Beste Product Award Logo
Nederlandse vakpersprijs
BesteProductAwards

Beste merken van 2018

Apple – Recordhouder beste merk na 10 jaar

Apple is het eerste technologiebedrijf dat in 2018 werd gewaardeerd op een biljoen dollar (een 1 met twaalf nullen!). De laatste maanden is de koers 25 procent gedaald maar in Cupertino liggen ze er niet wakker van met zo’n 250 miljard dollar op de bankrekening. De Nederlandse vakpers is om andere redenen enthousiast. In tegenstelling tot andere grote technologiebedrijven gaat het netjes om met persoonlijke data wat niet tot een business model wordt omgevormd. De duurzaamheid van Apple-producten door goede hardware en software updates, zorgt voor (enig) begrip voor de torenhoge prijzen die Apple rekent voor haar producten. Apple wordt voor de vierde keer in 10 jaar door de Nederlandse vakpers gekroond als beste merk.

Niet alles van Apple kon op applaus rekenen in 2018. De prijs van de nieuwe iPhone XS max liet bij menig techredacteur de mond op de grond vallen. Zonder blikken of blozen vraagt Apple bijna 1.700 euro voor de uitvoering met 512 GB. En van alle spraak assistenten wordt Siri gezien als de domste. Of in ieder geval de minst handigste. Apple onwaardig. Maar de rijkste tech-fabrikant scoort met de kwaliteit van haar producten. Na de pijn van de hoge aanschafprijs komt het plezier van een product dat jarenlang meegaat. Geen gedoe met producten die niet meer ondersteund worden met software update waardoor alles goed blijft werken.

Waar het privacybeleid van Google en met name Facebook op veel kritiek stuiten, is er lof voor de wijze waarop Apple hiermee omgaat. De meeste data wordt niet op de servers van Apple opgeslagen maar op de hardware. Ze verkopen geen data aan derden en persoonlijke informatie wordt geanalyseerd naar gebruik maar niet op de persoon. Nu is dit voor Apple ook wat makkelijker, zij verdient haar geld vooral met hardware en is daarom minder afhankelijk van advertenties.

Apple wint in 2018 voor de vierde keer in 10 jaar de BesteProduct Award voor merk. Het neemt daarmee een voorsprong op Samsung waar de teller op drie staat. Kreeg Apple 10 jaar geleden de prijs voor haar innovatieve producten, nu is dat voor duurzaamheid, kwaliteit en een goed privacy beleid. Dat valt te prijzen en Apple is daarmee een terechte winnaar en recordhouder van deze award.

BesteProductAwards 2018 Goud
Apple Logo

Enkele quotes van de Nederlandse vakpers:

  • "Apple heeft in 2018 uitstekende producten uitgebracht, van de iPad Pro&aops;s tot een nieuwe MacBook Air en de iPhone XS (Max) en XR. Wat ook meeweegt is de reputatie van het bedrijf. In tegenstelling tot Facebook, Tesla en diverse andere techbedrijven, heeft Apple een stabiel en succesvol 2018 achter de rug. Het merk is na al die jaren nog steeds betrouwbaar, financieel gezond en in staat om kwalitatief hoogstaande (en steeds duurdere) producten te maken." Rens Blom (BigSpark en Computer!Totaal)
  • "Mooie producten die jarenlang écht bruikbaar zijn." Jeroen de Jager (Hoofdredacteur ComputerTotaal)
  • "Apple bevestigde in 2018 opnieuw dat ze goed bezig zijn door op het juiste moment de juiste producten uit te brengen. Geen grote innovaties, wel degelijke updates die de nadruk leggen op duurzaamheid en producten maken die lang meegaan. Misschien nog wel de grootste achievement van dit jaar is dat Apple meer dan elk ander techbedrijf aandacht heeft voor diversiteit, privacy en allerlei andere zaken, waar ze niet meteen geld mee verdienen. Maar vergis je niet: Apple is natuurlijk geen filantropische instelling." Martijn Overman (PCM)
  • "Laptops van 100% gerecycled aluminium." Erwin van der Zande (Hoofdredacteur Bright)

Officiële website Apple

Nokia – Flitsende start met veel waar voor weinig geld

Nu Nokia aan de haal gaat met Het Beste Product in deze editie van de Awards, mag het geen verrassing zijn dat Nokia het zilver wint als beste merk. HMD pakt het slim aan. Het is de optelsom die Nokia veel punten oplevert; een sterk merk met historie, prima hardware, schone software, goed design en - om het helemaal af te maken - een uitstekende prijs. Een logische en terechte nummer twee.

De opmars is opmerkelijk. In mei 2016 verwierf HMD Global de exclusieve rechten voor het merk Nokia. In 2017 kwam de Nokia 6 als eerste op de markt. Inmiddels zijn bijna alle getallen tot de 10 ingevuld met als grootste succes de Nokia 7 plus. De flitsende start gaat gepaard met overwegend positieve reviews van tech-redacteuren en consumenten. Nu maar hopen dat Nokia niet ambieert om langzaamaan steeds duurdere toestellen te maken en zich blijft richten op value for money.

BesteProductAwards 2018 Zilver
Nokia Logo

Enkele quotes van de Nederlandse vakpers:

  • "Waar ik het eerst leuk vond dat Nokia terug was, hebben ze zichzelf in 2018 weer helemaal op de kaart gezet met prima smartphones voorzien van Android One. Nokia is terug en ik heb er ouderwets weer een op zak." Jeroen Boer (Techredacteur Reshift)
  • "HMD Global heeft het telefoonmerk Nokia in 2018 definitief weer op de kaart gezet. Het verkocht de afgelopen twee jaar 70 miljoen telefoons en staat daarmee weer in de top 10 best verkopende telefoonmerken. De jaar-op-jaar-groei is zelfs 782%. Het uitbrengen van mid-range telefoons van premium materialen, keurige specs en stock Android One met regelmatige updates blijkt te werken. Letten we even op HTC, LG en Sony?" Martijn Rodenboog (Nieuwe Mobiel)
  • "The return of the king" Joris Peterse (ComputerTotaal)

Officiële website Nokia

Slechtste merk

Facebook

Oei, Facebook toch! Geen fabrikant van fysieke producten, maar wel degelijk een merk dat kritisch wordt bekeken. Techjournalist Ger de Gram (Quote en ERM) stopte er al mee en mist het geen dag: “Sociale media zijn oprecht niet cool meer. Overgenomen door links- dan wel rechtsradicale anonieme tokkies die alleen maar haten op alles wat ze niet goed vinden”. Ook Rens Blom (BigSpark en Computer!Totaal) is onverbiddelijk: “Facebook heeft het dit jaar flink verknald. Talloze privacyschandalen, dalende gebruikersaantallen, boetes van overheden, beterschap beloven en week later weer de fout in gaan: het hield niet op.”.

Facebook logo