Eelko Wester
Eelko Wester
Redacteur

Sharp is terug met apparaten voor in je hele huis

Door: Eelko Wester | 15 september 2015 08:03

Het merk Sharp kenden we in Nederland vooral van televisies. Maar zelfs daar horen we al een tijd niet veel meer van. Op de IFA in Berlijn kwamen we Sharp plots tegen in de hal met huishoudelijke merken. Met veel bekende Sharp-vertegenwoordigers, maar met minder bekende producten zoals wasmachines, vaatwassers, koelkasten en inductiekookplaten. Een gesprek met Richard Kras, in Nederland verantwoordelijk om Sharp als huishoudelijk merk op de kaart te zetten.

Het merk Sharp kenden we in Nederland vooral van televisies. Maar zelfs daar horen we al een tijd niet veel meer van. Op de IFA in Berlijn kwamen we Sharp plots tegen in de hal met huishoudelijke merken. Met veel bekende Sharp-vertegenwoordigers, maar met minder bekende producten zoals wasmachines, koelkasten en inductiekookplaten. Een gesprek met Richard Kras, in Nederland verantwoordelijk om Sharp als huishoudelijk merk op de kaart te zetten.

We zijn hier op de IFA op de stand van Sharp en in plaats van televisies zien we nu koelkasten en wasmachines. Wat is er gebeurd?

Richard Kras, sales director Sharp Home Appliances Benelux: “Er is bij Sharp veel gebeurd in het afgelopen jaar. Het merk Sharp zoals het bestond, is in delen overgedaan aan andere partijen. De licentie voor televisies is naar een bedrijf is Oost-Europa gegaan. De huishoudelijke tak is overgenomen door het Turkse Vestel. Door de hele overname is het een tijd stil geweest rond Sharp, maar we zijn we helemaal terug. En nu met een veel breder productaanbod.”

We kennen Sharp wel van de magnetrons, maar hadden geen idee dat jullie ook wasmachines, koelkasten, vaatwassers en inductiekookplaten maken. Kunnen jullie dat wel?

Kras: “Voor Europa is dat nieuw, maar in Azië brengt Sharp al vele jaren huishoudelijke producten op de markt. We maken nu gebruik van de kennis die we daar al jaren hebben opgebouwd, in combinatie met de power en slagkracht van Vestel. In Nederland is Vestel niet zo bekend, maar dat is echt een groot bedrijf dat weet wat ze doet. We zijn bijvoorbeeld onder indruk van de snelheid waarmee ze de producten produceren. Onze levertijden zijn echt kort geworden. Dat is belangrijk, want als nieuw merk op de markt moeten we snel kunnen schakelen. We zijn ijzersterk met bij magnetrons, maar weten van tevoren niet hoe onze andere producten gaan aanslaan in de markt.”

Sharp staat op papier voor een grote uitdaging. De markt van de huishoudelijke apparaten wordt gedomineerd door sterke Duitse merken als Bosch, Siemens en Miele. Zelfs Samsung heeft grote moeite (lees: veel geld nodig) om een plekje te verwerven. Hoe gaat Sharp dat doen?

“In de eerste plaats maken we natuurlijk goede producten. We innoveren, spelen snel in op de behoefte in de markt en bieden een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. We richten ons op de markt net onder de dure merken.

Behalve met producten willen we ons onderscheiden met service naar de klant toe. Onze slogan is Sharp for life . We willen een verbinding voor het leven aangaan met onze klanten. Om dat te kunnen bereiken, moeten we altijd klaar staan voor onze klanten. Zo zijn we 24 uur per dag, 7 dagen in de week telefonisch en via social media bereikbaar. Als ’s avonds om elf uur de vaatwasser een storing geeft, kun je ons gewoon bellen. We noteren dan de storing en zorgen dat je de volgende dag door een monteur wordt teruggebeld om langs snel langs te komen of om de storing telefonisch op te lossen. We zorgen er voor je altijd een werkend apparaat hebt. Als we hem niet kunnen repareren, vervangen we hem.”

Sharp productoverzicht

Wat kunnen we de komende jaren van Sharp verwachten?

“We gaan er alles aan doen om onze zichtbaarheid te vergroten. We moeten eigenlijk een nieuw merk vanaf de grond opbouwen. Dat is een lastig, maar biedt ook zeker kansen. We kunnen snel en gaan de komende jaren ook snel. Het productaanbod is dit jaar al fors uitgebreid, maar daar gaan we de komende jaren mee door. We willen in heel veel productgroepen meedoen. Met magnetron, waar we marktleider zijn, bewijzen we dat we goede producten kunnen maken. Dat gaan we ook tonen bij andere productgroepen. We laten van ons horen.”

Deel dit bericht:
Tags