Tom Haze
Tom Haze
Redacteur

Test: drie goed presterende fietsdragers

Door: Tom Haze | 8 mei 2019 09:59
We nemen graag de fiets mee op vakantie, maar dat gaat niet altijd goed. Menig auto rijdt met klepperende fietsen achterop, of men spant een zeil tussen de auto en fietsen (levensgevaarlijk!). Een betrouwbare en stevige fietsdrager gebruiken, is een goed begin. Wij testten er 11 en lichten drie aanraders voor je uit.

Met alleen een goede fietsendrager ben je er nog niet. Houd de maximale kogeldruk van je auto bijvoorbeeld goed in de gaten. Als je deze overschrijdt ben je niet alleen onveilig bezig, het is ook nog eens verboden. Tussen de fietsendragers ziet het testpanel weinig slechte producten, maar wel grote verschillen in de bouwkwaliteit, gebruiksgemak en prijs.


Uebler i21

9,0

De meeste doordachte fietsendrager uit de test. De i21 is klein, makkelijk op te vouwen en met 13,4 kilo relatief licht. Het bevestigingsmechanisme scoort een 10. De meeste dragers zet je met de nodige kracht vast met een hendel. De Uebler schuif je van boven op de trekhaak en klap je eenvoudig naar beneden. Een slim en eenvoudig systeem zonder hendel. De fietsen zet je vast met twee klemmen en ook hier is goed over nagedacht. Het handige knijpsysteem en de afwerking om beschadiging van je fiets te voorkomen verdienen lof. De kentekenplaat is verder makkelijk te bevestigen en wanneer je de fietsdrager naar achteren kantelt, kan de achterklep nog gewoon open zwenken. Het enige minpunt is de forse prijs van rond de 580 euro. Voor minder dan de helft koop je ook al een prima fietsendrager, alleen niet zo’n goede als de Uebler.


Thule Easyfold XT2

8,3

De Thule is een mooi vormgegeven fietsdrager. Ingetogen, maar zeer degelijk met goed afgewerkte details. Met 17 kilogram is het een beetje een middenmoter qua gewicht. Het bevestigen van de drager gaat niet zo inventief als bij de Uebler, maar nog steeds gemakkelijk. De hendel die je hiervoor gebruikt is kort, maar het vergt niet overdreven veel kracht. Bij het uitvouwen zitten de nummerplaat en achterlichten in één keer goed. Uitklappen of vastklikken, zoals bij veel andere fietsendragers, is niet nodig. Zowel de gespen als de stangen om de fiets te fixeren zijn van uitstekende kwaliteit en er is rekening gehouden met het beschermen van je fiets. Ook bij deze Thule is het enige heikele punt het prijskaartje. Ruim 500 euro voor een fietsendrager is veel, maar dan heb je wel een hele goede.


Bosal Tourer

6,8

Met 18,5 kg is dit geen lichtgewicht. Sommige fietsendragers wegen tot 5 kg minder. Dat verschil merk je als ermee loopt of je moet de drager omhoog tillen om op te bergen. Eenmaal opgevouwen is het ook niet het meest compacte modelletje. Het maakt de Bosal wel degelijk en robuust. De hendel, klemmen, gespen en goten maken dezelfde indruk. Qua gebruiksvriendelijk is het zeker voldoende, maar blijven de (veel) duurdere andere aanraders hem voor. De beugels zijn bijvoorbeeld wat minder breed en de goten zijn minder diep. Het levert in de praktijk geen problemen op, maar het kan beter. Onze test leert dat je een duidelijk betere fietsendrager flink dieper in de buidel moet tasten. Met de Bosal krijg je je stalen ros voor 275 euro van A naar B. Dat prijskaartje maakt het de aanrader voor wie niet de volle mep wil betalen.

Deel dit bericht:
Tags