Wat doet onderzoeksinstituut sohit

Door: redactie-besteproductnl | 20 oktober 2009 15:49
BesteProduct kreeg bij het onderzoek naar verwijderen van wijnvlekken hulp van SOHIT. Wat is SOHIT en hoe test het onderzoeksinstituut?
Onderzoek verwijderen wijnvlekken

Wat is SOHIT?

"Ons onderzoeksinstituut is twaalf jaar geleden ontstaan uit de leerstoelgroep vanprofessor Paul Terpstra van de Wageningen Universiteit. Nu is SOHIT onafhankelijken heeft het onderzoek, naast een wetenschappelijke benadering, vooral een toegepastkarakter waarin de consument centraal staat."

Wat testen jullie?

"We testen producten die consumenten gebruiken. In het begin richtten we ons opwassen, vaatwassen en reinigen maar tegenwoordig onderzoeken we alle consumentenproducten:van kinderfiets tot tandenborstel en van toiletblokje tot autonavigatiesysteem.Maar we kunnen ook consumentengedrag onderzoeken. Of de milieueffecten van een overheidsmaatregel.Zo stimuleert de overheid dat wasmachines zo gemaakt worden dat ze minder wateren energie verbruiken. Wij kunnen onderzoeken of het wasgedrag van de consumentdaardoor verandert. Gaan mensen de wasmachine nu minder vol doen en vaker wassen?"

Wie zijn jullie opdrachtgevers?

"We onderzoeken in opdracht van de industrie. Vaak weten fabrikanten zelf al water uit komt, maar ze willen dit onafhankelijk bevestigd zien. Naast bedrijven werkenwe ook voor consumentenorganisaties en voor de Europese Unie. Maar ook voor inkooporganisatiesvan supermarkten die willen weten wat de beste artikelen zijn om als eigen merkin de schappen te leggen."

Interessant, die testresultaten. Waar kan ik die vinden?

"Onze testresultaten worden in principe niet door SOHIT openbaar gemaakt. Fabrikantenwillen ook dat de testen geheim blijven. Consumentenorganisaties en producten dieeen keurmerk krijgen, treden met de resultaten naar buiten. Maar we doen ook genoegonderzoeken, waarvan de resultaten nooit openbaar worden."

Wat onderscheidt SOHIT van andere onderzoeksinstituten?

"Wij willen producten op een relevante manier testen. Dus zoveel mogelijk zoalsconsumenten het gebruiken. Een omafiets zouden wij bijvoorbeeld niet laten testendoor jongens van zestien jaar, want die fietsen worden vooral gebruikt door meisjesen vrouwen. Daarmee onderscheiden wij ons van andere instituten."

.