Volg ons
Wat oude reclames ons vertellen

Stofzuigen is voor vrouwen

door Niels Willems

Ho, niet slaan. Het is het beeld dat je krijgt bij het zien van de oude reclames. Hulde aan de Europese mannelijke reclamemakers van vroeger want zij legden het er wat minder dik bovenop dan hun Amerikaanse collega’s. De reclames geven een goed beeld van de pogingen om de stofzuiger te verbeteren. Want vindt de vrouw handig? En anno nu, de stofzuigende man.

Minder gewicht

Tegenwoordig weegt een stofzuiger zo’n 5 tot 7 kilogram. We denken dat ze vroeger wat zwaarder waren maar de reclames van toen doen je toch weer denken dat vroeger alles beter was.

Circa 1950: lichtgewicht Electrolux stofzuiger. Zal best lichtgewicht zijn in verhouding tot zijn soortgenoten uit die tijd. Aluminium werd in die tijd populair. Maar we schatten het gewicht nog altijd op 10 kilo of meer en dat maakt deze vrouw wel erg sterk.

Het stof lost op in het niets

Dat zouden we ook wel willen. Het is gewoon weg. Geen stofzak, geen stof. Foetsie. Van de onderstaande reclame bestaan nog wat andere uitvoeringen maar we konden nergens lezen hoe deze goocheltruc werkt.

En stofzuiger die je nooit hoeft leeg te maken. We hebben de tekst bestudeerd maar het is onduidelijk waar het stof dan blijft. Een wonder-stofzuig-machine.

Makkelijk rijdende stofzuiger

Zelfs nu nog iets waar veel fabrikanten aandacht aan besteden. Er werden verschillende oplossingen gevonden.

Stofzuigers hadden lang geen wieltjes. Daar moest iets op gevonden worden en General Electric maakte een soort van wiel en ton ineen. Advertentie uit 1957.

Makkelijk rijden met vier wielen en een slang die alle kanten op kan draaien. Zo worden ze nu nog steeds gemaakt.

Snel klaar met stofzuigen

Het is iemands hobby dus hoe eerder klaar hoe beter. Hoe wel daar nooit een echte oplossing voor werd gevonden zijn er wel reclames die insinueren dat het allemaal heel snel gaat.

Snelheid: advertentie uit 1971 van Regina maakt duidelijk dat het snel gaat, heel snel. Dat je meer tijd voor jezelf hebt door handige stofzuigers is al langer een terugkerend thema maar dat je daarbij een helm nodig hebt is nieuw.

Hij heeft al een elektrische puntenslijper terwijl zij nog een ouderwetse stofzuiger heeft. Hij luistert aandachtig en lijkt voor rede vatbaar. Met deze Hoover kan het vier keer sneller dan met haar oude stofzuiger. Aldus de advertentie.

Veel bewegingsruimte

In de commercials van vandaag komt het nog aanbod: veel bewegingsruimte met je stofzuiger. Nu zie je stofzuigers met een snoer van 15 meter. Gelukkig was de slang van onderstaande stofzuiger niet zo lang. Ruim dat maar eens netjes op.

De Constellation van Hoover is een iconisch model. Meer bewegingsruimte door een kilometers lange slang. Het onderschrift bij de foto waarschuwt nog dat het een echte foto is. Gezien alle vorige reclames die een loopje nemen met de waarheid is dat geen overbodige luxe.

Geen innovatie maar het ideale cadeau

Dit hebben reclamemakers (uit Amerika) heel lang volgehouden. Als je van je vrouw houdt dan geef je als man een stofzuiger cadeau. Zolang als ik leef werkt het echter al niet meer (redactie: ik = man, geboren in 1970).

We hebben al tientallen advertentie gezien met een stofzuiger als suggestie voor het ultieme cadeau onder de kerstboom. Fabrikant GE helpt vrouwen door ze een schaalmodel te geven. Dat geef je dan aan je man als hint. Soort van creatieve, subtiele hint-oplossing.

Niet alleen Amerikaanse vrouwen willen een stofzuiger voor de Kerst.

Mooi die oude reclames. Tot je bedenkt dat je voor kerst toen waarschijnlijk ook echt een stofzuiger kreeg als kerstcadeau.

De man verkleedt als Sinterklaas met een gewild kerstcadeau. In die tijd dan.

Deze kerst wordt ze gelukkiger met een Hoover. Een strijkijzer mag ook.

Meest gekke merk ooit

Bij het zoeken naar oude advertenties en innovaties kwamen we ook deze tegen van ‘l’Aspirateurs de Mors’. Franse fabrikant uit Parijs met een opmerkelijk ‘logo’.

Bij het zien van de eerste advertentie dachten we nog dat het een ‘one of’ was maar het merk lange tijd dit opmerkelijk plaatje gevoerd. De gedachtegang? Stof is ongezond. In plaats van zelf inademen doet de stofzuiger het werk. Dat is net zo gezond als een borrel. Zoiets?

Deze wilde we ook nog even laten zien. Gevonden op Ebay. Je ziet het logo op de envelop en briefpapier. De brief is uit 1947.

.