Vergelijking: Olympus PEN E-P2 en Panasonic GF1
De Panasonic GF1 en de OlympusPEN E-P2 vergeleken
18 januari 2010 door Ger de Gram
Vergeet de compactcamera, vergeet de spiegelreflexcamera: tegenwoordig hoefje niet meer te kiezen. De hybridecamera, dat is een compactcamera met verwisselbarelens, is enorm in opkomst. De twee nieuwste modellen, De Panasonic GF1 en de OlympusPEN E-P2 doen qua specificaties niet heel erg voor elkaar onder. Maar welke vande twee moet je nu nemen? Een wedstrijd.
ZOEKER: PEN E-P2 - GF1 1-0
De Olympus PEN E-P2 is de nieuwste telg in de PEN-serie. Het vorige model werd geroemdom zijn stijlvolle design en gebruiksvriendelijkheid, maar had wel een aantal nadelen.Zo had hij geen zoeker en geen flitser. Dat bemoeilijkte, zeker in donkere lichtomstandigheden,het fotograferen behoorlijk. Een van die problemen is bij de E-P2 direct verholpen.Deze wordt namelijk standaard met een externe zoeker bijgeleverd. Deze elektronischeviewfinder geeft een directe weergave van wat je op je lcd-scherm ziet. De zoekeris 45 graden te draaien, zodat je ook van boven zonder problemen een foto kunt maken.
Bij de Panasonic GF1 is niet standaard een zoeker bijgeleverd. Die moetje los aanschaffen. Maar dat is niet aan te raden, want de kwaliteit van die zoekeris niet zo best. De zoeker heeft slechts 220.000 beeldpunten, en dat is toch eenstuk minder ten op zichte van de PEN E-P2. Die heeft er namelijk 1.4 miljoen.
Accesoireschoen
Overigens zijn beide zoekers accessoires. Ze kunnen dus worden aangesloten op deaccessoireschoen wat aan de bovenkant van de camera's zit. Maar daarin schuilt eennadeel, want daardoor kun je niet andere externe apparaten aansluiten, terwijl jegebruik wil maken van je zoeker. Een flitser bijvoorbeeld.
De Panasonic GF-1 is een sobere, maar stijlvolle camera
FLITSER: PEN E-P2 - GF1 1-1
Het grootste nadeel van de Olympus PEN E-P2 is de afwezigheid van een flitser. Diemoet je er dus apart bijkopen. Fotograferen in het donker is dus, ondanks goedeprestaties bij hoge ISO-waarden, vrijwel onmogelijk.
De GF1 kan dat wel. Een flitser zit op een nette manier verzonken in de body, waardoorde camera zijn compactheid behoudt. Wil je 'm gebruiken, druk je op een knopje aande achterkant en de flitser springt uit de behuizing. Daardoor is het flitsbereikredelijk groot en voorkom je rode ogen.
De hybridecameramarkt is relatief nieuw. Hybridecamera's maken gebruik van het MicroFour Thirds systeem. Het komt erop neer dat er niet gebruik wordt gemaakt van eenspiegel in je camera om je foto te produceren, maar toch hebben ze een relatiefgrote sensor en het belangrijkste: de mogelijkheid om lenzen te verwisselen. Ditheeft als resultaat een kwalitatief hoogwaardige camera, maar dan in een mooi compactjasje. De grote doorbraak kwam in juli 2009 tijdens de lancering van de PEN E-P1,een retrocamera van Olympus.
DESIGN: PEN E-P2 - GF1 2-1
Over smaak valt niet te twisten, zegt men. Maar bij BesteProduct durven we te stellendat als je aan honderd mensen vraagt welke van de twee camera's het mooist is, ertachtig de Olympus PEN zullen noemen. De matte retro-aluminiumbehuizing is in combinatiemet de nepleren greep op de voorkant erg stijlvol. De knoppen zijn mooi rond afgewerkten zelf de wat plastic aandoende zoeker is een eyecatcher. Dat er op de bovenkant'since 1959' staat, is eigenlijk overbodig. Deze camera ruikt, proeft en oogt helemaalretro. En retro is het nieuwe zwart.
En dat is waar de GF1 het op verliest. Want hoewel deze donkere camera compact enslank is, valt hij voor de rest weinig op. Er valt niets te klagen, maar ook niette bejubelen.
De zoeker van de PEN is ontzettend handig.
INSTELMOGELIJKHEDEN: PEN E-P2 - GF1 3-2
Toegegeven, de Panasonic GF1 kan veel, erg veel. Voor praktisch iedere omstandigheidis wel een speciale sceneselectie bedacht, die je kunt opvragen met simpele draaiaan de knop op de bovenkant.
Ook biedt de GF1 keuze uit een groot aantal zogenoemde 'films', wat vooraf ingesteldekeuzemogelijkheden zijn. Daarmee kun je de hoeveelheid kleurverzadiging, contrast,verscherping en ruisonderdrukking vastleggen.
Daarnaast zijn er ook nog drie verschillende zwart-witmodi en heeft de camera eenspeciale My Color-functie, waar creatieve filters op je fotos wordt losgelaten.Denk aan pastelkleuren ('Retro') of wat hardere, felle kleuren ('Expressief'). Erzijn in totaal zeven van deze filters die zeker het proberen waard zijn.
Maar, zo goed als de door Olympus ontwikkelde 'Creatieve Filters' zijn ze niet.Op de PEN EP-2 zitten in totaal acht van deze bijzondere filters die elk zo hunvoordelen hebben. Zo is daar de filter 'Zwart-Wit Korrelig', wat een soort jarenvijftig-effect over een foto heen gooit. Een polaroid-idee bereik je met 'Cross-Process'.Niet allemaal zijn ze even bruikbaar, maar voor de beginnende enthousiasteling ishet erg leuk om mee te spelen.
In het kort: Panasonic heeft meer instelmogelijkheden, die van Olympus zijn makkelijkerin gebruik en misschien ook wel leuker. Maar dat laatste is een kwestie van ervaringen smaak. Daarom: een gelijkspel.
BEELDKWALITEIT: PEN E-P2 - GF1 4-2
Dan misschien het belangrijkste twistpunt: hoe is de beeldkwaliteit? De PEN E-P2scoort aantoonbaar beter bij hogere ISO-waarden, maar de scherpstelling is duidelijkminder. Qua snelheid wint de GF1 het dus in eerste instantie, maar ook daar is overte discussiëren. De Olympus PEN heeft namelijk een ingebouwde beeldstabilisatoren dat heeft Panasonic alleen toegepast op haar lenzen. Als je dus een lens vaneen ander merk er op schroeft wat het hele idee achter Micro Four Thirds is die geen stabilisatie heeft, heb je dus snel een probleem.
De PEN E-P2 is helemaal retro
PRIJS: PEN E-P2 - GF1 4-3
Hierover kan geen discussie bestaan. De body van de GF1 is in diverse webwinkelsal voor 500 euro verkrijgbaar. Zet dat af tegen de 900 euro die je moet betalenvoor de PEN en de winnaar van deze ronde is duidelijk: de GF1.
WINNAAR: OLYMPUS PEN E-P2
De ervaring die Olympus had met het maken van de eerste PEN heeft ze geen windeierengelegd. Het grootste probleem het ontbreken van een fatsoenlijke zoeker is bijde EP-2 opgelost en haar sterke punten, het design, de beeldkwaliteit en de creatievefilters, zijn stuk voor stuk intact gebleven of uitgebreid. Daarom is deze overwinningniet direct verrassend te noemen, ook al is de prijs aan de haast belachelijk hogekant. Voor design betaal je nu eenmaal.