besteproductawards_2009_opvallend

Door: redactie-besteproductnl | 30 november 2009 17:47
De opvallendste feiten van BesteProductAwards 2009 op een rij, zoals een disfunctionerende zoekmachine, LG Watchphone en Dolce & Gabbana.

BesteProductAwards 2009 | Opvallende feiten en cijfers
"Motivatie, Schlotivatie!"


Van een disfunctionerende zoekmachine tot Chriet Titulaer:een deskundigenonderzoek levert soms verrassende resultaten op. Een pagina met feitjes,statistieken en meningen.

  • De Samsung BlueEarth, in de volksmond beter bekend als de eco-telefoon vanwegezijn speciale milieuvriendelijke functies en applicaties, is meerdere malen genoemdin de lijstjes van experts. Opvallend genoeg waren al deze experts vrouw.


  • Hoofdredacteur van RevolverMagazine en audiofiel Paul Gersen over het budgetmerk HE:"Voor kwaliteit betaal je. Voor spullen van dit merk niet."


  • Door deskundigen ouder dan vijftig jaar werd het beste productvan 2009, de Apple iPhone 3GS, niet één keer genoemd in hun topdrie van producten.


  • Internetgigant Google blijft zijn horizon maar verbreden. Maar de kern van Google,de zoekmachine, is nog altijd onomstreden. Een alternatief kwamer met Bing. Althans, dat was de bedoeling. Of een zoekmachineeen product is, daarover kun je discussiëren, maar Dirk-Jan van Ittersum van Navigatiewereldkoos Microsoft's Bing als slechtste product. "Bing vindt niet wat je zoek. Leukgeprobeerd, maar mislukt."


  • Van veel te duur en volstrekt nutteloos tot een innovatie op het gebied van telefonie.De meningen over de LG Watchphone zijn verdeeld, maar een telefoonhorloge is wel gaaf.Of zoals Tonie van Ringelestijn van Radio 1 het omschreef:"Hetis stoer om als journalist met een apparaat van 1500 euro om je pols te lopen. Ikvoelde me net Chriet Titulaer."


  • Apple is het Beste Merk van 2009. En dat is niet gek, want het merk werd uiteindelijk veertig keer genoemd door de experts. Of het nu de iPod Nano is, of de iMac 27”, Apple kon veel waardering genieten. Van dit merk werden de meeste producten genoemd. Alleen de iPod Shuffle was geen succes. "Alles wat je niet wil bij zo'n mp3 speler", vond reviewer Patrick van Loon van Gadgetzone.


  • "Een schaamteloze iPhone-kloon", Ron Smeets over de LG Arena.

  • Vrouwelijke gadgets zijn in opkomst. De Dolce en Gabbana-telefoon van Sony Ericssonen de TomTom White Pearl zijn daar goede voorbeelden van. Of niet? De kritiek van Nieuwe Mediavrouw van het jaar en DutchCowgirl Marjolijn Kamphuis is niet mals. "Zet er sierlijke krulletjes, diamantjes of iets roze op en de gadget spreekt nu ook de vrouwelijke consument aan? Mooi niet, wat een vertrutting."
    Annemarie Korevaar, gadgetfreak en journaliste bij HUB Uitgevers, doet daar nog een schepje bovenop. Zij vulde in het onderzoek bij Slechtste Merk in: "Ieder merk dat een product uitbrengt in roze of beplakt met glittersteentjes en dan denkt dat dit voldoende is om te zorgen dat vrouwen het willen kopen. Vrouwen zijn anno 2009 een stuk meer tech-savvy dan sommige bedrijven denken."


  • Apple, HTC en Sony maken leuke apparaten, maar zonder knap internet heeft een groot deel van hun producten geen bestaansrecht. Wilbert de Vries, hoofdredacteur van Tweakers, noemde dan ook Ziggo als Beste Merk van 2009: "Het bedrijf innoveert niet echt, maar geeft wel een grote groep mensen het gevoel dat er meer uit de kabel te halen valt. Niet de snelste kabelaar, wel de beste boodschap."


  • Dat Apple een vaste schare aan fans heeft, is al jaren bekend. Maar waarom dan precies? "Motivatie Schlotivatie!",zo begint Jaap Stronks, van Stronks Nieuwe Media. "De status van Apple als merk op het gebied van consumentenelektronica is voorlopig onbetwist en onaantastbaar."

BesteProduct Awards 2009
- BesteProductAward 2009Inleiding
- BesteProductAwardTop10
- Beste Product 2009 GoudiPhone 3Gs
- Beste Product 2009 ZilverHTC Hero
- Beste Product 2009 BronsOlympus PEN E-P1
- Beste Product 2009Eervolle vermeldingen
- Slechtste Product 2009Sony Reader
- Beste Product 2009Oneervolle vermeldingen
- Beste Merk 2009Apple
- Beste Merk 2009Eervolle vermeldingen
- Slechtste Merk 2009Nokia
- Slechtste Merk 2009Motorola
- Slechtste Merk 2009Oneervolle vermeldingen
- BesteProductAwards 2009Feitjes, weetjes en opvallende zaken
- BesteProductAwards 2009Testverantwoording
- BesteProductAwards 2009Wie werkten mee?

Dit onderzoek kwam tot stand met de deskundigen en experts van vele vaktijdschriften,-websites en programma's van Nederland. Zij gaven in november 2009 hun mening overde beste en slechtste producten van het jaar.