Philips A9: rechtstreeks streamen naar je luidsprekers [video review]

Door: redactie-besteproductnl | 7 maart 2013 12:07
De moderne muziekliefhebber is al lang gewend om zijn muziek te streamen, vindt de
Review Philips A9 (AW9000)

De moderne muziekliefhebber is al lang gewend om zijn muziek te
streamen, vindt de compact disc maar een stuk antiek en luistert het liefst met oordopjes in. Maar er zijn van die momenten waarop je heel graag jouw favoriete track of (internet)radiozender via een heuse luidspreker beluistert. En daar komt Philips met de Fidelio A9 op de proppen: een duo-luidsprekerset die helemaal geen extra hardware of snoeren meer nodig heeft. Gewoon connecten met je thuisnetwerk, en streamen maar! Dat is draadloos muziekgenieten anno nu, zoals Philips ons wil laten geloven met de Fidelio-designlijn. De Philips A9 iAndroids bedoeld voor de moderne muziekluisteraar met -telefoon, iDevice of laptop binnen handbereik.

Philips A9 (AW9000)

Specificaties Philips A9 (AW9000)

- draadloze HiFi-(netwerk)luidsprekerset
- 2x 33 Watt
- lan en wlan, DLNA
- 2x analoge en 2x digitale ingang
- 5 presets tbv. internetradio
- werkt via thuisnetwerk met smartphone, tablet/iPad of pc
- te bedienen met Airstudio-app en Mediamanager

Prijscirca 549 euro|Check actuele prijzen
In strikte zin is deze actieve luidsprekerset geen ipoddock. Eerder zou je moeten spreken van een netwerkluidsprekerset. De Philips A9 bestaat dan ook uit twee luidsprekerboxen die onderling door een draad zijn verbonden (nog niet helemaal draadloos dus!). Daarbij is de linkerluidsprekerbox voorzien van een netvoedingskabel, de ethernetaansluiting en een viertal analoge en digitale ingangen. Bovenop de speakerbox is een oplichtende aan/uit-knop te vinden, evenals een vijftal voorkeuzeknoppen voor je favoriete internetradiostations.
Philips pronkt graag met deze Fidelio-modellen. De A9 is dan ook met zorg vormgegeven, opgetrokken uit hout en aluminium strips, met een hoogte van 35 centimeter en met vergulde aansluitingen. Dat verklaart ook het gewicht van 10 kilo per luidsprekerbox. De boxen zijn enigszins asymmetrisch vormgegeven. Dat maakt ze niet alleen robuust maar ook een beetje eigenzinnig en chique.
Gebruiksgemak / aansluiten
De Philips Fidelio A9 kan tot razernij leiden bij degenen die niet gewend zijn aan de grillen van een wifi-netwerk. Het gebruiksklaar maken van de luidsprekerset verloopt met behulp van de Airstudio-app op je smarttelefoon of tablet (een afstandsbediening kent de Fidelio A9 niet). Dat instellen via een app vergt veel geduld, leidt tot twijfel, ...maar uiteindelijk toch ook tot resultaat. Na tien minuten verschijnt de Fidelio A9 in het thuisnetwerk. En dan blijkt Airstudio een relatief gebruiksvriendelijke applicatie te zijn. Niet alleen bedien je er de instellingen en ingangen van de luidsprekerset mee, ook heeft Airstudio een eigen mediaspeler die muziek of radio vanaf je android-telefoon, -tablet, iPhone, iPod of iPad speelt. Via datzelfde Airstudio start je ook net zo makkelijk muziekdiensten Spotify en Deezer op (moet je wel even een betaald abonnement nemen als je daar fan van bent).
Voor pc-gebruikers levert Philips het programma Mediamanager, waarmee ook via het netwerk contact kan worden gelegd met de Fidelio A9. Eerlijkheidshalve moet gezegd dat gebruiksvriendelijkere programma's als iTunes en Windows Media Player net zo makkelijk de A9 kunnen vinden.
Let wel: al dat streamen van muziek verloopt via een wifi-netwerk (dus niet via bluetooth) en dat betekent dat er wel eens wat vertraging in de bediening voorkomt. Zo reageert de volumeknop niet altijd binnen een seconde, en dat irriteert soms.
Geluidskwaliteit
Waar de bediening van de Fidelio A9 nog wel eens tot vertwijfeling leidt, geldt dat zeer zeker niet voor het geluid dat wordt geproduceerd. Muziek klinkt namelijk heel sprankelend op deze set, of het nu een subtiele pianoriedel is of een stevige dansbeat: de Fidelio A9 staat z'n mannetje. Elke luidsprekerbox bestaat uit een tweetal woofers, een tweeter en een basreflexpoort. Samen leveren die een gedetailleerd geluid met veel dynamiek en met duidelijk (voelbare) lage en (hoorbare) hoge tonen: een alleszins acceptabel hifi-geluid voor een speakerbox in deze prijsklasse. Zelfs bij drukke live-muziek blijft de Fidelio A9 overeind. En, doordat de twee woofers een beetje schuin naast elkaar zijn geplaatst creëert de A9 ook een redelijk breed en opvallend stereo-geluid. Met 2x33 Watt heeft deze luidsprekerset misschien een wat voorzichtig vermogen, maar het is ruim voldoende voor het vullen van een woonkamer. En natuurlijk is er altijd nog de Airstudio-app waarmee je desgewenst wat hoge of lage tonen aanpast.
Extra features
Weging: 20%
Voor deze Fidelio A9 van Philips leg je al snel 500 euro neer, dus daar mag je terecht een goed geluid voor terug eisen. Maar de A9 biedt los van de draadloze connectie nog wel meer. Zoals gezegd heeft de A9 (in tegenstelling tot het goedkopere en minder krachtige A5-broertje) ook een tweetal digitale ingangen. Zo kun je altijd nog bijvoorbeeld je cd-speler aansluiten (mocht je jouw cd-collectie nog niet hebben gedigitaliseerd).
Daarnaast is de A9 zelfs zonder aansturing vanaf een smartphone of pc in staat om internetradiostations af te spelen door simpelweg stations in te programmeren op de vijf voorkeuzeknoppen op het apparaat. Daar is flink over nagedacht bij Philips!
Philips is overigens niet terughoudend geweest als het gaat om de ondersteuning van verschillende soorten muziekbestanden: de A9 speelt net zo makkelijk een MP3-bestand af als bijvoorbeeld het hoog-kwalitatieve FLAC-formaat. Al blijkt in de praktijk dat Apple-apparaten minder makkelijk standaard WMA-bestanden afspelen, waar windowssoftware weer terughoudend is met AAC-formaten.
Oké, de Fidelio A9 van Philips is geen goedkope speakerset. Maar wel eentje die voorzien is van hard- en software die een complete hifi-installatie bijna overbodig maakt voor de streamende muziekliefhebber. Over het ontwerp en de bediening is nagedacht bij Philips. Neem daarbij een geluid dat van hoog niveau is, en dan besef je dat losse netwerkluidsprekers zoals deze A9 een toekomst hebben.
Philips A9 (AW9000) review

Ja: Als je al lang niet meer naar een cd grijpt maar muziek alleen nog maar streamt en die toch graag via een goed stel luidsprekers hoort, dan is de A9 een moderne keuze.

Nee: Als je nog een prima hifiset hebt staan, niet veel op hebt met streaming muziek en ook helemaal niet vies bent van kabels door je kamer, dan koop je liever een klassieke luidsprekerset.