen wij het naar aanleiding van de laatste aankoop niet laten om wild te speculeren over de volgende succesvolle internetdienst die in het winkelwagentje van Facebook verdwijnt.

  • lastfmlogoLast.fm
    Wat is leuker dan het luisteren van muziek die je goed vindt? Het ontdekken van muziek die je nog niet kent maar zeer waarschijnlijk ook goed vindt. Een goede manier is last.fm, een online dienst die netjes bijhoudt wat je luistert en aan de hand daarvan suggesties kan doen. Dat levert jouw zo nu en dan een toffe nieuwe artiest op, en Last.fm weet precies wat jij luistert, wie jouw vriendjes zijn er wat die luisteren. En als Facebook ergens om zit te springen, dan is het wel om gegevens over jou en wat jij interessant vindt. Zeker als die gegevens om zijn te zetten in advertenties van een product waar jij misschien wel eens geld aan uitgeeft. Zoals muziek. Daar weet last.fm dan weer alles van en zo is de cirkel rond.
  • roviologoRovio
    Iedereen kent Rovio. En voor wie het niet kent: het is de ontwikkelaar van 'Angry Birds'. Dus dan ken je het nu zeker. Facebook doet al aardig wat met 'casual' spelletjes. De eenvoudige maar verslavende games, voornamelijk van de hand van ontwikkelaar Zynga, zijn een enorme hit op Facebook. Maar waarom moeten ze dan meteen de boel overnemen? Om er grof geld aan te verdienen natuurlijk! Uit financiele gegevens van vorig jaar blijkt dat bijna een derde van de inkomsten van Facebook afkomstig zijn uit 'in-app' aankopen. En Angry Birds leent zich lekker voor dit soort aankopen. Kent iemand de Mighty Eagle nog? Als je in een Angry Birds level vast zat, kon je die via kopen zonder het spel te verlaten. Een dikke adelaar plofte dan neer op de varkens, vernietigde al hun bouwwerken en bracht jou een level verder. Het is maar een voorbeeldje. Rovio werd eind vorig jaar nog geschat op een waarde van 1,2 miljard, maar dat zal na de lancering van het hun nieuwe Angry Birds Space zeker niet minder zijn geworden.
  • vimeologoVimeo
    Is je ooit wel eens opgevallen dat als je een Youtube-filmpje bekijkt, dat daar altijd één of meerdere advertenties voor zitten? Daar wordt dus dik geld op verdiend door Youtube. Maar niet door Facebook. Tijd om dat eens aan te pakken. Youtube kopen is waarschijnlijk, zelfs voor 'the Zuck', een beetje begrotelijk. Dus kijken we naar die andere video-dienst. Vimeo heeft een flink aantal serieuze gebruikers die schreeuwen om een groter publiek. En op geen enkel ander netwerk zitten meer gebruikers dan op Facebook. Dus: Facebook koopt de boel op, gooit tekstadvertenties over de video's heen, verdient bergen met geld en geeft een percentage aan de makers van de video's. Iedereen blij, behalve werkgevers over de hele wereld die nu zien dat medewerkers ook nog eens via Facebook video's gaan zitten kijken in de baas z'n tijd.
  • bblogoBlackberry OS
    Facebook en mobiel zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Op elk smartphone-platform heeft het sociale netwerk wel een populaire app en er zijn zelfs telefoons uitgekomen met een speciale 'Facebook knop'. Voor mensen die een app te ingewikkeld vonden, had HTC bijvoorbeeld de ChaCha, met prominent een Facebook-logo op het toetsenbord. Dat kan beter. Want als je mobiele telefoons pas echt serieus neemt, dan doe je het zoals Google: koop een bestaand mobiel besturingssysteem op, zoals Android, en ontwikkel dat verder. Een goede kandidaat is op dit moment het besturingssysteem dat draait op Blackberrys. De Canadese fabrikant van smartphones ligt volledig op zijn gat. Bestuursleden en directeuren hangen hun stropdas aan de wilgen, aansprekende toestellen worden niet gemaakt en de enige keer dat ze in het nieuws komen is als ze een mega-verlies bekend maken of als er bezoekers aan een Blackberry-feest in hun nek worden gestoken. Al met al kan het nooit veel meer kosten.
  • bplogoBesteProduct.nl
    Vroeger heette BesteProduct.nl 'hetbesteproduct'. Tot we de film The Social Network zagen, over de opkomst van Facebook. Justin Timberlake zegt daar, in de rol van adviseur Sean Parker, tegen de jongens van 'TheFacebook.com' dat ze 'the' moeten laten vallen. Gewoon 'Facebook'. Dat klinkt beter. Nog een memorabele quote van Timberlake in diezelfde film: "Een miljoen dollar is niet cool. Weet je wat pas cool is? Een miljard dollar." Nog zo'n wijze les die ons bij BesteProduct.nl tot de dag van vandaag is bijgebleven. We hebben geen idee waarom Facebook 's lands fijnste productvergelijker en consumentenwebsite zou moeten overnemen, maar de overname van Instagram bewijst dat Mark Zuckerberg zich daar helemaal niet door laat tegenhouden. Mark, stuur even een mailtje, dan geven we ons rekeningnummer even door. We willen graag cool zijn, Mark. Hallo? Mark?
Deel dit bericht:
Tags