Sony SA-NS510 doet het draadloos [video review]

Door: redactie-besteproductnl | 28 augustus 2012 11:52
Muziekliefhebbers dragen tegenwoordig al snel hun hele muziekcollectie mee op een smartphone.
Review Sony SA-NS510

Muziekliefhebbers dragen tegenwoordig al snel hun hele muziekcollectie mee op een
smartphone. Sony begrijpt dat al die smartphone- en tabletbezitters gebaat zijn bij een luidspreker waar je die digitale muziek naartoe kunt streamen. Daartoe zijn de SA-NS310, SA-NS410 en SA-NS510 op de markt gebracht. Voorzien van Airplay voor de Apple-adepten en wifi voor al die anderen. Daarbij heeft Sony de SA-NS510 ook nog eens uitgerust met een accu, zodat het genieten van versterkte muziek niet meer aan een vaste plaats is gebonden.

Sony SA-NS510

Specificaties Sony SA-NS510

- netwerkluidspreker: draadloos afspelen van muziek
- wifi, Airplay, audio-in en vaste ethernetaansluiting
- 4 tweeters en 1 woofer, 2x 12 Watt (360 graden)
- voorzien van accu (max. afspeelduur 5 uur)
- Party Streaming met andere Sony-apparaten
- met afstandsbediening

