Eelko Wester
Eelko Wester
Redacteur

Makro, speuren naar goede aanbiedingen bij groothandel

Door: Eelko Wester | 28 augustus 2012 10:14

Reclamefolders belanden wekelijks met stapels tegelijk in onze brievenbus. Maar hoe voordelig zijn de prijzen in de folders echt? In de Grote BesteProduct Folder Voordeel Test vergelijken we de aanbiedingen in de folders van elektronicaretailers met prijzen op vergelijkingssites. Vandaag deel 5: Makro.

Reclamefolders belanden wekelijks met stapels tegelijk in onze brievenbus. Het regent prijzenfestivals, spetterende aanbiedingen en megakortingen. Maar hoe voordelig zijn de prijzen in de folders echt? Kun je die producten niet goedkoper bij een andere webwinkel online kopen? Wij nemen de komende weken de proef op de som in de Grote BesteProduct Folder Voordeeltest. We bekijken de aanbiedingen in de folders van alle grote elektronicaretailers en vergelijken ze met scherpste prijzen op de grootste Nederlandse vergelijkingssites. Vandaag deel 5: Makro.

Makro-pas
De Makro is een groothandel voor ondernemers waar je zonder pas niet binnen komt. Niettemin zullen er niet veel mensen zijn die nog nooit bij de groothandel hebben geshopt. Een pasje is zo geleend en je kunt ook gemakkelijk samen met een pashouder de winkel binnen. Eenmaal binnen is de verleiding groot om die veel te grote karren vol te laden met veel te veel spullen, want een groothandel staat voor goedkoop. Dat alleen de prijzen exclusief BTW groot staan gedrukt, vermindert de hebberigheid ook niet echt.

Aanbiedingen 2,2% duurder
Toch is het niet alles goud dat blinkt bij de Makro, blijkt uit de Grote BesteProduct Folder Voordeeltest. In grootverpakkingen zijn de aanbiedingen goed, maar als particulier sla je geen grote hoeveelheden LED-televisies, stofzuigers of tablets in. Als we de aanbiedingen van de lijvige folder vergelijken met de scherpste online prijzen, slaat de meter voor de Makro verrassend genoeg negatief uit. De aanbiedingen uit folder zijn 2,2% duurder (download hier de testresultaten) dan wanneer je dezelfde producten online zou kopen.

download testresultaten Marko aanbiedingen

Speuren naar aabiedingen
Opvallend aan de vergelijking van de aanbiedingen van de Makro is dat er geen lijn is te ontdekken in producten die goedkoper of duurder zijn. Veel LED-televisies zijn duidelijk duurder dan online. Voor de Philips 46PFL5007 betaal je ruim 225 euro meer dan nodig is. Daarentegen is de Philips 32PFL7606H weer 90 euro goedkoper dan de scherpste webaanbieding. Bij de Makro zijn dus wel degelijk koopjes te vinden, maar daavoor moet je goed speuren tussen de aanbiedingen.

Prijspakkers
Interessant bij de Makro zijn de prijspakkers en de kortingsbonnen. In de gecontroleerde folder staat een bon die recht geeft op een korting van 15% op een willekeurige printer. Die korting is in het overzicht verwerkt bij de printers, die daardoor ook goedkoper zijn dan online.

Tussenstand
Met+2,2% neemt de Marko de derde plaatst in bij de tussenstand van de Grote BesteProduct Folder Voordeeltest.

 
PositieWinkelScoreOnderzoek
1MediaMarkt-7,3%Aanbiedingen MediaMarkt (22/8)
2Saturn-4,3%Aanbiedingen Saturn (17/8)
3Makro+ 2,2% 
4Expert+3,2%Aanbiedingen Expert (16/8)
5EP+6,2%Aanbiedingen EP (24/8

 

Download testresultaten Marko-folder 
Download hieronder de testresultaten van het onderzoek naar de aanbiedingen van de Marko-folder.

Download testresultaten Marko folder aanbiedingen

Deel dit bericht:
Tags