Presszone 2011: een kijkje achter de schermen [reportage]

Door: redactie-besteproductnl | 6 oktober 2011 20:26
Apple heeft een eigen 'town hall' op hun bedrijfsterrein om enorme productpresentatieste houden waar de hele wereld naar kijkt. Panasonic heeft op congressen stands tergrootte van een vliegtuigloods waar de hele dag dames volleyba
Presszone 2011: een kijkje achter de schermen

Door Dennis de Vries
Apple heeft een eigen 'town hall' op hun bedrijfsterrein om enorme productpresentatieste houden waar de hele wereld naar kijkt. Panasonic heeft op congressen stands tergrootte van een vliegtuigloods waar de hele dag dames volleyballen, in touwen slingerenof bij sportauto's hangen. Nokia heeft Nokia World, een eigen meerdaags evenementin hartje Londen. Maar wat moet je als minder bekende fabrikant van consumentenelektronica,zonder enorme budgetten? Wat moeten de Vogel's,de Altec Lansings, de Jabra's en Mio'svan deze wereld? Bedrijven die opereren aan de rafelige randjes van de wereld vanconsumentenelektronica slaan de handen in ineen en komen samen op Presszone in Amsterdam. BesteProduct laat zo'n evenementniet schieten. In plaats van productpreviews geven we nu eens een kijkje achterde schermen.

Presszone 2011 werd dit jaar gehouden in Gummmbar, randje Amsterdam.

Presszone wordt jaarlijks georganiseerd door PR-bureaus Whizpr en PridePR. Door één ruimte af te huren en alle pers uit te nodigen, is hetvoor de wat minder grote namen de ideale gelegenheid om hun nieuwe producten teshowen. Vandaag is de technologiepers uit alle hoeken van Nederland afgereisd omzich te vergapen aan headsets, tablet-standaards, iPod-docks en vaste telefoons.Het heeft een beetje de vibe van een vlooienmarkt, maar dan zonder de stukgelezenkinderboeken en citrusperzen met restjes citrus er nog in. Dit is serieuze business,dat bewijst de vertegenwoordiger van de stand met ouderwetse telefoonhoorns dieje op je mobiel kunt aansluiten. Om lekker gek mee te bellen. Een gimmick, geefthij direct toe. "Maar voor drie tientjes toch iets dat mensen snel meepakken". Wanneeriemand zoiets gaat kopen? "Gewoon, tijdens de feestdagen ofzo."

Rumoer 'around the stand'
Serieuzere zaken worden er gedaan bij de stand van SoundFreaq, die enkele stijlvolle iPod-docks demonstreert. Zelfs aan hetdesign van de achterkant is gedacht, laat de vertegenwoordiger zien. Hoewel er iPodsen iPads op de tafel liggen met muziekspelers geactiveerd, vindt hij het moeilijkom de volle potentie van zijn producten te laten horen. Zeker omdat enkele tafelsverderop een enthousiaste medewerker van Avid,maker van software om video's mee te bewerken, op vol volume een optreden van zijncoverbandje staat te monteren op een laptop. Hij speelt drums. Bij Gigaset hebbenze het rustiger. De bezoekers die blijven stilstaan doen dat vooral om de nieuweSL910 huistelefoon met touchscreen te vergelijken met deiPhone 4. "Daar komen rechtszaken van", is een veelgehoorde opmerking na het constaterenvan de overeenkomsten.

Verborgen juwelen op Presszone
Zo nu en dan tref je echter een stand waar nieuws te bespeuren is. Producten dieje eigenlijk nog niet mag zien. Producten die officieel nog niet bestaan, maar waarvande joviale standhouder niet kan laten het toch even te laten zien. "Hier mag nogniets over gepubliceerd worden", waarna je de nieuwsgierigheid van de journalistnatuurlijk gewekt is. Zo troffen we twee jaar geleden een theedoek op de Sonim stand.Daar onder lag, we mochten destijds absoluut niets door vertellen, de nog niet bestaandeSonim XP2. Eenzelfde situatie troffen we nu.De theedoek was vervangen voor een soort kleedhokje van gordijnen. Alleen als weplechtig beloofden er niets over te zeggen tot dinsdagavond 22:00 uur, mochten weeven kijken naar wat daar lag te schitteren. Natuurlijk hebben we dat gedaan. Water lag? Dinsdagavond, 22:00... dat hebben we beloofd.

Ons kent ons
Intussen is de beurs goed op gang gekomen in de hippe Gummmbar lunchroom. De bezoekers bestaan uit 'de usual suspects'in de technologie- en mediawereld. De Dutchcowboys slaan lachend op de schouders van de Mobilecowboys. PCMsjouwt stand na stand af om iedereen voor de camera te krijgen. De Consumentenbond hangt strategisch bij de doorgang vande keuken, om eerste keus te hebben bij een nieuwe schaal bittergarnituur. Connexie maakt zich vooral niet te druk en een onbekendeeenling heeft op de stand van Asus eenlaptop gevonden met een schietspel. Ook hij heeft een vermakelijke donderdagmiddag.Bij BesteProduct kijken we uit naar de 2012 editie van Presszone.