Volg ons

BesteProduct: Onderzoek vrouwengadgets

Unisex gadgets met strak design vervangen de Barbie-look

BesteProduct Onderzoek vrouwengadgets 2010
Oktober 2010 door Wendy Muis
Ovulatiekalenders, babyroze en diamantjes op je gadget. Dat willen vrouwen helemaal niet, zo blijkt uit het onderzoek naar vrouwengadgets van consumentenwebsite BesteProduct.nl. Ruim driekwart van het aantal vrouwelijke respondenten geeft aan dat zij geen speciale ladygadget willen hebben, bijna de helft zegt de ‘gewone’ gadgets te kopen.

Driehonderd vrouwen gaven hun mening over vrouwengadgets, zoals ladyphones en roze camera’s. Daarnaast sprak BesteProduct.nl met vrouwelijke gadgetredacteuren, fabrikanten en retailers.

Trend
BesteProduct.nl signaleerde de trend dat vrouwen uitgekeken raken op roze en glitters op hun producten. Er wordt op BesteProduct.nl steeds minder doelgericht naar vrouwengadgets gezocht en op straat verandert het beeld van vrouwen met schattige telefoontjes naar dames met unisex smartphones.

Eerder lieten vrouwelijke gadgetexperts bij de BesteProductAwards weten dat deze doelgroepgerichte consumentenelektronica vertrutting is. En dat vrouwen veel technischer zijn dan de meeste producenten denken te weten. Slechts 5 procent van de geënquêteerde vrouwen ziet nog graag roze en glitter op haar toestel, 8 procent wil een spiegeltje op de gadget om haar make-up te checken.

De meningen variëren van “ik wil een normale gsm die er niet uit ziet alsof ik de verpersoonlijking van Barbie ben” tot de uitspraak “ik wil een uitverkoop-widget, zodat ik altijd weet welke winkels uitverkoop hebben.”

Opmerkelijk
Met het onderzoek van BesteProduct.nl hebben meisjes en vrouwen van 12 tot 70 jaar meegedaan. Hoe jonger de respondenten zijn, hoe vaker ze aangeven dat vrouwengadgets een vrouwelijke en stijlvol element mogen hebben, als het maar niet roze of kitsch is.

En bijna 50 procent van de vrouwen mist een functie om de gadget snel in de tas terug te vinden. Uitzonderingen op deze groep zijn de respondenten tussen 40 en 60 jaar; zij vinden het minder belangrijk. 30 Procent gaf aan de functie te missen. "


BesteProduct Onderzoek: vrouwengadgets 2010
BesteProduct Onderzoek: vrouwengadgets
- Geen roze, geen bling-bling Inleiding
- Deskundigen over vrouwengadgets Gadgetexperts, fabrikanten en retailers
- Aansteker op ladyphone? Opvallende uitspraken
- BesteProduct Onderzoek Testverantwoording
- Vrouwengadgets Download het hele onderzoek

Dit onderzoek kwam tot stand met de hulp van driehonderd geënquêteerde vrouwen, vrouwelijke gadgetdeskundigen, fabrikanten en retailers. Zij gaven hun mening en uitleg over vrouwengadgets.