Prijscirca 319 euro|Check actuele prijzen
De SA-NS510 is een apparaat met een stevig gewicht van vier kilogram. Maar meer nog valt zijn speelse ontwerp op. De speakers (vier tweeters en een woofer) zitten verpakt in een smaltoelopende plastic speakerzuil en zijn weggewerkt achter verticaal geplaatste ribbels. Bovenop is de woofer-opening te vinden en die is subtiel uitgerust met een oplichtend vlak.
Iets minder subtiel zijn de bedieningsknopjes en oplichtende lampjes die ietwat lukraak in een halve cirkel bovenop de SA-NS510 van Sony zijn geplaatst.
Verder zou je (behalve een stroomaansluiting) eigenlijk geen extra in- of uitgangen meer verwachten op een draadloos systeem. Maar Sony heeft besloten de SA-NS510 uit te rusten met toch nog een audio-ingang en een vaste ethernetaansluiting. Ach, het had ook zonder gekund.
Gebruiksgemak / aansluiten
Sony stelt in de brochure van de SA-NS510 dat het "opstellen in een vingerknip" gebeurt. Ja, alleen het neerzetten van het apparaat zullen ze bedoelen! Want om de NS510 bedrijfsklaar te maken ben je al snel een halfuurtje bezig. Allereerst moet het apparaat met behulp van software bij het thuisnetwerk worden aangemeld. Daarna zul je nog een tweede app moeten installeren (de Network Audio Remote) waarna je pas daadwerkelijk met het streamen van muziek kunt beginnen.
Maar dan verloopt het allemaal wel heel soepel. Zo maakt jouw iPhone, iPad of iMac via Apple's Airplay draadloos verbinding met de netwerkluidspreker. iTunes is daarna het enige dat je nodig hebt om van jouw favoriete muziek te genieten.
Wil je muziek afspelen via een pc of andersoortige smartphone of tablet dan kies je simpelweg voor jouw favoriete mediaspeler en stuurt daarmee het geluid via wifi naar de luidspreker.
Maar daar zit ook meteen een probleem: voor het streamen van muziek ben je altijd aangewezen op je eigen thuisnetwerk: heb je geen wifi, dan ook geen Airplay en dan is er ook geen contact met de SA-NS510. Het was beter geweest als Sony deze netwerkluidspreker had uitgerust met bluetooth of Wifi-Direct, waardoor je rechtstreeks contact had kunnen leggen tussen smartphone en luidspreker.
Overigens, dat de NS510 een accu heeft is natuurlijk prachtig voor gebruik in je tuin of op het terras. Temeer omdat die accu het (met een gegarandeerd duur van 5 uur) zeker langer volhoudt dan jouw muziekafspelende telefoon.
Geluidskwaliteit
Het is even zoeken tussen de ribbels door, maar dan zie je toch duidelijk binnen in het apparaat de vier tweeters zitten. En die maken met de woofer een stevige indruk. De SA-NS510 van Sony vult de ruimte met een krachtig, voelbaar geluid. Op papier stuwt het apparaat 2x 12 Watt aan geluid naar buiten, maar in de praktijk lijkt het veel meer. En zelfs bij flink opkrikken van het volume is geen vervorming te horen. Wauw!
Zolang de digitale stream van hoge kwaliteit is, klinkt het geluid goed; meer dan goed zelfs voor dagelijks gebruik. De speaker laat veel details in muziek horen, zeker bij wat rustige, subtiel uitgevoerde muziek. Maar ben je meer van drukke, stampende muziek dan moet je een geluid op de koop toenemen dat soms een beetje in een brij verandert.
Anderzijds weet het apparaat een prachtig omnidirectioneel geluid voort te brengen. Hoe je ook om de SA-NS510 heendraait, de afzonderlijke tweeters zijn niet apart van elkaar te onderscheiden. Stereo-effecten in de muziek zijn dan natuurlijk niet meer afzonderlijk te horen. Maar het gelijkmatige geluid dat de luidspreker aan de dag legt is zeer aangenaam
Extra features
Weging: 20%
Veel extra's verwacht je eigenlijk niet bij een netwerkluidspreker. Dat de SA-NS510 zowel Airplay als wificonnectiviteit heeft dat maakt hem al erg exclusief. Belangrijk is ook dat hij bijna alle gangbare formaten afspeelt: van AAC tot WAV en MP3, maar bijvoorbeeld ook WMA-lossless (maar helaas weer geen Apple-lossless of FLAC-bestanden). Ook leuk: via Sony's Network Audio Remote gaat via de vTuner een wereld van internetradiostations voor je open. En via diezelfde app wil Sony ook graag muziek aan je verkopen via Music Unlimited (Sony's tegenhanger van de iTunesstore). Het werkt allemaal naar behoren (mits je het geduld op kunt brengen om radiostations te laten bufferen en op de koop toeneemt dat er nog wel eens enkele seconden vertraging in de bediening optreedt bij het streamen van muziek).
Een extra speeltje is er nog in de vorm van Sony's Party Streaming. Dat is een functie waarbij je muziek naar luidsprekers op andere lokaties kunt sturen. Zo kun je jouw favoriete muziek door heel je huis afspelen. In theorie althans, want het werkt alleen op de modernste Sony-audiosystemen.
Ben jij wel toe aan het streamen van muziektrack of radiostations vanaf je smartphone, tablet of pc, dan is deze netwerkspeler van Sony een uitkomst. De combinatie van Airplay en wifi maakt de SA-NS510 een multifunctioneel draadloos apparaat. Zeker in combinatie met de ingebouwde accu. Zonde is wel dat de gebruikte draadloze streamingtechniek een eigen netwerk vereist. Vervolgens is er weinig tegen de geluidskwaliteit van dit apparaat in te brengen. Goedkoop is deze actieve luidspreker zeker niet, maar als het ontwerp jou wel kan bekoren dan is het een handzaam apparaat voor het afspelen van muziek waar je maar wilt.
Sony SA-NS510 review

Ja: Sowieso als je muziek graag afspeelt vanaf je smartphone, tablet, pc of jouw Appleproduct en op zoek bent naar een moderne vervanger van je (mini) hifi-installatie, die je ook nog eens op balkon, terras of in het park kunt gebruiken.

Nee: Als jij erg kieskeurig bent als het gaat om geluidskwaliteit en je dus zeker niet zit te wachten op een apparaat dat jouw dure hifi-installatie moet vervangen (ga dan op zoek naar een los aan te sluiten netwerkmediaspeler). En natuurlijk ook niet als je niets hebt met het ontwerp van deze luidspreker.

Op het moment van schrijven was de prijs €319,00. Bekijk de actuele prijs van de Sony SA-NS510.

Sony SA-NS510 review Testverantwoording
Getest door Bas Waarts, redacteur van BesteProduct.nl